تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر : 26599

جراحی چاقی یک ضرورت درمانی است

جراحی چاقی یک ضرورت درمانی است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پنجمین کنگره بین المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک، روز شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ با حضور عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کنگره، محمد کرمان ساروی دبیر علمی کنگره و فولاد اقبالی دبیر اجرایی کنگره، در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. پازوکی، یکی از مهم‌ترین

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پنجمین کنگره بین المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک، روز شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ با حضور عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کنگره، محمد کرمان ساروی دبیر علمی کنگره و فولاد اقبالی دبیر اجرایی کنگره، در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
پازوکی، یکی از مهم‌ترین معضلات حوزه سلامت را بیماری‌های ناشی از اضافه وزن و چاقی دانست و گفت: بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشورمان گرفتار اضافه وزن و چاقی هستند. به عبارتی بیش از ۵۰ میلیون نفر با این معضل دست به گریبان هستند.
رئیس کنگره افزود: معیار ما برای اضافه وزن و چاقی، شاخص توده بدنی (BMI) است، به طوری که عدد ۱۸.۵ تا ۲۵ به عنوان نرمال محسوب می‌شود و ۲۵ تا ۳۰ را اضافه وزن و ۳۰ به بالا را چاقی می‌دانیم.
وی با عنوان این مطلب که چاقی مفرط تا ۲۰ سال کاهش عمر مفید را به دنبال دارد، گفت: جراحی چاقی یک ضرورت درمانی است و نباید آن را جراحی زیبایی دانست.
پازوکی ادامه داد: ایران در سطح بین‌المللی، یکی از کشورهای موفق در عرصه جراحی‌های چاقی و متابولیک است.
در ادامه، ساروی دبیر علمی کنگره گفت: این کنگره دارای ۱۵ امتیاز بازآموزی برای جراحان است.
وی افزود: ۲۱ کشور به عنوان سخنران در کنگره حاضر هستند. این سخنرانان از اساتید برجسته آمریکایی و اروپایی هستند که درباره روش‌های جدید جراحی‌های چاقی، سخنرانی خواهند کرد.
ساروی ادامه داد: ۳۴ مقاله برای کنگره پذیرفته شده است و در کنار آن، کارگاه‌هایی نیز با موضوع چاقی برگزار خواهد شد.
دبیر علمی کنگره گفت: عنوان جراحی چاقی به جراحی متابولیک تغییر کرده است، چون چاقی یک بیماری متابولیک است.
در ادامه، اقبالی دبیر اجرایی کنگره نیز افزود: کنگره در تاریخ ۳۰ آذر و یکم و دوم دی ۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.
وی گفت: ۶ مهمان خارجی به صورت حضوری در کنگره سخنرانی خواهند کرد.
در ادامه، شهاب شهابی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: جراحی چاقی نیازمند یک تیم چند تخصصی است.
وی افزود: در کنگره پیش رو، ۸۸ سخنرانی با موضوع جراحی چاقی خواهیم داشت که ۳۱ سخنران، خارجی و ۵۷ سخنران، ایرانی خواهند بود.
علیرضا خلج رئیس انجمن جراحی چاقی ایران گفت: جراحی چاقی را نمی‌توان تک نفره انجام داد. اگر کسی به تنهایی، جراحی چاقی را انجام بدهد، حتماً کار او غیر علمی است.
وی افزود: به رغم تحریم‌ها و مشکلاتی که داریم، اما ایران جزو کشورهایی است که در رشته جراحی چاقی، حرفی برای گفتن دارد.
در ادامه، اقبالی دبیر اجرایی کنگره بین المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک، گفت: جراحی چاقی یک عمل هزینه بر نیست، زیرا این بیماران در معرض خطر ۲۱ نوع سرطان قرار دارند. بنابراین، جراحی چاقی، یک عمل زیبایی نیست. به همین خاطر، در همه جای دنیا، بیمه‌ها از جراحی چاقی استقبال می‌کنند، زیرا از هزینه‌های سلامت کم می‌کند.
همچنین، ساروی دبیر علمی کنگره افزود: در بیمارستان دولتی، هزینه جراحی چاقی زیر ۱۰ میلیون تومان است.
وی گفت: بیمه‌ها چاقی با BMI بالای ۴۰ را پوشش می‌دهند.
ساروی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا جراح عمومی می‌تواند عمل چاقی را انجام دهد، افزود: کار جراح عمومی نیست، مگر جراحان عمومی که قبلاً دوره‌هایی را گذرانده باشند
در همین زمینه، رئیس انجمن جراحی چاقی ایران گفت: قطعاً کسی باید عمل جراحی چاقی را انجام دهد که دوره‌های تخصصی را گذرانده باشد.
خلج ادامه داد: از سال ۱۳۹۰، تصویب شده فقط کسانی که فلوشیپ جراحی چاقی هستند، مجاز به انجام عمل چاقی هستند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.