تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر : 27587

جنگ تن به تن سموم پرخطر و سلامت غذایی

جنگ تن به تن سموم پرخطر و سلامت غذایی

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست خبری امروز انجمن واردکنندگان سم و کود ایران، سیدمهدی حسینی یزدی رئیس انجمن به برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان و واردکنندگان سموم و کود کشور بوده و این امر با سلامت غذا ارتباط مستقیم دارد. تاکید

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست خبری امروز انجمن واردکنندگان سم و کود ایران، سیدمهدی حسینی یزدی رئیس انجمن به برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان و واردکنندگان سموم و کود کشور بوده و این امر با سلامت غذا ارتباط مستقیم دارد. تاکید انجمن این است که در این حوزه باید بهترین محصولات با بالاترین کیفیت مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: انجمن تعهد داده تا سموم کم خطر و کودهای استاندارد و باکیفیت وارد شده و کمبود بازار جبران شود.
این فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه تاکید بر سلامت غذا و استانداردسازی محصولات حاصل از کشت و کار است، اظهار کرد: انجمن با ۱۴۴ عضو به همراه انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده که دارای حدود ۵۰ عضو است موضوع را با جدیت دنبال می‌کنند.
غذای سالم در گرو کود سالم
در ادامه نشست خبری سیدمجید عمادی عضو هیأت مدیره دیگر انجمن واردکنندگان سموم و کود ایران گفت: یک چهارم جمعیت ایران به طور مستقیم درگیر بخش کشاورزی هستند که در این راستا تأمین نهاده‌های کشاورزی موضوع بسیار مهمی است. در واقع ۴ میلیون خانوار فعال در حوزه کشاورزی مسئولیت تأمین و تدارک نیازهای غذایی کشور را برعهده دارند. تأمین غذای سالم منوط به تأمین کود و سم سالم است که این وظیفه انجمن واردکنندگان سم و کود ایران است.
ضرورت اجرای QR کد در بخش کشاورزی
در ادامه کیانوش کلهر از دیگر اعضای انجمن واردکنندگان سموم و کود گفت: انجمن معتقد است بحث محصول سالم با اجرایی شدن QRکد عملیاتی می‌شود. در پرورش محصول سالم نهاده‌های کشاورزی مورد استفاده نقش مهمی دارد و فارغ از نحوه تأمین (تولید یا واردات) این نهاده‌ها باید فاقد عناصر سنگین باشد. در واقع باید در محصولات شاهد باقیمانده سموم نباشیم؛ موضوعی که منجر به برگشت برخی محصولات صادراتی کشور شد.
وی در ادامه با مثالی عنوان کرد: در مزرعه گوجه فرنگی در حالت استاندارد باید ۲۵۰ تن گوجه در هر هکتار برداشت شود. کود با کیفیت این امر را عملیاتی می‌کند. در برخی مزارع ایران در گذشته ۳۰۰ کیلو کود در هر هکتار داده می‌شد که فقط ۲۰ کیلو آن جذب شده و باقی در خاک باقی می‌ماند. بنابراین کیفیت نهاده‌ها می‌تواند تا میزان زیادی مصرف سموم را کاهش دهد.
کلهر اضافه کرد: سالانه به طور استاندارد به ۵ میلیون تن کود نیاز است که سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ تن مورد استفاده قرار گرفت. اما آنچه قابل توجه است از این ۲ میلیون و ۸۰۰ تن ۲ میلیون و ۲۰۰ تن فقط کود اوره بود یعنی تزریق ازت به خاک و محصول. این در حالی است که در شرایط تحریم به بازارهای صادراتی نیاز داریم تا بتوانیم ارزآوری داشته باشیم. این امر منجر به برگشت بخشی از محصولات صادراتی کشور در سال گذشته شد.
تدوین قانون بذر
در ادامه مازیار نوشین عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده کشور به سخن پرداخت و گفت: نقش بذر در تأمین امنیت غذایی روشن است. استفاده از بذرهای اصلاح شده مصرف سم و کود را در بخش کشاورزی به حداقل می‌رساند.
وی تصریح کرد: سیاست‌های دولت در شهریور و تعرفه ۱۰۰ درصدی برای صادرات محصولات کشاورزی سبب شد تا آسیب‌های جدی به کشاورزان وارد شود. از این رو پس از چند ماه این تصمیم به حالت تعلیق درآمد تا در نهایت در بهمن و اسفند درباره آن تصمیم گیری شود.
وی خاطرنشان کرد: قانون بذر در حال تدوین در وزارت جهاد کشاورزی است انتظار است در این سیاست گذاری از نظر و آرا بخش خصوصی نیز استفاده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.