تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
کد خبر : 4928

دام بن لادن برای واشنگتن در افغانستان

دام بن لادن برای واشنگتن در افغانستان

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العین الاخباریه، بیست سال پیش و مشخصاً هفت هفته پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده، حمید میر آخرین روزنامه نگاری بود که با اسامه بن لادن، رهبر سابق تشکیلات القاعده در اوج حملات آمریکا در افغانستان دیدار و مصاحبه کرد. این روزنامه نگار پاکستانی در

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العین الاخباریه، بیست سال پیش و مشخصاً هفت هفته پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده، حمید میر آخرین روزنامه نگاری بود که با اسامه بن لادن، رهبر سابق تشکیلات القاعده در اوج حملات آمریکا در افغانستان دیدار و مصاحبه کرد.

این روزنامه نگار پاکستانی در مقاله‌ای که توسط روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست” منتشر شده است، گفت: رهبر القاعده (در آن زمان) مباهات کرد که دامی را پهن کرده است که با تحقیر ایالات متحده در افغانستان پایان می‌یابد درست مانند اتفافی که برای اتحاد جماهیر شوروی افتاد.

میر افزود: پیش بینی‌های بن لادن دو دهه بعد محقق شد. آمریکایی‌ها ممکن است به سبب اینکه توانستند با تعقیب و کشتن او تلافی کنند، کمی آرامش پیدا کنند اما تصویر بزرگتر، آرامش بخش نیست.

این روزنامه نگار پاکستانی با بیان اینکه القاعده هنوز در افغانستان است و شاخه‌های آن به جنگ در سایر نقاط جهان ادامه می‌دهند، خاطرنشان کرد، ظهور داعش نشان داده است که حتی افراطی‌ترین ایده‌های بن لادن نیز همچنان پیروان خود را پیدا می‌کند.

میر گفت: مطمئن نیستم که ایالات متحده و بقیه کشورهای غربی این درس را به طور کامل فهمیده باشند.

هنگامی که میر برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ با بن لادن در غاری در کوه‌های تورا بورا در افغانستان ملاقات کرد او پیش بینی کرد که ایالات متحده دیگر ابرقدرت نخواهد بود. با این وجود آمریکا همچنان ابرقدرت است اما به گفته میر، بن لادن فهمید که قدرت واشنگتن دشمنانش را وادار خواهد کرد که مساله مشترک داشته باشند و فهمید که قدرت واشنگتن نقطه ضعف این کشور نیز است.

میر گفت، با وزیران خارجه آمریکا کالین پاول، کاندولیزا رایس، هیلاری کلینتون، جان کری و بسیاری از مقامات ارشد ارتش آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر مصاحبه کرد و آنها در مورد موفقیت‌های خود در مبارزه با تروریسم صحبت کردند اما ظاهرا نمی‌دانند که جنگ تروریسم بیشتری به بار آورده است.

وی خاطرنشان کرد که داعش فقط یک نمونه از واکنش ناشی از حمله آمریکا به عراق است. شکی نیست که ایالات متحده نیز پس از ۱۱ سپتامبر موفق به تعقیب و کشتن چندین رهبر برجسته القاعده، طالبان و داعش با پهپاد شد اما خسارت‌های جانبی این حملات صدها بمب گذاری انتحاری را در پی داشت. خود طالبان با مهاجمان انتحاری داعش روبرو است.

این روزنامه نگار پاکستانی معتقد بود که قدرت نظامی می‌تواند برخی از مشکلات را حل کند اما اغلب مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند. بن لادن خواست ایالات متحده را با استفاده از قدرت نظامی بیشتر تحریک کند زیرا متوجه شد که این باعث مشکلات بزرگتری می‌شود.

میر بر ضرورت عدم تکرار اشتباهات گذشته توسط واشنگتن تأکید کرد و گفت، آمریکایی‌ها و متحدان آنها پس از خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۹ دست از افغانستان کشیدند و همین باعث شد این کشور به جنگ داخلی کشانده شود و طالبان نتیجه نهایی این جنگ بود.

وی با اشاره به اینکه افغانستان دوباره در آستانه تبدیل شدن به یک کشور شکست خورده است، تاکید کرد که باید آمریکایی‌ها بر طالبان فشار بیاورند تا به وعده‌های خود مبنی بر عدم استفاده از افغانستان به عنوان پایگاه حملات علیه کشورهای دیگر عمل کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.