تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۳۶
کد خبر : 18504

تلاش قطر برای نقش داشتن در موضوع هسته‌ای ایران

تلاش قطر برای نقش داشتن در موضوع هسته‌ای ایران

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از گفت‌وگوی وزرای خارجه قطر و آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار داشت: با توجه به این که قطر دارای یکی از مهمترین بنادر تجاری، صنعتی و توسعه یافته جهان است برای خود نقشی را قائل شده که بتواند در عرصه‌های بین المللی ورود کند نمونه

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از گفت‌وگوی وزرای خارجه قطر و آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار داشت: با توجه به این که قطر دارای یکی از مهمترین بنادر تجاری، صنعتی و توسعه یافته جهان است برای خود نقشی را قائل شده که بتواند در عرصه‌های بین المللی ورود کند نمونه آن کسب امتیاز برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال که در این‌گونه عرصه‌ها نیز قطر به طور جدی ورود کرده است. 

وی تصریح کرد: البته کشور امارات که از قطر به لحاظ وسعت بزرگ‌تر است زودتر از قطری‌ها اقدامات توسعه یافتگی خود را آغاز کرده بود اما انسجام قطر را ندارد و یا حتی کشوری مانند هنگ کنگ چنین وضعیتی را داشته و زمانی که به مالکیت چین بازگشت توانست مقداری از حاکمیت خودش را حفظ کند . بنابراین کوچک بودن یک کشور دلیل بی اثر بودن نیست آن چه مهم است جایگاهی می باشد که برای خود تعریف کرده است. 

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: زمانی که اختلاف میان عربستان و قطر بالا گرفت، جمهوری اسلامی ایران کار عاقلانه‌ای انجام داده که این اجازه را داد تا هواپیماهای قطری از آسمان ایران رفت و آمد کنند این در حالی است که اکنون قطر یکی از شبکه های هواپیمایی جهان را در اختیار دارد.

مجلسی افزود: همین نشانه ها ابزارهایی را ایجاد کرده که اکنون قطر بازیگری در عرصه بین المللی باشد ، با کشور ترکیه روابط ویژه ای دارد و حتی عاملی برای آشتی میان ترکیه و عربستان و جهان عرب شد در واقع این کشور کوچک اثر گذار به دلیل رقابت های موجود توانست دارای بزرگ ترین مراکز اقتصادی جهان باشد. 

وی ادامه داد: در مورد ایران  نیز منافع قطر ایجاب می کند که در نزدیک ترین ساحل جنوبی خلیج فارس آرامش در منطقه برقرار باشد زیرا قطر می داند تهدیدهایی که نسبت به درگیری و برخورد ایران و اسرائیل مطرح می شود قطعا متوجه قطر خواهد بود. 

این کارشناس مسائل بین الملل  با بیان این که شاید در رسانه‌ها مساله پرونده هسته‌ای ایران و نقش  قطر به عنوان میانجی مطرح باشد، ابراز عقیده کرد: قطری‌ها می‌دانند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌تواند به زیان آن‌ها باشد، قطر در حال توسعه و بهره‌برداری از منابع انرژی است گرچه در برخی از سرمایه‌گذاری های صنعتی و گازی با ایران منافع مشترک دارد. 

مجلسی در پایان بیان کرد: قطر به دنبال سیاست عاقلانه و اعتدالی به نفع خود و ملتش است ضمن این که می‌توانند از تجارت با ایران بیش از دیگران منتفع شوند و در بازار ایران سرمایه گذاری کنند، آن ها تمایل دارند ایران به فکر توسعه برق خورشیدی ، تصفیه آب دریا و ساختن شهرهای بزرگ ضنعتی و کشاورزی در مقیاس وسیع باشد. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.