تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۳:۳۶
کد خبر : 10150

زمین وزارت و کمیته غصب معنوی است!/ یک زمین استاندارد گلف در ایران نداریم

زمین وزارت و کمیته غصب معنوی است!/ یک زمین استاندارد گلف در ایران نداریم

به گزارش ایسنا، با حمید عزیزی در ارتباط با مسائل مختلفی اعم از هزینه های فعالیت در رشته گلف برای اقشار مختلف جامعه، تجهیزات مورد نیاز این رشته ورزشی، وضعیت زیرساخت گلف در کشور، برنامه های آتی فدراسیون در جهت توسعه گلف در نقاط مختلف ایران، آخرین وضعیت آکادمی ملی فدراسیون گلف، وضعیت مالی و بودجه ای

به گزارش ایسنا، با حمید عزیزی در ارتباط با مسائل مختلفی اعم از هزینه های فعالیت در رشته گلف برای اقشار مختلف جامعه، تجهیزات مورد نیاز این رشته ورزشی، وضعیت زیرساخت گلف در کشور، برنامه های آتی فدراسیون در جهت توسعه گلف در نقاط مختلف ایران، آخرین وضعیت آکادمی ملی فدراسیون گلف، وضعیت مالی و بودجه ای این فدراسیون و همچنین نظر وی به عنوان رییس یکی از فدراسیون های ورزشی در رابطه با اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی و نیز آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی غبه گفت و گو نشستیم که در ادامه مشروح کامل آن آورده شده است.

آیا گلف یک رشته ورزشی لاکچری است و فقط طبقه ثروتمند امکان گلف بازی کردن دارند؟

بهتر است بگوییم افراد پولدار و مرفه گلف‌بازی می‌کنند، اما این مساله نافی آن نیست که سایر افراد امکان و توان مالی گلف‌بازی کردن نداشته باشند. گلف یکی از ارزان‌ترین و شاید ارزان‌ترین رشته‌ ورزشی در بین رشته‌های ورزشی تخصصی است چرا که لباس خاصی نیاز ندارد و با تهیه یک ست آموزشی در حد پنج میلیون تومان و حتی کمتر، تمامی اعضای خانواده می‌توانند طی ۴۰ تا ۵۰ سال از آن استفاده کنند. گلف یکی از ارزان‌ترین و شاید ارزان‌ترین رشته‌ ورزشی در بین رشته‌های ورزشی تخصصی است چرا که لباس خاصی نیاز ندارد و با تهیه یک ست آموزشی در حد پنج میلیون تومان و حتی کمتر، تمامی اعضای خانواده می‌توانند طی ۴۰ تا ۵۰ سال از آن استفاده کنند. در مورد هزینه زمین گلف نیز می‌توان اعلام کرد که با مراجعه به بزرگترین زمین چمن گلف کشور در مجموعه باشگاه انقلاب از ساعت ۸ تا ۲۰ به مبلغ ۷۰ هزار تومان می‌توان به این رشته ورزشی پرداخت که از نظر هزینه با برخی دیگر از رشته‌های ورزشی قابل مقایسه نیست.

اگر ورزش‌های تابعه گلف، نظیر مینی‌گلف را اضافه کنیم هیچ ورزش همگانی نمی‌تواند با آن رقابت کند و هزینه پرداختی حتی از طناب‌زنی هم کمتر است چرا که با لباس عادی و تهیه تجهیزات ۵۰۰ هزار تومانی که حدود ۳۰ سال قابل استفاده است و تمام اعضای خانواده امکان استفاده از آن را دارند می‌توان مینی‌گلف بازی کرد. نکته مهم دیگر این است که چند نفر از اعضای خانواده امکان طناب‌زنی دارند؟ آیا یک کودک یا یک فرد کهنسال امکان طناب‌زدن دارند؟ اما این شرایط در مینی‌گلف متفاوت است و تمامی اعضای خانواده در هر رده سنی امکان بازی‌کردن دارند. نکته دیگر این‌که مینی‌گلف از نظر آموزشی شرایط آسانی دارد و در ۱۵ دقیقه می‌توان آموزش مینی‌گلف را انجام داد بطوریکه پس از آن با اندکی تمرین افراد می توانند در مسابقه شرکت نمایند.  

