تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر : 18477

روسیه به رسانه‌های آمریکایی در مسکو هشدار داد

روسیه به رسانه‌های آمریکایی در مسکو هشدار داد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمان حمله روسیه به اوکراین، برخی رسانه‌های روسی به خاطر لغو مجوزشان و تحریم شدن از انجام فعالیت در آمریکا و برخی کشورهای غربی منع شده‌اند؛ اقداماتی که به گفته مسکو بیانگر بی‌اعتنایی به آزادی مطبوعاتی است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مارس سال جاری

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمان حمله روسیه به اوکراین، برخی رسانه‌های روسی به خاطر لغو مجوزشان و تحریم شدن از انجام فعالیت در آمریکا و برخی کشورهای غربی منع شده‌اند؛ اقداماتی که به گفته مسکو بیانگر بی‌اعتنایی به آزادی مطبوعاتی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مارس سال جاری میلادی قانونی را در رابطه با اعمال یک دوره حبس تا ۱۵ سال برای انشار تعمدی اخبار “جعلی” درباره ارتش امضا کرد؛ اقدامی که باعث شد رسانه‌های غربی خبرنگاران خود را از روسیه خارج کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که با روسای رسانه‌های آمریکایی در این کشور تماس گرفته تا به آنها درباره “سفت و سخت‌ترین برنامه‌ها” در واکنش به “خصومتی” که همتایان روس‌شان در آمریکا با آن مواجه هستند، اطلاع دهد.

این سه منبع آگاه گفتند، زاخارووا در نشست روز دوشنبه به مشکلات خبرنگاران روس در آمریکا از جمله تمدید ویزا، مسدود شدن حساب‌های بانکی و آزار و اذیت آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد.

زاخارووا به این رسانه‌های آمریکایی مستقر در روسیه هشدار داد، اگر خبرنگاران روس نتوانند آزادانه در آمریکا فعالیت کنند، خبرنگاران آمریکایی در روسیه نیز با خطر مشکلاتی مشابه برای ویزا، مجوز کاری و حساب‌های بانکی‌شان مواجه می‌شوند.

وی به نمایندگان رسانه‌های آمریکایی گفت، اگر برخورد با خبرنگاران روس در آمریکا بهبود نیابد، آن وقت خبرنگاران آمریکایی نیز مجبور به ترک روسیه خواهند بود.

زاخارووا افزود: روسیه اصلا چنین چیزی را نمی‌خواهد اما به خاطر درد و رنجی که خبرنگاران روس متحمل می‌شوند، مجبور به انجام این کار شده است.    

ریانووستی گزارش داد که نمایندگان وال استریت ژورنال، سی ان ان، آسوشیتدپرس، ان پی آر و شبکه الحره در این نشست حضور داشتند.

این در حالی است که سخنگویان این خبرگزاری‌های آمریکایی هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

واشنگتن تحریم‌هایی را علیه برخی رسانه‌های دولتی روسیه اعمال کرده است؛ رسانه‌هایی که به گفته آمریکا اطلاعات غلط را به منظور حمایت از جنگ روسیه در اوکراین منتشر می‌کنند.

در حالی که برخی رسانه‌های غربی روسیه را ترک کرده‌اند اما برخی دیگر از جمله رویترز همچنان در این کشور باقیمانده و به تهیه گزارش ادامه می‌دهد.

در همین حال، “آندری سولداتوف”، خبرنگار تحقیقی روسیه که به خاطر گزارشاتش درباره آژانس‌های امنیتی روسیه معروف است، روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات روسیه وی را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده و حساب‌های بانکی‌اش را مسدود کرده‌اند.      

وزارت کشور روسیه این خبرنگار را به خاطر مقاله‌ای درباره آئین نامه کیفری در فهرست تحت تعقیب قرار داد.  

سولداتوف در پستی مجزا در تلگرام نوشت: این پرونده علیه من به شیوه‌ای مشابه دو خبرنگار متهم به انتشار “اخبار جعلی” درباره کمپین نظامی مسکو در اوکراین تنظیم شده است. ما در حال شفاف‌سازی این جزئیات هستیم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.