تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر : 901

دولت سیزدهم از اجرای توصیه‌های IMF حذر کند

دولت سیزدهم از اجرای توصیه‌های IMF حذر کند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی رجایی نیا صبح امروز در نشست «سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» که با حضور جمعی از کارشناسان و اساتید اقتصاد در محل مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در حال برگزاری است، گفت: در خصوص اینکه چرا ما این نشست را تحت عنوان اقتصاددانان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی رجایی نیا صبح امروز در نشست «سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» که با حضور جمعی از کارشناسان و اساتید اقتصاد در محل مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در حال برگزاری است، گفت: در خصوص اینکه چرا ما این نشست را تحت عنوان اقتصاددانان اسلامی برگزار کردیم باید این توضیح را بدهم که اقتصاد اسلامی، هم در تولید محتوا و هم آموزش و تدریس واقعاً مظلوم است؛ این در حالی است که حرکت ما در ابتدای انقلاب موجب شد اقتصاد اسلامی در کشورهای دیگر مطرح شود ولی در کشور خودمان به تدریج ضعیف شد.

وی ادامه داد: یکسری اصول در این نظام داریم که ما را از نظام‌های اقتصادی دیگر متمایز می‌کند. از اصول آن می‌توان به عدالت و فقر زدایی و رضایت عامه مردم و استقلال طلبی و … اشاره کرد که متأسفانه در عمل و سیاست گذاری ما نمودی ندارد. عملیاتی کردن آن هم از طریق اشراف کامل به این اصول و داشتن اطلاعات دقیق از مسائل است‌. بنابراین پیشنهاد اول ما این است که اگر این ظرفیت محدود بخواهد مورد استفاده قرار بگیرد باید یک تعامل قوی شکل بگیرد.

رجایی گفت: ما در اقتصاد اسلامی بازار را قبول داریم ولی متأسفانه در نگاه اقتصاددانان لیبرال بازار یک اصل است، در حالی که در صدر اسلام ده‌ها مبانی حقوقی بر این بازار حاکم بود اما اکنون در این تفکرهای موجود بازار مانند یک بت است و هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد.

وی افزود: نگرانی ما برای دولت جدید این است که افرادی مجدداً سیاست گذاری را در دست بگیرند که با همان رویکرد حقانیت نظام سرمایه داری به موضوعات نگاه کنند. برای مثال در نظام بانکی ما یک حجم عظیمی نقدینگی داریم. اگر قرار باشد تفکر مدیران این باشد که با ربا سیستم بانکی را بچرخانند این چرخه غلط ادامه خواهد داشت. باید فردی بر بانک‌ها مسلط شوند که اعتقاد به اقتصاد اسلامی داشته باشند. اگر بخواهیم کسری بودجه را در کوتاه مدت حل کنیم راهکار آن مدیریتی است. مدیریت ما رویکرد هزینه کردن با بیت‌المال است. مدیران باید تشویق شوند که با خلاقیت، بهره‌وری را افزایش دهد.

رجایی افزود: ما دولتی می‌خواهیم که در ابتدای کار میثاق اخلاقی را تنظیم کند و اگر میثاق دولت بر صرفه‌جویی و مدیریت صحیح منابع مالی باشد، اساساً در چهار سال آینده عملکرد بهتری خواهد داشت.

وی موضوع مهم دیگر برای دولت سیزدهم را نفت عنوان کرد و گفت: آمار نشان می‌دهد ۶ میلیون بشکه نفت مصرف داخلی کشور است. خیلی کشورها این منبع را ندارند ولی از طریق مالیات کشور را اداره می‌کنند. چطور است که ما با این منابع عظیم کمبود بودجه داریم؟

وی ادامه داد: در حال حاضر صنعت نفت به بدترین نحو اداره می‌شود. یکی از زمینه‌های فسادزا در کشور نیز صنعت نفت است که باید ساماندهی شود. اگر این صنعت درست مدیریت شود هم سطح بهره‌وری کشور بالا می‌رود و هم کسری بودجه تأمین می‌شود ولی متأسفانه مجلس و دولت آنگونه که باید به آن نپرداخته‌اند. ما نباید با حرکات دفعی با بحث آزادسازی قیمت‌ها با مردم صحبت کنیم. برای مثال در بحث شدت انرژی برخی معتقدند با افزایش قیمت مصرف آن را پایین بیاوریم در حالی که در مطالعات بین‌المللی با اقداماتی همچون مدیریت دستمزدها و استهلاک‌، شدت انرژی را مدیریت می‌کنند. بنابراین دولت سیزدهم باید از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول حذر کند و در یک بستر سالم امکان رسیدن به قیمت‌های نسبی را فراهم کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.