بسته کامل تجهیزات مورد نیاز در رشته ورزشی گلف چه هزینه‌ای دارد؟

از حدود پنج میلیون تومان تا اعداد بالاتر وجود دارد و یک قهرمان حرفه‌ای که در مسابقات برون مرزی شرکت می‌کند ملاک این پرسش نیست، هرچند که هزینه وی از ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان برای تجهیزات بروز قابل افزایش است اما در مورد افراد عادی با هزینه حداقلی پنج میلیون تومان می‌توان بسته کامل تجهیزات رشته ورزشی گلف را تهیه کرد.

زمین وزارت و کمیته غصب معنوی است!/ یک زمین استاندارد گلف در ایران نداریم

وضعیت کشور از نظر توسعه زیرساخت رشته ورزشی گلف چگونه است؟

زمین‌های گلف به واسطه وسعت زیاد، هزینه تملک بالا و هزینه نگهداری گران قیمت، شرایط خاصی دارند و اساس توسعه آن در سطح ۵۰ تا ۶۰ هکتار زمین که شامل ۱۸ میدان به صورت استاندارد است، مدنظر قرار می‌گیرد و امری بسیار سخت تلقی می‌شود. در حال حاضر یکی از معیارهای توسعه یافتگی ورزش در کشورهای دنیا، توسعه گلف به شمار می‌رود و اگر می‌خواهید به این نکته پی ببرید که زیرساخت ورزش در یک کشور توسعه یافته است یا خیر باید به وضعیت رشته ورزشی گلف در آن کشور و وجود زمین‌های گلف آن کشور توجه کرد. زمانی که برای ۶۰ هکتار زمین و تملک، احداث و نگهداری آن هزینه می‌شود قطعا برای سالن‌های ورزشی، باشگاه‌ها و … که هزینه‌های بسیار کمتری در بر خواهند داشت، هزینه‌ها به راحتی پرداخت می‌شود.

بنابراین باید اعلام کرد که ایجاد و توسعه زمین استاندارد گلف بسیار دشوار است و از ابتدای تاسیس گلف در ایران به عنوان یک کشور برخوردار و دارای منابع و استعدادهای گوناگون، یک زمین گلف چمن وجود دارد که آن هم در حال حاضر دیگر استاندارد نیست و از ۱۸ میدان آن ۱۳ مورد باقی مانده است و در مورد پنج میدان آن ساختمان‌سازی صورت گرفته و گویا نمی‌توانسته‌اند ساختمان را جای دیگری بسازند و باید ساختمان‌های مربوطه را وسط سرمایه ملی احداث می‌کرده‌اند! از ابتدای تاسیس گلف در ایران به عنوان یک کشور برخوردار و دارای منابع و استعدادهای گوناگون، یک زمین گلف چمن وجود دارد که آن هم در حال حاضر دیگر استاندارد نیست و از ۱۸ میدان آن ۱۳ مورد باقی مانده است و در مورد پنج میدان آن ساختمان‌سازی صورت گرفته و گویا نمی‌توانسته‌اند ساختمان را جای دیگری بسازند و باید ساختمان‌های مربوطه را وسط سرمایه ملی احداث می‌کرده‌اند!

متاسفانه ساختمان‌های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در زمین گلف مجموعه باشگاه انقلاب احداث شده و اگر فدراسیون به عنوان متولی گلف و به نمایندگی از جامعه گلف کشور که مالک معنوی آن زمین هستیم راضی نباشیم، نماز آقایان در آن ساختمان‌ها قبول نیست و باید رضایت ما جلب شود و این‌که چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند به خودشان بستگی دارد.

ساختمان‌های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در زمین گلف مجموعه باشگاه انقلاب احداث شده و متاسفانه فهم آقایانی که ساختمان‌سازی کرده‌اند در همین حد بوده است! اگر فدراسیون به عنوان متولی گلف و به نمایندگی از جامعه گلف کشور که مالک معنوی آن زمین هستیم راضی نباشیم، نماز آقایان در آن ساختمان‌ها قبول نیست و باید رضایت ما جلب شود و این‌که چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند به خودشان بستگی دارد.

