تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۳
کد خبر : 13851

تهدید پنهان جنگ اوکراین

تهدید پنهان جنگ اوکراین

مریم خالقی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فراهم شدن فرصت برای ظهور و بروز گروهک‌های تروریستی در اوکراین اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های گروهک های تروریستی استفاده از موقعیت‌های مناسب برای باز خیزی و بازگیری فعالیت های‌شان در مناطق مورد نظر است. ماه‌ها پیش تجربه در افغانستان ثابت کرد که هنگام خروج

مریم خالقی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فراهم شدن فرصت برای ظهور و بروز گروهک‌های تروریستی در اوکراین اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های گروهک های تروریستی استفاده از موقعیت‌های مناسب برای باز خیزی و بازگیری فعالیت های‌شان در مناطق مورد نظر است. ماه‌ها پیش تجربه در افغانستان ثابت کرد که هنگام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، گروهک‌هایی مانند داعش فرصت را مغتنم شمرده و از این زمان بهره بردند و برخی فعالیت‌هایی هرچند ناکام را در افغانستان درگیر و دار جنگ طالبان و دولت افغانستان انجام دادند.

وی افزود: همانطور که سال‌ها پیش در عراق نیز خالی کردن برخی پایگاه‌ها و مقرها از نیروهای نظامی توسط برخی قدرت‌ها، پیش زمینه را برای حضور داعش و استفاده از این خلاء را برای گروهک های تروریستی داعش فراهم کرد. 

این تحلیلگر مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: تجربه گروهک‌های تروریستی این را نشان داده است که هر بار که مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در یک منطقه دچار مشکل شود یا نیروهایی که حامی امنیت یک کشور و منطقه هستند از منطقه خود خارج شوند، بی تردید گروه های تروریستی زمان را به کام خود می‌بینند و فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند؛ در سال‌های اخیر علاوه بر تنش‌های امنیتی و اختلافات سیاسی در کشورهای مختلف، مساله کرونا و لزوم تمرکز بر این مورد خود مضاف بر علت‌های دیگر منجر به تمرکز بیشتر دولت‌ها بر مسائل این چنینی شده است که به فعالیت گروهک‌های تروریستی مانند داعش کمک کرد.

خالقی نژاد گفت: در هر زمان و هر مکانی که جنگی رخ دهد بسیاری از برنامه‌های امنیتی برای دفاع در مقابل تهدیدات امنیتی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ برای مثال اگر برگردیم و مروری بر سوریه، عراق و افغانستان داشته باشیم به وضوح تاثیر این تنش‌ها و درگیری‌ها را هم در درون خود کشورهای نام برده و هم در منطقه به جهت فعالیت دوباره گروهک‌های تروریستی خواهیم دید.

وی تصریح کرد: جنگ میان روسیه و اوکراین تنها میان دو کشور نیست بلکه در پشت سر اوکراین و در کنار روسیه متحدان پرقدرتی وجود دارند که تمرکزشان را بر این جنگ بیش از هر مساله دیگر بین المللی کرده‌اند؛ برای مثال متحدان اروپایی و آمریکایی اوکراین و یا بلاروس که متحد روسیه محسوب می‌شود اکنون درگیر این جنگ هستند و این مساله در صدر مسائل و سیاست های‌شان قرار دارد. اگرچه تا کنون متحدان به صورت عملی نیروهای نظامی‌شان را وارد اوکراین نکرده‌اند اما می‌توان گفت که در روزهای اخیر تمرکز بر مساله اوکراین بوده است. به همین جهت احتمال دارد بسیاری از گروهک‌های تروریستی از این رخداد استقبال کرده و مجالی برای تشدید فعالیت و برنامه‌های خویش به دست اورند.

این عضو انجمن دوستی ایران و صربستان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر جنگ میان اوکراین و روسیه ادامه داشته باشد و تشدید شود، بی تردید اوکراین برای روسیه مهم‌تر از مسائل دیگر منطقه مانند سوریه است؛ چرا که در اینجا برد و باخت روسیه منجر به افزایش یا کاهش قدرت جهانی روسیه خواهد شد، به این دلیل که در یک طرف قضیه روسیه و در طرف دیگر غرب و اروپا و ناتو حضور دارند. از آنجایی که در سال‌های اخیر یکی از بازیگران تاثیر گذار در مناطق تحت اشغال تروریست‌ها به خصوص در سوریه، روسیه بوده است، این جنگ ممکن است به کاهش حضور نظامی روسیه در مناطقی مانند سوریه و حتی کاهش حضور نظامی کشورهای اروپایی و آمریکا در مناطق مختلف در جدال با گروهک‌های تروریستی شود و حداقل از شدت تمرکزشان بر این امر بکاهد.

خالقی نژاد ادامه داد: اگر حتی تنها روسیه را در نظر بگیریم، احتمال دارد این جنگ به کاهش حضور و حمایت روسیه از سوریه منجر شود که درست نقطه مورد توجه گروهک‌های تروریستی در سوریه است که از این فرصت بهره خویش را جهت زنده کردن برخی موقعیت‌ها و تجدید نیرو استفاده کنند؛ چراکه خلاء ناشی از قدرت‌های برتر همیشه پاشنه آشیلی برای از سر گیری فعالیت‌های تروریستی در مناطق درگیر است.

وی گفت: در بحران اوکراین اگر جنگ به همین صورت ادامه یابد و در حالت خوش بینانه کشورهای متحد اوکراین بخواهند اقداماتی عملی را در حمایت از این کشور انجام بدهند، قطعاً روسیه و برخی کشورهای اروپایی نیاز به کاستن از حضور خود در مناطقی مانند سوریه، لیبی، یمن و تقویت جبهه خویش در اوکراین را دارند که این امر فرصت تازه کردن قوا را به گروهک‌های تروریستی خواهد داد؛ چرا که حداقل میزانی از فشار و مقاومت بر سر راه‌شان برداشته خواهد شد. احتمال دوم آنکه روسیه و کشورهای اروپایی آنقدر قوی باشند که همزمان در دو جبهه در چند کشور بتوانند به جنگ ادامه دهند که کمی بعید و دور از واقعیت‌های بین‌المللی است. مساله سوم نیز واگذاری امور به کشورهای دوست و متحد است. اما در نگاه دیگر اگر توافق و صلح و یا مذاکره میان دولت‌های درگیر در اوکراین رخ دهد، بی تردید ماجرا فرق خواهد کرد و مقابله با تروریست‌ها در کشورهای مختلف ادامه خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در پایان اظهار کرد: در هر صورت هر نوع بحران در منطقه‌های درگیر یا هر نوع درگیر بازیگران جهانی در بحران‌های بزرگ، مجالی برای تجدید قوای گروهک‌های تروریستی است که در بحران اوکراین باید منتظر بود که آیا جنگ عمیق‌تر می‌شود یا پایان می‌یابد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.