تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر : 20446

خشم‌های انباشته شده «باروت» زندگی مشترک/ همسر را به هنگام «عصبانیت» باید شناخت؟

خشم‌های انباشته شده «باروت» زندگی مشترک/ همسر را به هنگام «عصبانیت» باید شناخت؟

دکتر محمد ابراهیم تکلو در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با روز ملی خانواده با تاکید بر اینکه زوجین نباید ناراحتی و خشم خود از یکدیگر را روی هم انباشته کنند، اظهار کرد: این خشم‌های انباشته شده در زندگی مشترک همانند “باروت” می مانند که با کوچک‌ترین جرقه‌ای می‌توانند زندگی مشترک را منفجر کنند. به گفته

دکتر محمد ابراهیم تکلو در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با روز ملی خانواده با تاکید بر اینکه زوجین نباید ناراحتی و خشم خود از یکدیگر را روی هم انباشته کنند، اظهار کرد: این خشم‌های انباشته شده در زندگی مشترک همانند “باروت” می مانند که با کوچک‌ترین جرقه‌ای می‌توانند زندگی مشترک را منفجر کنند.

به گفته این روانشناس، وقتی زوجین خشم‌های فروخورده خود را انباشته می‌کنند، ناراحتی‌های تلنبار شده باعث می‌شود زوجین با کوچک‌ترین موضوع پیش پا افتاده‌ای واکنش تند و عصبانیت شدید از خود نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه زوجین باید خشم‌ها و ناراحتی‌های خود از یکدیگر را ابراز کنند، تصریح کرد: بعضا زوجین با این نیت که اگر ناراحتی خود را ابراز کنند ممکن است همسر آنها را قضاوت کرده و یا از دست آنها دلخور شود، از بیان خشم و ناراحتی امتناع می‌کنند. حتی گاهی زوجین تصور می‌کنند این دلخوری‌ها نیاز به بیان ندارد و با گذشت زمان مسائل پیش آمده حل می‌شود، حال آنکه اینگونه نیست.

تکلو در عین حال تاکید کرد که نحوه بیان و ابراز دلخوری به همسر نیز حائز اهمیت است و زوجین باید به لحن بیان و اینکه در چه زمان و مکانی دلخوری خود را با همسر مطرح کنند، توجه داشته باشند.

این روانشناس معتقد است که برای بیان خشم و کدورت باید موقعیت سنجی کرد، به آن معنا که اگر طرف مقابل شرایط مناسبی برای شنیدن دلخوری همسر ندارد و یا در آن لحظه با بیان دلخوری آتش شعله اختلاف بیشتر می شود، نباید درباره مسائل پیش آمده صحبت کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در باور عموم مردم این امر وجود دارد که تصور می کنند نزدیکان را باید به هنگام عصبانیت و از روی واکنش آنها به هنگام ناراحتی شناخت، در اینباره توضیح داد: شاید این باور تا حدی درست باشد اما نمی‌توان به خاطر این تفکر با قصد و نیت از پیش تعیین شده همسر را عصبانی کرد و متناسب با واکنشش در آن لحظه، او را سنجید.

این روانشناس با بیان اینکه افراد در موقعیت‌ها و شرایط مختلف واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند، ادامه داد: درواقع اینکه افراد در موقعیت‌های مختلف چه واکنش‌هایی نشان می‌دهند و تا چه اندازه مدیریت و کنترل خشم و هیجانات را بلد هستند؛ تنها یکی از راه‌های تشخیص سلامت روان آنهاست و نباید به صرف این امر از روی عمد همسر را در موقعیتی قرار داد که عصبانی شود.

تکلو در ادامه به بیان راهکارهایی برای کنترل خشم و عصبانیت زوجین به هنگام بروز اختلاف نظر پرداخت و خاظر نشان کرد: چون تکنیک‌های “مدیتیشن” و “یوگا” جنبه ذهنی و جسمی دارند و در ذهن افراد تعادل ایجاد می‌کنند، برای کنترل خشم و ناراحتی موثر هستند. گوش دادن موسیقی و انجام  ورزش‌هایی مثل  پیاده روی نیز در کنترل خشم موثراند. البته نمی‌توان گفت تمام موضوع زوجین با این تکنیک‌ها حل می‌شود، اما سطح خشم و ناراحتی افراد را پایین می‌آورد.

وی افزود که در اختلافات شدید زوجین باید از کمک حرفه‌ای روانشناسان بهره گیرند تا مشخص شود تحت تاثیر چه عواملی از حالت خود کنترلی خارج می‌شوند.

این روانشناس همچنین “خشم” را هیجانی طبیعی و مثبت دانست که باید از آن به درستی بهره برد.

تکلو در پایان سخنان خود، با اشاره به شرایط و موقعیت‌های مختلف استرس‌زا در زندگی، هیجان خشم را طبیعی دانست و در عین حال عنوان کرد: اما نحوه ابراز خشم، مهم است. اگر خشم به درستی ابراز شود در تخلیه هیجانی و کاهش فشار روانی موثر است اما اگر تبدیل به یک رفتار روزمره شود، جنبه بد و منفی به خود می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.