زمین از نظر ملکی به ما تعلق ندارد اما از نظر معنوی مالک آن زمین‌ها، فدراسیون و جامعه گلف کشور است و برخی اشخاص، رییس یک سازمان و یک وزیر حق ندارد در وسط یک زمین که متعلق به تمام مردم کشور است ساختمان‌سازی کند و برود در دفتر خود که در میانه آن زمین قرار گرفته است، بنشیند؛ متاسفانه این اتفاق در دهه ۸۰ برای گلف افتاده است و از ۱۸ میدان زمین گلف مجموعه باشگاه انقلاب پنج حفره از بین رفته است و در آن ساختمان و اتوبان ساخته اند. ما مخالف توسعه نیستیم اما توسعه اصول دارد و این‌گونه صحیح نیست. استاندارد زمین گلف چمن است و ما در ایران یک زمین استاندارد گلف داشته‌ایم که در حال حاضر به این وضعیت دچار شده است و باید بگوییم که زمین گلف مجموعه باشگاه انقلاب توسط وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک غصب معنوی شده است.

تمامی این صحبت‌ها انجام شد تا بدانید احداث زمین گلف چه میزان دشوار است و کشور ما از ابتدای تاریخ ایجاد گلف تاکنون که حدود ۱۰۰ سال از آن می‌گذرد تنها یک زمین استاندارد داشته و متاسفانه آن را نیز نتوانسته‌ایم حفظ کنیم و باید بدانیم که ایجاد زمین‌های جدید در قالب استاندارد تا چه حد دشوار است.

برنامه فدراسیون در راستای توسعه گلف در کشور چیست؟

فدراسیون گلف به گزینه‌های جایگزین روی آورده است. در ابتدای امر زمین‌های تمرینی گلف در استان‌های کشور مدنظر قرار گرفت و پس از آن ایجاد تورشات‌ها را در وسعت‌های کوچک و بزرگ مدنظر قرار دادیم که در فضای مربوطه تور بسته می‌شود و ضربات به تور برخورد می‌کند. موضوع دیگر این بود که مینی‌گلف را به عنوان دروازه ورودی رشته گلف توسعه بخشیدیم. ابتدای دوره جدید فدراسیون گلف ۲۲۰ میدان مینی‌گلف در ۲۵ سایت کشور وجود داشت و در حال حاضر به تعداد ۸۵۰ میدان در بیش از ۱۰۰ سایت رسیده‌ایم و در تلاش هستیم تعداد آن‌ها را به ۱۰۰۰ میدان برسانیم. موضوع بعدی نیز این بود که مینی‌گلف پرتابل را در بسته کوچک به اندازه یک کیف مدنظر قرار دادیم که با توسعه آن افراد بتوانند در منزل یا محل کار خود با ارزان‌ترین قیمت فعالیت کنند و ضمن آموزش راحت امکان حمل از طریق خودرو داشته باشند.

تعداد ورزشکاران گلف در کشور محدود است؛ علت آن نیز محدودیت‌های آموزشی است. فدراسیون گلف در تهران یک وجب فضای آموزشی در اختیار ندارد تا بتواند برنامه ریزی آموزشی خود را به نحوی انجام دهد که تعداد آموزش‌گیرندگان این رشته ورزشی افزایش یافته، جذب افراد علاقه‌مند صورت گیرد و استعدادهای انسانی گلف در کشور را که در استان‌های مختلف حضور دارند توسط فدراسیون به صورت گلخانه‌ای در تهران جمع و آموزش ببینند تا این گونه به افزایش و بهبود مهارت آن ها کمک شود. علاوه بر این، شرایط برگزاری مسابقات متمرکز وجود ندارد و از این امکان برخوردار نیستیم که بتوانیم دوره‌های پرورش مربی را مدنظر قرار دهیم و از طریق آنها به آموزش بازیکنان بپردازیم. همچنین امکان برگزاری دوره‌های تربیت مدرس وجود ندارد تا از طریق آن ها بتوانیم در استان‌های مختلف کشور به علاقه مندان آموزش دهیم و اینگونه شاهد توسعه گلف در ایران باشیم.

