تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۳۳
کد خبر : 17495

روابط ایران و امارات در دوران ریاست «محمد بن زاید» به چه سمتی خواهد رفت؟

روابط ایران و امارات در دوران ریاست «محمد بن زاید» به چه سمتی خواهد رفت؟

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا در مورد سفر اخیر امیرعبداللهیان به امارات به منظور تسلیت درگذشت رئیس فقید امارات و دیدارش با «محمد بن زاید» رئیس جدید امارات گفت:‌ «شیخ خلیفه» فرزند ارشد« شیخ زاید» بود و طبیعتا ریاست دولت امارات را بر عهده داشت. در دوران شیخ خلیفه  تا زمانی که وی  دچار

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا در مورد سفر اخیر امیرعبداللهیان به امارات به منظور تسلیت درگذشت رئیس فقید امارات و دیدارش با «محمد بن زاید» رئیس جدید امارات گفت:‌ «شیخ خلیفه» فرزند ارشد« شیخ زاید» بود و طبیعتا ریاست دولت امارات را بر عهده داشت. در دوران شیخ خلیفه  تا زمانی که وی  دچار بیماری نشده بود، رفت و آمدها بین ایران و امارات عادی و طبیعی بود و این رفت و آمدها برقرار بود ولی وقتی بیماری وی شدید شد و او دیگر چندان ملاقات نمی‌کرد، کلیه امور  به دست «محمدبن زاید » افتاد و او با توجه به اینکه سیاست‌های خاص خودش را تعقیب می‌کرد روابط ایران و امارات گاهی در وضعیت تنش‌زایی قرار می‌گرفت.

این کارشناس مسائل غرب‌آسیا با بیان اینکه در یک سال اخیر امارات تلاش کرد که روابط دو کشور را بهبود ببخشد و با اعزام مسئول امنیتی امارات به ایران این روابط در ریل جدیدی قرار گرفت، افزود: ایران و امارات از زمان تأسیس این کشور روابط ممتدی داشته اند  و ایران تلاش داشته که روابط طبیعی و همسایگی با این کشور ادامه پیدا کند. اگرچه در جاهایی که لازم بوده است تذکرات و یا هشدارهای لازم را داده ولی هرگز مایل نبوده است که روابطش با امارات دچار تنش و یا منجر به تلخی شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه وقتی شیخ خلیفه مرحوم شد وظیفه انسانی و اخلاقی ما این بود که به دولت و ملت امارات این درگذشت را تسلیت بگوییم، اظهار کرد : با توجه به فوت شیخ خلیفه، محمد بن زاید به طور کامل ریاست امارات متحده عربی را بر عهده گرفت و امیدواریم در دوران جدید شاهد بازسازی، بهبود و توسعه روابط دو کشور باشیم.

زنگنه با اشاره به اشتراکات فرهنگی، جمعیتی و اجتماعی دو کشور گفت: ایران و امارات می‌توانند از این ظرفیت‌های مشترک در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای استحکام روابط شان استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که به طور کلی چشم‌انداز روابط ایران و امارات را در دوران ریاست محمدبن زاید بر امارات متحده عربی چطور ارزیابی می‌کند، گفت: گرچه در مدت اخیر با توجه به اینکه امارات روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی کرده یک مقدار روابط بین ایران و امارات دچار خدشه شده است، اما باید توجه داشت که ایران بزرگتر از آن است که از علنی شدن چنین چیزی احساس خطر کند گرچه توصیه‌ها و تذکرات خود را همیشه  با همسایگانش در جریان گذاشته است.

زنگنه تاکید کرد: ایران معتقد است توسعه روابط و برطرف شدن برخی از نگرانی‌ها بهترین وسیله است که امارات در مسیر درست خود برای ایفای نقش منطقه‌ای اش در ایجاد صلح و امنیت  قرار بگیرد.

وی افزود: در چند مدت اخیر شاهد چند حرکت از سوی امارات بودیم که می‌تواند برخی از امیدها را زنده کند از جمله اینکه امارات مدتی مسیر خود را در بحث یمن از عربستان جدا کرد. از دیگر سو تلاش کرد که روابط خود را با سوریه بهبود ببخشد و شاهد رفت و آمدهای بین مقامات دو کشور هستیم و ارتباط با سوریه که متحد بزرگ ایران در منطقه است تا حدودی می‌تواند ارتباط امارات با  صهیونیست‌ها را نیز تعدیل کند.

وی همچنین رفت و آمد هیئت‌ها بین دو کشور را از اقدامات مهم در این عرصه دانست.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.