تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر : 15281

جلسه امروز پارلمان عراق برای تعیین رئیس جمهور جدید

جلسه امروز پارلمان عراق برای تعیین رئیس جمهور جدید

به گزارش ایسنا، به نقل از الحره، نشست امروز پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور جدید در حالی برگزار می‌شود که برخی نسبت به شانس پارلمان در به دست آوردن نتیجه مطلوب طی این جلسه بدبین هستند. همزمان ریاست پارلمان عراق متشکل از احزاب ائتلاف حاکمیت (جریان صدر، حزب تقدم و حزب دموکرات کردستان عراق)

به گزارش ایسنا، به نقل از الحره، نشست امروز پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور جدید در حالی برگزار می‌شود که برخی نسبت به شانس پارلمان در به دست آوردن نتیجه مطلوب طی این جلسه بدبین هستند.

همزمان ریاست پارلمان عراق متشکل از احزاب ائتلاف حاکمیت (جریان صدر، حزب تقدم و حزب دموکرات کردستان عراق) ماده دیگری را در رابطه با انتخاب “کمیسیون‌های دائمی پارلمان” در دستور کار این نشست قرار داده است. 

برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور مستلزم حضور ۲۲۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده مجلس است که این با توجه به ضرورت کسب حد نصاب قانونی یعنی آرای «دو سوم» نمایندگان برای انتخاب رییس جمهور در دور اول رای گیری است این درحالی است که جلسات عادی تنها مستلزم حضور ۱۶۵ نماینده مجلس یعنی «نصف به علاوه یک» است.

منتظر القیسی، تحلیلگر سیاسی عراقی معتقد است که احزاب ائتلاف سه گانه در جلسات سابق موفق شدند ۲۰۲ نماینده را به پارلمان بیاورند و این بدان معناست که به احتمال زیاد موفق به برگزاری جلسه برای انتخاب کمیسیون های پارلمانی “حساس” در صورت به حد نصاب نرسیدن جلسه برای انتخاب رئیس جمهور خواهند شد.

به گفته القیسی، اهمیت کمیته های پارلمانی در این واقعیت نهفته است که آنها ابزاری “حساس و ضروری” برای “تحمیل نفوذ بر دولت” هستند، زیرا به گفته القیسی، آنها اختیارات نظارتی گسترده ای بر عملکرد همه وزارتخانه های دولتی دارند.

پیش از این نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق گفت معتقد است نشست امروز چهارشنبه با جلسه شنبه گذشته، متفاوت نخواهد بود.

قرار بود نمایندگان پارلمان عراق طی روز شنبه رئیس جمهور جدید کشورشان را تعیین کنند تا پس از آن مقدمات تعیین نخست‌وزیر و در نهایت تشکیل دولت جدید این کشور فراهم شود، اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان لازم برای انتخاب رئیس جمهور این جلسه به امروز موکول شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.