تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۵
کد خبر : 13716

رئیس فدراسیون ترای‌اتلون: برخی فکر می‌کردند بخاطر هزینه ‌ها تست دوپینگ نمی‌گیریم

رئیس فدراسیون ترای‌اتلون: برخی فکر می‌کردند بخاطر هزینه ‌ها تست دوپینگ نمی‌گیریم

مهدی گودرزی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اعزام تیم ملی دواتلون به مسابقات قهرمانی آسیا بحرین اظهار کرد: با توجه به برگزاری رشته دواتلون در بازی‌های جهانی ۲۰۲۲ آمریکا، اتحادیه جهانی دغدغه اعطای سهمیه‌ها را داشت. به همین دلیل و با توجه به شیوع کرونا و کمبود رویدادهای دواتلون یک مسابقه خارج

مهدی گودرزی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اعزام تیم ملی دواتلون به مسابقات قهرمانی آسیا بحرین اظهار کرد: با توجه به برگزاری رشته دواتلون در بازی‌های جهانی ۲۰۲۲ آمریکا، اتحادیه جهانی دغدغه اعطای سهمیه‌ها را داشت. به همین دلیل و با توجه به شیوع کرونا و کمبود رویدادهای دواتلون یک مسابقه خارج از برنامه را به میزبانی بحرین ترتیب دید. کمتر از سه هفته است که این مسابقه در تقویم قرار گرفته است. از جایی که ما قهرمانانی از سال‌های قبل داشتیم که در دواتلون آسیا مدال گرفته بودند به همین سبب فرصت را غنیمت شمردیم تا ورزشکارانی را به این مسابقات اعزام کنیم.

رئیس فدراسیون ترای‌اتلون افزود: ما در این دو سال اخیر به دلیل محدودیت‌های کرونا خیلی زمان‌ها دسترسی به آب نداشتیم و مجبور بودیم مسابقات را دواتلون برگزار کنیم. از طرفی هم آخرین مسابقه زنان مسابقات بین‌المللی کرج و حدود ۲ سال قبل بود. بعد از آن دیگر دختران ما شانس اعزام نداشتند. چند مسابقه آسیایی هم که لغو شد. با این شرایط تا این مسابقات در تقویم قرار گرفت از آن استقبال کردیم و قرار است تیم ملی زنان و مردان را راهی بحرین کنیم.

وی افزود: کارهای قانونی را پیش برده‌ و تایید هیات رییسه و شورای برون مرزی را گرفتیم. ورزشکاران برتر یک سال اخیر را هم به مسابقات انتخابی دعوت کردیم که در نهایت نفرات برتر مشخص شدند. البته در ابتدا طبق اطلاعات ارائه شده، مسابقات قرار بود در هر سه رده جوانان، امید و بزرگسال برگزار شود و ما هم برای هر سه رده شورای برون مرزی درخواست کردیم اما بعد از یک هفته مشخص شد که نگاه به کسب سهمیه جهانی است و مسابقات فقط در رده بزرگسالان انجام می‌شود. ما ورزشکاران رده جوانان و امید را هم دعوت کرده بودیم اما فقط محدود به اعزام رده بزرگسال شدیم. البته مسابقات انتخابی رقابت آزاد برای همه رده‌ها بود. 

گودرزی افزود: بعد از مسابقه انتخابی یک اردوی متمرکز برای ورزشکاران انجام شد. در حال حاضر هم اردوها در جریان است. ما از یک مربی انگلیسی هم تقاضا کردیم که تمرینات ملی‌پوشان را طراحی کند و او هم رایگان قبول کرده است. یک اردو هم در گلستان درخواست شده  تا با توجه به آب و هوا شرایط مسابقه کمی برای آنها تداعی شود. آنها ۱۴ اسفند از گلستان برمی‌گردند تا شرایط اعزام فراهم شود. 

او در پاسخ به این سوال که چند نفر به مسابقات بحرین اعزام می‌شوند گفت: ما یک محدودیت هم برای گرفتن ویزای بحرین داریم. کارهای ویزای بحرین در ایران انجام نمی‌شود. این موضوع کمی مشکلات دارد و امیدواریم که سر موقع ویزا بدست ما برسد. با توجه به اینکه شورای برون مرزی برای هر رده تایید دو ورزشکار را داده بود در بخش زنان دو ورزشکار و یک مربی اعزام خواهند شد. البته در بخش مردان می‌توانیم ورزشکار – مربی اعزام کنیم که در این شرایط ۸ نفر اعزام می‌شوند.

گودرزی در ادامه در خصوص دوپینگ دو ورزشکار این رشته و اقدامات لازم برای پیشگیری از دوپینگ افزود: در مورد بحث دوپینگ نمی‌توان گفت که این موضوع در رشته‌های خاص رخ می‌دهد. زمانی که ورزشکاران به دنبال اهداف با مقاصد شخصی باشند این ظن به وجود می‌آید که از مسیر عادی پیش نروند. در برخی ورزش‌ها خواسته یا ناخواسته ورزشکار به سمت این موضوعات می‌رود. در این رشته هم که تامین انرژی و ماندن در جریان مسابقات طولانی سخت است همانند خیلی از رشته‌های دیگر دوپینگ وجود دارد. 

وی در خصوص اینکه پیشتر در این رشته دوپینگ داشته ایم گفت: اینکه بوده یا نبوده به سازوکار فدراسیون‌ها برمی‌گردد. یکی از افتخارات که خودم را به آن مقید می‌دانم این است که ما با شعار ورزش پاک آمده ایم. در تمامی مسابقات ملی درخواست داده‌ایم که تست دوپینگ انجام شود و این‌ دو نمونه هم در مسابقه ملی مثبت شد. ما در سطح بین‌المللی تست مثبت نداشته ایم و این دو در سطح شهرستان و استان فعالیت می‌کردند که این اتفاق رخ داد. 

رییس فدراسیون ترای‌اتلون افزود: سازوکار ما این است که به همه ورزشکاران اعلام کرده‌ایم که برای تیم ملی هزینه می‌کنیم، به ملی‌پوشان حقوق و امکانات می‌دهیم و مربی خارجی به خدمت می‌گیریم اما باید سالم باشند. حال اگر کسی برای رسیدن به تیم ملی از موادی هم استفاده کند باید با گرفتن تست مشخص شود. بنابراین ابزار کنترل دوپینگ را در همه مسابقات ملی داریم.

وی گفت: برخی از ورزشکاران شاید گمان می‌کنند که چون بررسی این تست‌ها برای نادو هزینه دارد انجام نمی‌شود و به آن اهمیت نمی‌دهند  اما وقتی تست‌ها مثبت شد یک تحولی رخ داد تا پاکی در ورزشکاران نهادینه شود. این یک مسیر تکلیفی و سازوکار محکمی است که باید یک ورزشکار در سطح ملی پاک باشد تا در سطح بین‌المللی بتوان از او استفاده کرد. ما اگر ورزشکاران را رها کنیم در فضای بین‌المللی ممکن است اتفاقات بدی رخ دهد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.