تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر : 10264

جمعه سیاه کوهنوردان چگونه مستند شد؟/ «برفگیر» روایت می‌کند

جمعه سیاه کوهنوردان چگونه مستند شد؟/ «برفگیر» روایت می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «برفگیر» روایت حادثه‌ای در جامعه کوهنوردی ایران است که از آن به عنوان جمعه سیاه کوهنوردی یاد می‌کنند. علاوه بر اینکه نوع حادثه رخ داده جزو موارد بسیار نادر در کوهستان است و ممکن است این پدیده هر صد سال در هیمالیا یا آلپ رخ بدهد، پوشش لحظه‌ای عملیات نجات

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «برفگیر» روایت حادثه‌ای در جامعه کوهنوردی ایران است که از آن به عنوان جمعه سیاه کوهنوردی یاد می‌کنند. علاوه بر اینکه نوع حادثه رخ داده جزو موارد بسیار نادر در کوهستان است و ممکن است این پدیده هر صد سال در هیمالیا یا آلپ رخ بدهد، پوشش لحظه‌ای عملیات نجات از ساعات آغازین تا خاتمه عملیات و پیدا کردن ۱۲ جسد قربانیان این حادثه از بخش‌های نمایش داده شده این فیلم است.

کیارش اشراقی کارگردان و تهیه کننده این مستند درباره جزئیات ساخت آن به خبرنگار مهر بیان کرد: شرایط تولید مستند «برفگیر» بسیار دشوار و سخت بود و تولید این فیلم یک هفته بعد از وقوع حادثه شروع شد.

وی اضافه کرد: تیم تولید مستند باید در دمای منفی ۲۰ درجه در فصل زمستان با وجود خطراتی در ارتفاعات تهران بالغ بر بالای ۳۰۰۰ متر و نقاطی که حادثه رخ داده حضور پیدا می‌کرد و این فیلم را از لحاظ دقت بالا و سناریوی از پیش تعیین شده مانند سایر مستندهای عادی، دچار محدودیت می‌کرد.

مرتضی قاضیان دیگر کارگردان این مستند به پوشش کامل سه منطقه‌ای که حادثه در آن رخ داده بود اشاره کرد و گفت: این فیلم بیشتر از ۳۰ نفر مصاحبه شونده دارد؛ از عوامل نجات تا مدیران عملیات و کسانی که در دل حادثه گرفتار بودند.

قاضیان درباره تلاشی که برای کشش و جذابیت مستند انجام شده است نیز بیان کرد: نحوه نمایش ماجرا، روایت را از ابتدا تا انتهای این حادثه، برای مخاطبی که هیچ اطلاعی از موضوع فیلم ندارد، جذابیت ایجاد می‌کند.

وی همچنین به سختی‌های ساخت مستند اشاره و عنوان کرد: ما در این مستند پوشش لحظه‌ای عملیات و نجات قربانیان را داشتیم که خود کار را سخت و طاقت فرسا می‌کرد.

مستند «برفگیر» علاوه بر حضور در بخش ملی فیلم بلند پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت، در سالروز حادثه پنجم دی ماه ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.