تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۴
کد خبر : 14202

جنگ اوکراین، جنگ جهانی انرژی است/ اخراج روسیه از اوکراین با اقدام نظامی کلاسیک ممکن نیست

جنگ اوکراین، جنگ جهانی انرژی است/ اخراج روسیه از اوکراین با اقدام نظامی کلاسیک ممکن نیست

امیرعلی ابوالفتح، در گفت وگو با ایسنا در ارتباط با منافع احتمالی آمریکا از جنگ اوکراین و روسیه در صورت شکست مسکو، گفت: آمریکا می تواند منافع بسیار بزرگی را در شکست روسیه در این جنگ به دست آورد چرا که جنگ کنونی جنگ بر سر سرنوشت اوکراین نیست، بلکه جنگ جهانی انرژی است. وی

امیرعلی ابوالفتح، در گفت وگو با ایسنا در ارتباط با منافع احتمالی آمریکا از جنگ اوکراین و روسیه در صورت شکست مسکو، گفت: آمریکا می تواند منافع بسیار بزرگی را در شکست روسیه در این جنگ به دست آورد چرا که جنگ کنونی جنگ بر سر سرنوشت اوکراین نیست، بلکه جنگ جهانی انرژی است.

وی با بیان اینکه آمریکا در چند سال اخیر به جرگه کشورهای صادرکننده انرژی پیوسته، افزود: در همین چارچوب آمریکا طی سال های اخیر تلاش کرده که رقیبان خود در حوزه تولید انرژی را به نوعی از میدان خارج کند. مثلا می بینیم در مورد ونزوئلا با اعمال تحریم های گسترده، جنگ اقتصادی و همچنین درگیر کردن این کشور به مسائل داخلی باعث شده که میزان تولید ونزوئلا در حوزه انرژی به شدت کاهش پیدا کند یا لیبی یکی دیگر از صادرکنندگان انرژی دچار جنگ داخلی است. ایران نیز به خاطر تحریم ها علیرغم اینکه به تعهداتش در برجام عمل کرده امکان صادرات انرژی خود را به طور کامل ندارد و اکنون تنها کشور رقیب امریکا در این زمینه روسیه است. جدا از کشورهای حاشیه خلیج فارس که رابطه تنگاتنگی در این حوزه با آمریکا دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل  با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد از انرژی اروپا توسط روسیه تأمین می شود، گفت: آمریکا در صورت پیروزی در این جنگ می تواند بخشی از سهم تأمین انرژی اروپا را به دست بگیرد و از طریق ال ان جی اقدام به صادرات انرژی به اروپا بکند و این پیروزی دستاورد بسیار بزرگی برای واشنگتن است. واشنگتن از این طریق هم می تواند هم تولیدکنندگان انرژی را تحت کنترل خود داشته باشد، هم مصرف کنندگان را و هم اینکه به نوعی بازار انرژی را در چارچوب خواسته های خود کنترل کند.

ابوالفتح همچنین با بیان اینکه یکی از دستاوردهای احتمالی آمریکا در این جنگ می تواند مباحث امنیتی باشد، افزود: از نظر آمریکا، روسیه یک کشور بالقوه و یا بالفعل یاغی است که باید تضعیف شود. مثل اقدامی که در مورد شوروی صورت گرفت. در آمریکایی ها این تمایل وجود دارد که روسیه نیز مانند شوروی با توجه به وسعت جغرافیایی که از آن برخوردار است به سمت فروپاشی و کوچکتر شدن حرکت کند و از دل روسیه کشورهای کوچکی بیرون بیاید که با یکدیگر رقابت می کنند و به آمریکا نزدیک هستند و این زمینه فراهم است که ناتو به سمت شرق نیز گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: در صورت شکست روسیه در جنگ اخیر، برنده اصلی این جنگ آمریکا خواهد بود مگر اینکه شرایط به نحوی پیش برود که امنیت جهانی به خطر بیفتد. مثلا اینکه روسیه اقدام به وارد کردن خسارت به نیروگاه اتمی اوکراین کند که در آن صورت میلیون ها نفر از این اتفاق ضرر خواهند دید، دچار مشکل می شوند و در آن صورت دیگر این جنگ برنده ای نخواهد داشت.

ابوالفتح با بیان اینکه از هم اکنون نمی توانیم بگوییم که بازنده این جنگ روسیه است، گفت: افرادی مانند صدام و میلوشویچ نیز علیرغم اینکه به دیگر کشورها حمله کردند با تحریم سرنگون نشدند. مثلا صدام به کویت حمله کرد و تحریم ها مانع ادامه عملیاتش نشد بلکه عملیات نظامی باعث خروج صدام از کویت شد. بنابراین باید توجه داشت که اخراج روسیه از اوکراین با اقدام نظامی کلاسیک جواب نمی دهد و از طرف دیگر امکان اینکه پوتین با کار نظامی سرنگون شود نیز امر بعیدی است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.