تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر : 27812

جایزه منتقدان نیویورک برای «تار»/تعریف اسکورسیزی و پیشنهاد جارموش

جایزه منتقدان نیویورک برای «تار»/تعریف اسکورسیزی و پیشنهاد جارموش

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، در مراسم اهدای جوایز حلقه منتقدان فیلم نیویورک که شب پیش برگزار شد، برندگان امسال که یک ماه پیش معرفی شده‌ بودند، جوایز خود را دریافت کردند. در حالی که «تار» ساخته تاد فیلد جایزه بهترین فیلم و کیت بلانشت بازیگر این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، در مراسم اهدای جوایز حلقه منتقدان فیلم نیویورک که شب پیش برگزار شد، برندگان امسال که یک ماه پیش معرفی شده‌ بودند، جوایز خود را دریافت کردند.
در حالی که «تار» ساخته تاد فیلد جایزه بهترین فیلم و کیت بلانشت بازیگر این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، مارتین اسکورسیزی به تحسین این فیلم پرداخت و گفت: با تجربه تماشای فیلم «تار» احساس کردم ابرها کنار رفتند.
این فیلم که از زمان اکرانش در جشنواره فیلم ونیز با تحسین منتقدها روبرو شده یک رهبر ارکستر زن را سوژه اصلی خود کرده و از مدعیان اسکار امسال است.
بلانشت نیز هنگام دریافت جایزه از فیلد ستایش کرد و او را نوآورترین همکاری که به عمرش دیده، خواند.
در این مراسم اسکورسیزی به تحسین فیلم پرداخت و گفت: دیگر مدت‌هاست که وقتی فیلم تماشا می‌کنیم می‌دانیم قرار است فیلم ما را کجا ببرد، اما فیلمی که شما ساختید این اجازه را نمی‌دهد. یعنی نمی‌دانیم فیلم به کجا می‌رود. ما فقط شخصیت فیلم را در مسیر عجیب و سختش دنبال می‌کنیم تا به مقصد نهایی و غریب‌تری که در انتظارش است برسیم.
اسکورسیزی افزود: وقتی فیلم «تار» تاد را تجربه کردم، ابرها کنار رفتند. تاد، کاری کرده‌ای که فیلم تو این اجازه را نمی‌دهد. همه جنبه‌های سینمایی و تصویربرداری که استفاده کرده‌ای، در این مسیر هستند. از زویای کنترل شده، دقیق، خطرناک، پرشتاب، ترکیب‌بندی فریم‌ها، جابه‌جایی لوکیشن‌ها، فاصله اندازه‌گیری شده …
وی ترکیب‌بندی فریم‌ها را بازتاب معماری بی‌رحمانه شخصیت اصلی فیلم خواند و افزود: این روح است؛ روح تار.
اسکورسیزی در ادامه گفت که همه اینها موجب شده تا ما در ذهن این زن هستی پیدا کنیم. فقط به واسطه درک اوست که تجربه می‌کنیم. دنیا یعنی او. زمان، ترتیب وقوع حوادث و مکان، تبدیل می‌شود به آن موسیقی که او با آن زندگی می‌کند … تاد کار تو یک بندبازی واقعی است.
در ادامه مراسم ست مایرز جایزه بهترین بازیگر مرد را به کالین فارل اهدا کرد که برای 2 فیلم «اشباح اینیشرین» و «پس از یانگ» به عنوان برنده انتخاب شد اما در مراسم حضور نداشت.
مارتین مک دونا هم که برای فیلمنامه «اشباح اینیشرین» برنده شده بود در مراسم حضور نداشت و به جای این 2، دیگر بازیگر فیلم یعنی کری کاندون جوایز فیلم را دریافت کرد.
برنده جایزه بهترین کارگردانی یعنی اس.اس.راجامولی برای حماسه اکشن «RRR» هم هنگام دریافت جایزه‌اش گفت که همان واکنش پر شور تماشاگران هندی را در تماشاگران آمریکایی هم دیده و از آن به عنوان لذت ناب تماشای فیلم در سینماها یاد کرد.
یرژی اسکولیموفسکی که با فیلم «EO» از زاویه دید یک الاغ خاکستری کوچک فیلمش را تصویر کرده و برنده جایزه بهترین فیلم بین‌المللی شد هم به طرزی تکان‌دهنده از نیاز همدلی با حیواناتی صحبت کرد که سرنوشت آنها هر روز برای ما نامرئی‌تر می‌شود و گفت میلیون‌ها حیوان دارند زندگی می‌کنند و ما هر روز داریم در رابطه با آنها شکست می‌خوریم بدون اینکه متوجه شویم.
وی افزود بزرگترین آرزویش این است که این سوژه را به برادوی ببرد.
جیم جارموش که جایزه اسکولیموفسکی را به وی اهدا کرد پیشنهاد کرد در سال ۲۰۲۳ همه کارگردان‌ها سعی کنند فیلم‌هایی را بدون انسان‌ها در نقش قهرمان‌های اصلی بسازند و گفت: فکر می‌کنم همه ما بتوانیم خیلی چیزها یاد بگیریم و البته لطفا حیوانات سخنگو نباشند!
در این مراسم کلودیو میراندا برای فیلم «تاپ گان: ماوریک» جایزه بهترین فیلمبرداری را برد و یک جایزه به جعفر پناهی تعلق گرفت.
حلقه منتقدان فیلم نیویورک سال ۱۹۳۵ تاسیس شده و قدیمی‌ترین انجمن منتقدان سینمایی آمریکاست. سال پیش «ماشین من را بران» بهترین فیلم این حلقه شده بود و جین کمپیون بهترین کارگردان سال که در اسکار هم به عنوان بهترین فیلم بین‌المللی و بهترین کارگردان جایزه بردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.