تاریخ انتشار : جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر : 22530

راز ماندگاری «خورشید کاروان» چه بود؟/ ۳۱ سال اجرا در اوج

راز ماندگاری «خورشید کاروان» چه بود؟/ ۳۱ سال اجرا در اوج

مهدی متوسلی نویسنده نمایش «خورشید کاروان» و سرپرست گروه فرهنگی و هنری «فدک» که به تازگی برای سی و یکمین سال متوالی روی صحنه رفت، درباره شرایط اجرای این نمایش در سال جاری به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که در ۳۱ سالی که نمایش «خورشید کاروان» روی صحنه رفته است شرایط بدون اضطراب

مهدی متوسلی نویسنده نمایش «خورشید کاروان» و سرپرست گروه فرهنگی و هنری «فدک» که به تازگی برای سی و یکمین سال متوالی روی صحنه رفت، درباره شرایط اجرای این نمایش در سال جاری به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که در ۳۱ سالی که نمایش «خورشید کاروان» روی صحنه رفته است شرایط بدون اضطراب و استرس نداشتیم و این روند اتفاق همیشگی بوده است.
وی یادآور شد: معتقدم که مفهوم تئاتر با موضوع اضطراب و استرس همراه است زیرا پارامترهای زیادی باید برای اجرای یک تئاتر مهیا باشند. در این کلیت، شرایط تئاتر در کشور ما به دلیل کمبود سالن‌های نمایش، مشغله متعدد هنرمندان و عوامل و کمبود امکانات وضعیت اضطراب و استرس را برای گروه و عوامل آن دوچندان می‌کند.
متوسلی با بیان اینکه این استرس با ما همزاد بوده است، افزود: سال‌های زیادی پس از پایان «خورشید کاروان» کارمان به بیمارستان کشیده است.
تهیه‌کننده «خورشید کاروان» اظهار کرد: حقیقت امر این است که امسال از اجرای «خورشید کاروان» برای سی و یکمین سال ناامید شده بودیم و ذهنیت‌مان این بود که امکان اجرای این نمایش فراهم نمی‌شود. جلسه‌ای خدمت معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد داشتیم و طی صحبت‌هایی که شد دیدم آن‌ها جلوتر از من فکر می‌کنند که «خورشید کاروان» اجرا خواهد شد. ولی من زیاد این موضوع را جدی نگرفتم. دوستان تلاش کردند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تأکید مضاعفی داشتند که بعد از ۳۰ سال، وقفه‌ای در اجرای «خورشید کاروان» ایجاد نشود و نمایش برای سی و یکمین سال روی صحنه برود.
وی درباره انتخاب سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برای اجرای «خورشید کاروان» توضیح داد: کارهای اداری سریع انجام شد و صورت‌جلسه برای اجرای نمایش در تالار وحدت تنظیم شد ولی مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی به ما اعلام کردند که تالار وحدت امکان پشتیابی از اجرای «خورشید کاروان» را ندارد که دلایل‌شان برای من مقبول نبود ولی مجبور بودیم تسلیم این ماجرا باشیم. موضوع به معاونت هنری و اداره‌کل هنرهای نمایشی منتقل شد و معاونت هنری نظرش بر این شد که پشتیبانی معاونت و اداره‌کل برای هر سالن دیگری که بخواهیم وجود خواهد داشت. با توجه به سابقه همکاری ما با آقای بی آزاد که پیش از این در برج میلاد تجربه اجرای «خورشید کاروان» را داشتیم و در حال حاضر در نمایشگاه بین‌المللی حضور دارند، موضوع مطرح و مورد قبول ایشان قرار گرفت و همکاهنگی‌های لازم برای اجرای «خورشید کاروان» انجام شد.
متوسلی تأکید کرد: اجرای اخیر «خورشید کاروان» در حوزه اجرا یکی از موفق‌ترین اجراهای ما طی ۳۱ سال گذشته بود ولی در حوزه تماشاگر توقع ما برآورده نشد که البته با توجه به شرایطی که در سطح شهر تهران وجود داشت، حضور مخاطبانی که برای دیدن نمایش به سالن آمدند، قابل تقدیر بود.
نویسنده نمایش «خورشید کاروان» درباره اجرای این نمایش برای سی و یکمین سال پی در پی، تصریح کرد: بارها و بارها دیده‌ام که جوانان عنوان می‌کنند قصد تولی تئاتری را دارند که سال‌ها اجرا شود، شاید مسئولان جوانان را گمراه می‌کنند که تئاتری بسازند که سال‌های متمادی بتوان آن را اجرا کرد. ما در اولین اجرای «خورشید کاروان» برنامه‌ای برای سال دوم نداشتیم و هر سال که نمایش را اجرا کردیم، با توجه به شرایط مختلفی که فراهم می‌شد، تلاش‌مان بر این بود که به بهترین شکل ممکن چه در ایران و چه در خارج از ایران اثر را روی صحنه ببریم.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: راز ماندگاری «خورشید کاروان» این است که در اوج اجرا شده است، نه اینکه در اوج برای آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.