تاریخ انتشار : شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر : 28366

دلالان مانع عرضه خودرو در بورس

دلالان مانع عرضه خودرو در بورس

مهدی ساسانی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با مهر با بیان این که آنچه در بازار خودرو در سال‌های گذشته شاهد بودیم، قیمت گذاری دستوری برای خودرو انجام شده و کارخانه موظف بود با همان قیمت محصول را به فروش برساند، گفت: از طرفی فاصله زیادی در بازار آزاد و قیمت کارخانه شکل گرفته بود و

مهدی ساسانی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با مهر با بیان این که آنچه در بازار خودرو در سال‌های گذشته شاهد بودیم، قیمت گذاری دستوری برای خودرو انجام شده و کارخانه موظف بود با همان قیمت محصول را به فروش برساند، گفت: از طرفی فاصله زیادی در بازار آزاد و قیمت کارخانه شکل گرفته بود و باعث ایجاد رانت برای بعضی از خریداران شده بود به نحوی که خودرو با قیمت کارخانه به دست عده‌ای رسیده تا بتوانند خودرو را در بازار آزاد فروخته و سود کلانی از راه دلالی به دست آوردند.
ساسانی افزود: از زمانی که راهکار فروش خودرو در بورس کالا مطرح شد، باعث ایجاد شفافیت در معاملات خودرو شده و اکنون خریداران خودرو، خریداران واقعی بوده و با هر کد ملی صرفاً می‌توان یک بار می‌شود خودرو را خرید.
این کارشناس اضافه کرد: در ابتدای عرضه خودرو در بورس با توجه به کمبود عرضه و بالا بودن تقاضا باعث افزایش قیمت خودرو نسبت به کارخانه و حتی در مواردی بیشتر از قیمت بازار آزاد شد، اما با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو فاصله زیادی با بازار آزاد پیدا کرده و هم مردم و هم خودروساز از این موضوع نفع بردند، در ادامه نیز با افزایش عرضه قیمت‌ها می‌تواند به سمت قیمت‌های معقولی پیش برود.
مهدی ساسانی افزود: در هفته گذشته شاهد عرضه ۱۰ هزار خودرو دناپلاس در بورس بودیم که با تمام هزینه‌های جانبی اعم از مالیات، شماره گذاری، بیمه قیمت ای خودرو حدود ۴۳۰ میلیون تومان تمام شد، در حالی که این خودرو در بازار آزاد با قیمت ۶۰۰ تا ۶۲۰ میلیون تومان در حال معامله است. تداوم عرضه در بورس کالا می‌تواند قیمت بازار آزاد را کاهش داده و هم به نفع کارخانه و هم به نفع مردم است.
ساسانی در پایان گفت: طبیعتاً افرادی که از این راه دلالی کرده و سودهای کلانی را به جیب می‌زدند کارشکنی‌هایی را انجام داده و انتظار می‌رود با مدیریت صحیح وزارت صمت بتوانیم عرضه را در بورس کالا افزایش داده و عرضه و تقاضا بعد از مدت‌ها به میزان واقعی برسد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.