زمین وزارت و کمیته غصب معنوی است!/ یک زمین استاندارد گلف در ایران نداریم

در مورد آخرین وضعیت آکادمی ملی فدراسیون گلف توضیح دهید.

آکادمی فدراسیون گلف می‌تواند قلب تپنده گلف در ایران باشد. مقدمات ابتدایی احداث آکادمی ملی گلف  فراهم شده است و امیدوار هستیم موانع موجود پیش‌روی احداث این آکادمی برطرف شود و فعالیت‌ها به نحو مطلوب پیش رود. در آکادمی ملی گلف ساختمانی مشتمل بر اقامتگاه، فضای پذیرایی، سالن‌های مختص آمادگی جسمانی و بدنسازی و نیز ریکاوری نظیر استخرهای کوچک، سالن‌ها انفورماتیک و آی تی برای آموزش، سیمیلاتور یا شبیه‌ساز میادین گلف و …وجود دارد. گلف در دنیا بسیار پیشرفته و شبکه‌های تلویزیونی اختصاصی در رابطه با آن شکل گرفته است و به طور مثال در ژاپن و استرالیا صدها و در آمریکا هزاران زمین گلف وجود دارد و در کشورهای توسعه‌یافته گلف در سطح بسیار بالایی دنبال می‌شود و نرم‌افزار و سخت افزارهایی که ما می‌خواهیم در مسیر آن‌ها گام برداریم، امکانات اولیه‌ای است که در این کشورها از مدت‌ها قبل ایجاد شده است.

منظورتان از وجود موانع در راه ایجاد آکادمی گلف چیست؟

به هرحال با تغییر دولت نگاه‌های جدیدی وجود دارد که باید موارد تطبیقی انجام شود و پروژه ادامه پیدا کند. از ابتدای شهریورماه سال جاری دستور شروع کار داده شد و در ارتباط با آن گودبرداری صورت گرفت اما در حال حاضر پروژه متوقف است تا تصمیمات مربوط به آن اتخاذ و نهایی شود. در پروژه‌های عمرانی وجود چنین وقفه‌هایی چندان عجیب نیست و باید ترک تشریفات صورت گیرد و قراردادی امضاء شود. در این رابطه با شرکت توسعه و نگهداری توسعه ورزشی جلسات متعددی برگزار شده است و در حال رایزنی با وزارت ورزش و جوانان برای رفع موانع هستیم.

وضعیت بودجه‌ای و مالی فدراسیون گلف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یک فدراسیون که فعالیت بین‌المللی انجام می‌دهد و چند رشته را تحت پوشش خود قرار داده است، باید اعزام‌های برون مرزی داشته باشد و در عین حال مسابقات ملی برگزار کند، تقویت زیرساخت را در دستور کار قرار دهد و با بهبود وضعیت سرمایه انسانی در مسیر ساخت تجهیزات اقدام کند به نظر شما چقدر باید بودجه داشته باشد؟ آیا با ۱.۵ میلیارد تومان می‌توان تمامی این فعالیت‌ها را در طول یکسال پیش برد؟ ظرف ورزش محدود نیست و به هر میزانی که پول داشته باشید می‌توانید توسعه انجام دهید و به طور مثال به جای یک اعزام ۱۰ اعزام را در برنامه کاری خود بگنجانید و اینگونه تجربه ورزشکاران را افزایش دهید.

فدراسیون گلف در تلاش است با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و مالی، پروژه‌ای عمل کند و با توجه به این‌که طی سالیان گذشته خیلی مورد توجه رسانه‌ها و در دید عموم نبوده در تلاش هستیم تا این رشته ورزشی در سبد رسانه‌ها قرار گرفته و اینگونه بتوانیم حامیان مالی جذب کنیم. ورزش یک مقوله سودآور است که هدف اصلی آن ایجاد نشاط اجتماعی، تندرستی و سلامت روحی و روانی است و هر اقدامی که در این حوزه انجام شود به منزله سرمایه گذاری خواهد بود.

