تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر : 10644

تیم ملی بسکتبال و معضلی به نام پشتوانه!

تیم ملی بسکتبال و معضلی به نام پشتوانه!

به گزارش ایسنا، بعد از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و با روی کار آمدن کادر فنی جدید تیم ملی بسکتبال، اکنون شاهد بازگشت ستاره‌های قدیمی به ترکیب تیم ملی هستیم که باعث شد بسیاری از جامعه ورزش به این موضوع فکر کنند که آیا زمان آن نرسیده تا نسل جدیدی وارد این رشته شوند؟ با

به گزارش ایسنا، بعد از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و با روی کار آمدن کادر فنی جدید تیم ملی بسکتبال، اکنون شاهد بازگشت ستاره‌های قدیمی به ترکیب تیم ملی هستیم که باعث شد بسیاری از جامعه ورزش به این موضوع فکر کنند که آیا زمان آن نرسیده تا نسل جدیدی وارد این رشته شوند؟

با اتمام بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، نفراتی چون صمد نیکخواه‌بهرامی در مصاحبه‌های خود خداحافظی نصفه و نیمه‌ای از بازی‌های ملی داشتند که باعث شد بسیاری از اهالی بسکتبال نگران آینده تیم ملی باشند. موضوعی که البته بعدها توسط کاپیتان صمد و سرمربی فعلی تیم ملی مصطفی تکذیب و مشخص شد نیکخواه‌بهرامی فعلا از دنیای بازی‌های ملی کناره گیری نکرده است.

البته با وجود تکذیب خداحافظی صمد، همچنان نبود نسل جایگزین برای ستاره‌های فعلی موضوعی است که نگرانی‌های زیادی را برای اهالی بسکتبال ایجاد می‌کند. مساله‌ای که با بازگشت مهدی کامرانی به تیم ملی و بهبود عملکرد ملی‌پوشان در انتخابی جام‌جهانی، رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت.

پویا تاجیک درباره این موضوع به ایسنا گفت: “متاسفانه فاصله‌ای بین ستاره‌های قدیم و جدید افتاده است که نه تنها در تیم ملی، بلکه در ساختار بسکتبال هم قابل مشاهده است. البته الان هم موقعیت هست و ما جوانان خوبی داریم، ضمن اینکه در بسکتبال کنونی اصلا سن و سال مطرح نیست. در سطح جهانی بازیکنانی با ۳۹ سال به تیم ملی برگشته‌اند، فقط باید جوانانی که داریم را به تکامل برسانیم.”

با دعوت شدن مهدی کامرانی به تیم ملی، بسیاری از منتقدان اعلام کردند که به خاطر بالا بودن سن این بازیکنان و نیاز بسکتبال به پرورش جوانان، اقدام سرمربی تیم ملی اشتباه است و نباید تکرار شود. این موضوع در حالی بود که با برگزاری دو بازی تیم ملی، کارشناسان بسکتبال معتقد بودند با حضور کامرانی شرایط تیم ملی در پست گارد راس و بازیگردانی بهبود یافته است، نقطه ضعفی که در چهار سال گذشته به دلیل نبود جایگزین برای کامرانی تیم ملی را اذیت می‌کرد.

تاجیک در این مورد نیز گفت: “ما نیاز داریم بازیکنان جوان خود را نشان دهیم. این که با این سن کامرانی باشد مشکلی ندارد، ولی باید در کنارش جوانان هم دیده شوند. جوانان نیاز به فرصت دارند که بدرخشند. کامرانی همچنان ستاره است و می‌تواند مثل حدادی و صمد به تیم ملی کمک کند ولی باید با برنامه‌ریزی درست به جوانان هم فرصت داد.”

محمدرضا اسلامی درباره نحوه انتخاب ملی‌پوشان نیز به ایسنا گفت: “تیم ملی ایران تغییرات زیادی داشته است که واقعا تغییرات بزرگی هستند. ما در کادرفنی و حتی نحوه انتخاب بازیکنان تغییرات زیادی داشته‌ایم که باید عملکرد آن‌ها را پس از قرار گرفتن در شرایط سخت بررسی کنیم. البته به نظر من روندی که تیم ملی دارد مناسب است و می‌توان به آینده امیدوار بود.”

طبق نظر کارشناسان استفاده از جوانان باید در کنار باتجربه‌ها باشد اما بسیار مهم است که نفرات دعوت شده به تیم ملی از آمادگی لازم برای بازی در سطح ملی برخوردار باشند. حال با توجه به اینکه پس از المپیک توکیو بازیکنانی چون صمد نیکخواه‌بهرامی در هیچ تیم باشگاهی حضور نداشته و از شرایط مسابقه دور بوده‌اند، شاید این سوال به عنوان پرسش آخر مطرح شود که آیا دعوت از چنین نفراتی نیز تصمیم درستی یا خیر؟

تاجیک در این مورد نیز گفت: “به عنوان مثال حدادی در لیگی بازی می‌کند که آمادگی خودش را حفظ می‌کند و اکنون هم در سطح اول آسیا بازی می‌کند. باید مراقب باشیم که این نفرات را به صورت فرسایشی استفاده نکنیم و در بازی‌های مهم‌تر از آن‌ها بهره ببریم چون بازیکنانی هستند که به تکامل رسیده‌اند و نیاز نیست همیشه در اردو باشند. شاید صمد الان با تیم ملی نیست و در هیچ تیمی هم بازی نمی‌کند اما می‌تواند فرم بدنش را حفظ کند. لانگ لیست ما باید به گونه‌ای باشد که همه را داشته و جوانان را هم در کنار با تجربه‌ها مد نظر قرار دهیم.”

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.