تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر : 11738

روابط انسانی در پاندمی کرونا مختل شده است

روابط انسانی در پاندمی کرونا مختل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد نصرتی نژاد در سخنرانی خود تحت عنوان چالش‌های سلامت اجتماعی در پاندمی کووید ۱۹، ضمن ارائه تعریفی از سلامت اجتماعی، اظهارداشت: بر اساس تعریفی، سلامت اجتماعی به روابط مطلوب و پویای افراد جامعه گفته می‌شود و بر اساس تعریف دیگری که جامعه را محور قرار می‌دهد، در جامعه شرایطی وجود

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد نصرتی نژاد در سخنرانی خود تحت عنوان چالش‌های سلامت اجتماعی در پاندمی کووید ۱۹، ضمن ارائه تعریفی از سلامت اجتماعی، اظهارداشت: بر اساس تعریفی، سلامت اجتماعی به روابط مطلوب و پویای افراد جامعه گفته می‌شود و بر اساس تعریف دیگری که جامعه را محور قرار می‌دهد، در جامعه شرایطی وجود داشته باشد که به لحاظ وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و…، ویژگی‌هایی داشته تا زیست انسان را مطلوب کند.

وی افزود: طبق تعریف اول، پاندمی کووید ۱۹، رابطه‌های انسان‌ها را دچار اختلال کرده و به شدت تحت تأثیر قرار داده، به طوری که بیشترین عوارض روانی و اجتماعی را باعث شده و زندگی همه مردم را به حالت تعلیق درآورده است.

نصرتی نژاد اظهار داشت: خوشبختانه با واکسیناسیون وضعیت بهتر شده است، اما چالش‌های اقتصادی و نابرابری‌ها، زیاد شده است. بر اساس آخرین آمار، مقرری بگیران سازمان تأمین اجتماعی ۳۰ درصد افزایش یافته اند که ۱۸ میلیون تن از آنان، کارگران هستند، و از این تعداد، فقط ۱۱ میلیون نفر شغل دارند و از مزایای بیمه برخوردارند.

وی بر اساس مطالعات انجام شده افزود: در دوران کرونا، کاهش درآمد در مشاغل پر درآمد، بیشتر بوده است.

نصرتی نژاد همچنین با اشاره به اینکه نابرابری‌ها فقط اقتصادی نیست، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دوران کرونا هزینه‌های سازمان بهزیستی به میزان ۲۳/۹ درصد افزایش یافته است. خشونت خانگی زیاد شده، به طوری که از هر ۱۰ زن، ۷ نفر اعمال خشونت نسبت به خودشان را اظهار کردند. و این در حالی است که آمار نزاع‌های منجر به ضرب و جرح با تهیه گزارش پزشکی قانونی، نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داشته است.

این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: دیجیتالی شدن جامعه، افزایش یافته به طوری که در خوزستان اعلام شد که استفاده از اینترنت در این استان به میزان ۵ برابر افزایش نشان می‌دهد و اولین مشکلات آن نیز مربوط به کودکان است که با شروع کرونا، به یکباره آنان را به فضای مجازی و استفاده از آموزش مجازی پرتاب کردیم. زمانی که کودک برای دیدن و یادگیری از روی فایل سفارشی معلم خود به اینستاگرام وارد می‌شود، ناخودآگاه به محتواهای دیگر این شبکه که با سن او همخوانی ندارد، بر می‌خورد و مورد توجه او قرار می‌گیرد.

نصرتی نژاد افزود: در واقع، دیجیتالی شدن زودرس و بلوغ زودرس برای کودکان، مخاطرات بسیار را به همراه دارد. ضمن آنکه ادراک نابرابری در جامعه را به کودکان منتقل می‌کند، چرا که در آموزش‌های آنلاین، دانش آموزان با فضای محل سکونت همدیگر نیز آشنا می‌شوند و وضعیت رفاه خانواده‌ها خودنمایی می‌کند.

وی همچنین عوامل مخرب دیجیتالی شدن جامعه را در دورکاری کارکنان نیز توضیح داد که درهم آمیختگی محل‌های کار و سکونت کارمندان، مناسبات محل کار را به خانه کشاند و خانه که باید محل روابط عاطفی اعضای خانواده باشد، از حالت خودش خارج شد، ضمن آنکه در اکثر مواقع، محدودیت ساعت کار در این سیستم، رعایت نمی‌شود و ساعاتی که باید خانواده به خودشان و مسائل خارج از محل کار برسند، محدود می‌شود.

وی در نهایت، درس آموخته‌های کرونا را بیان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین درس آموخته‌ها، گذر از سیاست‌های نئولیبرال خصوصاً در حوزه‌های آموزش و سلامت و غیرکالایی کردن آنها ست بطوری که کرونا باعث شد تا توجه به خدمات دولت افزایش یابد و این تفکر که پاندمی را بدون دولت قدرتمند، نمی‌توان مدیریت کرد، تقویت شد.

این محقق و متخصص علوم اجتماعی، تاکید کرد: مدیریت پاندمی ها، نیاز به مشارکت مردم دارد و لازمه این مشارکت، اعتمادسازی است، بطوری که هرچه اعتماد بیشتر باشد، مشارکت بیشتر خواهد بود و مشارکت مردم در اجرای برنامه واکسیناسیون وسیع در کشور، نمونه‌ای از برگشت اعتماد مردم و مشارکت آنان است.

نصرتی نژاد افزود: مدیریت چنین پاندمی هایی، ساز و کاری ندارد بلکه باید نفع عمومی در اولویت قرار بگیرد و برای جلوگیری از مخاطرات، گاهی با دوری از فرهنگ زدگی، از قوه قهریه نیز استفاده شود.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.