زمین وزارت و کمیته غصب معنوی است!/ یک زمین استاندارد گلف در ایران نداریم

شما یکی از امضا کنندگان نامه اعتراض‌آمیز روسای ۲۸ فدراسیون‌ ورزشی به وزیر ورزش و جوانان در رابطه با آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی بودید، در رابطه با این نامه توضیح دهید.

این نامه مشخصا در مورد آیین‌نامه نحوه برگزاری انتخابات هیات‌های استانی و شهرستانی بود و زمانی که آیین نامه ابلاغ شد برخی اشکالات نگارشی، انشایی و دستوری در رابطه با آن وجود داشت که ایرادات را به تیم تخصصی وزارت ورزش و جوانان منتقل کردیم. اختلاف نظرهایی در مورد این آیین‌نامه وجود داشت که منجر به امضای آن نامه شد. مضمون متن نامه این بود که با توجه به اختلاف نظر موجود در مورد آیین‌نامه اصلاحاتی مدنظر قرار گیرد. در جلسه گروهی برگزار شده بین فدراسیون‌ها و معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان که به دستور وزیر ورزش تشکیل شد نیز اعلام کردیم بیشترین نگرانی در رابطه با فضای بین‌المللی ورزش ایران بوده چراکه ممکن است به عنوان دستاویز، مشکل‌ساز شود و موجبات بهانه‌جویی را فراهم کند. شاید در شرایط عادی، فضای بین‌المللی به گونه‌ای نباشد که به این مسائل ورود کنند اما در شرایطی که هدف آنها بهانه‌جویی باشد می‌تواند متن آیین‌نامه را دستاویز قرار دهند و نتیجه‌ای رقم بخورد که به صلاح ورزش کشور نباشد. در مورد آیین نامه نحوه فعالیت هیات های ورزشی استانی و شهرستانی بیشترین نگرانی در رابطه با فضای بین‌المللی ورزش ایران بوده چراکه ممکن است به عنوان دستاویز، مشکل‌ساز شود و موجبات بهانه‌جویی را فراهم کند. شاید در شرایط عادی، فضای بین‌المللی به گونه‌ای نباشد که به این مسائل ورود کنند اما در شرایطی که هدف آنها بهانه‌جویی باشد می‌تواند متن آیین‌نامه را دستاویز قرار دهند و نتیجه‌ای رقم بخورد که به صلاح ورزش کشور نباشد. بنده به شخصه براساس مصالح ورزش نامه مربوطه را امضاء کردم. اما در مورد انتخابات استانی گلف باید بگویم بیش از ۹۰ درصد انتخابات را به مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها تفویض کرده‌ام.

اعتقاد دارم هماهنگی هیات‌های ورزشی استانی و ادارات کل ورزش و جوانان در استان‌ها امری ضروری است اما این بدان معنا نیست که اختیارات از فدراسیون‌های ورزشی سلب شود و در اختیار ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها قرار گیرد، چرا که با یک امانت روبرو هستیم که در اختیار مسئول فدراسیون مربوطه قرار گرفته است و نباید در رابطه با حقوق فدراسیون کوتاه آمد و سکوت در این رابطه جایز نیست، بنابراین در این راستا نظرات خود را به مسئولان ذیربط ارائه کردیم.

یکی از انتقادات مطرح شده این بود که اختیارات روسای فدراسیون‌ها به طرز عجیبی در آیین‌نامه مربوطه کاهش یافته است!

خوشبختانه نتیجه بررسی ها و جلسات در معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان جمع بندی شد و مورد تأیید وزیر ورزش و جوانان قرار گرفت و با اصلاحات مناسب مجددا آیین نامه مذکور به فدراسیون ها ابلاغ شد که این انعطاف جای قدردانی دارد.

