تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲۶
کد خبر : 1754

دمشق: سازمان منع تسلیحات شیمیایی به ابزاری در دست برخی کشورها مبدل شده است

دمشق: سازمان منع تسلیحات شیمیایی به ابزاری در دست برخی کشورها مبدل شده است

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت خواستار “اصلاح مسیر این سازمان و بازگشت به نقش عادی خود به عنوان ستون اساسی و بی‌طرف در این زمینه” شد. صباغ گفت: سیاست‌زدگی که سازمان از آن رنج می‌برد، آن را از ماهیت فنی

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت خواستار “اصلاح مسیر این سازمان و بازگشت به نقش عادی خود به عنوان ستون اساسی و بی‌طرف در این زمینه” شد.

صباغ گفت: سیاست‌زدگی که سازمان از آن رنج می‌برد، آن را از ماهیت فنی کار خود دور کرده و باعث شده است تا بخش زیادی از اعتبار خود را از دست بدهد و بجای آنکه حافظ امین اجرای کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی باشد،  به ابزاری در دست برخی کشورها برای هدف قرار دادن دولت طرف توافق تبدیل شده است.

صباغ با ابراز تاسف از اینکه مباحث این شورا به “بستری برای برخی از کشورهای عضو غربی جهت پرداختن به اتهامات گمراه کننده علیه سوریه” بدل شده، گفت سوریه در سال ۲۰۱۳ داوطلبانه به این سازمان پیوست و با تمام جدیت و اعتبار تلاش کرد تا تعهدات خود را به موجب آن در زمینه از بین بردن کل ذخایر تسلیحات شیمیایی و تاسیسات تولیدی آنها اجرایی کند”.

صباغ با بیان اینکه یک چالش واقعی در “مقابله با تروریسم شیمیایی” وجود دارد، گفت: این چالش “از سوی برخی از کشورهای غربی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هیچ نگرانی برای آنها ایجاد نمی‌کند”.

وی به “رشد چشمگیر تلاش‌های گروه‌های تروریستی مانند داعش و النصره برای استفاده از سلاح و مواد شیمیایی سمی در سوریه” اشاره کرد و گفت: اطلاعات مکرری وجود دارد که این گروه‌ها در حال تدارک  برای نمایش‌های ساختگی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی به منظور متهم کردن ارتش سوریه هستند.

صباغ در مورد آنچه در گزارش این سازمان در مورد حادثه “دوما” آمده بود صحبت کرد و گفت، حقایقی وجود دارد که “روز به روز در حال آشکار شدن است و به وضوح نشان می‌دهد که مقامات ارشد سازمان در زمینه تحریف حقایق، مطابق با روایت ایالات متحده، فرانسه و انگلیس برای یافتن بهانه‌ای جهت تجاوز سه جانبه این کشورها در خاک سوریه عمل کرده اند.

صباغ خاطرنشان کرد، گزارش اولیه تحقیقات در مورد “حادثه دوما” تاکید می‌کند که هیچ مدرکی دال بر حمله شیمیایی در آنجا یافت نشده و تلاش برای بی‌اعتبار کردن آن نمی‌تواند اعتبار گزارشات کمیته حقیقت یاب را بازیابی کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.