به طور صریح می‌توان اعلام کرد که در آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی، رییس فدراسیون هیچ کاره بود، یعنی رییس فدراسیون به صورت اسمی به عنوان رییس مجمع اعلام شده بود اما در عمل هیچ کاری از دست وی بر نمی‌آمد.  در آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی، رییس فدراسیون هیچ کاره بود، یعنی رییس فدراسیون به صورت اسمی به عنوان رییس مجمع اعلام شده بود اما در عمل هیچ کاری از دست وی بر نمی‌آمد. در عین حال یک تعارض حقوقی در این راستا به وجود آمده بود و در مجمعی که رییس یک فدراسیون هیچ کاره است به عنوان مسوول تصمیمات مجمع تعیین شده و هر تصمیمی که در مجمع اتخاذ شود حتی اگر منجر به برخی تعهدات قانونی باشد بدون آنکه دخالتی از سوی رییس در آن انجام شده باشد، باید به عنوان مسوول پاسخگو بوده و این یک تعارض حقوقی است که خوشبختانه با پیگیری فدراسیون ها و بلند نظری وزارت ورزش رفع شد.

اساسا مجموعه‌های حقوقی و افراد حقیقی علاقه‌مند هستند تا قدرت را نزد خود حفظ کرده و افزایش دهند و کمتر پیش می‌آید فرد یا نهادی پیدا شود که قدرت خود را تفویض کرده و به دیگری منتقل کند. در خصوص اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی فضا و اختیار مناسبی از سوی وزارت به فدراسیون‌ها داده شده است و حتی در متن اساسنامه، محتوایی در رابطه با این‌که وزیر ورزش و جوانان به عنوان رئیس مجمع تعیین شده وجود ندارد.

و سخن پایانی…

در طول سالیان گذشته جامعه ما از مزیت برخی رشته‌های ورزشی بی‌بهره مانده است و متاسفانه ورزش‌هایی که از این امکان برخوردار بودند تا بیش از ۹۰ درصد جامعه را با فعالیت‌های بدنی درگیر کنند، مورد توجه قرار نگرفته‌اند. زمانی که از یک رشته ورزشی رزمی صحبت می‌کنید نهایتا یک تا دو میلیون نفر افراد جامعه می‌توانند به آن رشته ورزشی بپردازند اما برخی رشته‌ها نظیر گلف وجود دارد که مخاطب آن‌ها بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه است. علاوه بر این‌ گلف یک رشته تخصصی است که فعالیت فیزیکی هم دارد و یکی از اخلاق‌محورترین ورزش‌های دنیا به شمار می‌آید و حتی در المپیک هم داور ندارد و ورزشکاران در ۶۰ هکتار زمین به رقابت می‌پردازند و با اعلام نتایج خود مدال‌ها توزیع می‌شود.

زمین وزارت و کمیته غصب معنوی است!/ یک زمین استاندارد گلف در ایران نداریم

گلف یکی از ارزان‌ترین رشته‌های ورزشی است که با حدود پنج میلیون تومان می‌توان ۵۰-۴۰ سال از وسایل ورزشی آن استفاده کرد و تمامی اعضای خانواده از آن بهره‌مند شوند. گلف یک رشته ورزشی خانواده‌محور است و پس از کسب مهارت آن تا پایان عمر با افراد همراه خواهد بود و تمامی اعضای خانواده می‌توانند به این رشته ورزشی بپردازند. یکی دیگر از نکات بسیار مهم رشته ورزشی گلف این است که هیچ محدودیت شرعی، عرفی و قانونی برای برگزاری همزمان مسابقات زنان و مردان در آن وجود ندارد و می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند، موضوع دیگر اینکه گلف یک رشته ورزشی دوستدار محیط زیست است و هرجایی که ایجاد می‌شود با آبادانی و بهبود وضعیت زیست محیطی همراه خواهد بود. گلف در عین حال  یک رشته شخصیت‌ساز است و در حالی که ۶۰۰ سال از قدمت آن می‌گذرد اما در طول تمامی این سالیان هیچ حاشیه‌ای با خود خلق نکرده است. متاسفانه جای گلف در جامعه ایرانی خالی است و فدراسیون به نوبه خود تلاش می‌کند تا با فعالیت‌های آموزشی طی سالیان آینده شرایطی را رقم بزند که بسیاری از خانواده‌های ایرانی از مزیت‌های فوق‌العاده این رشته ورزشی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.