تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
کد خبر : 5731

تلاش برای افزایش همبستگی اجتماعی پلیس و مردم

تلاش برای افزایش همبستگی اجتماعی پلیس و مردم

به گزارش ایسنا، سردار مهدی حاجیان در جلسه توجیهی تبیینی ویژه جانشینان فرماندهان انتظامی استان ها با درود و رحمت بر روح بلند و ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای والامقام انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و حریم نظم و امنیت به ویژه شهیدان مظلوم نیروی

به گزارش ایسنا، سردار مهدی حاجیان در جلسه توجیهی تبیینی ویژه جانشینان فرماندهان انتظامی استان ها با درود و رحمت بر روح بلند و ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای والامقام انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و حریم نظم و امنیت به ویژه شهیدان مظلوم نیروی انتظامی برای فرماندهی معظم کل قوا “مدظله العالی” آرزوی طول عمر توأم با صحت، سلامتی و توفیق روزافزون کرد و گفت: فرا رسیدن هفته دفاع مقدس را به همه پیشکسوتان عرصه جهادو ایثار و رزمندگان و مدافعان حوزه نظم و امنیت تبریک می گویم.

وی در ادامه با اشاره به تدابیر، فرامین و انتظارات مقام معظم رهبری “مدظله العالی” مرتبط با ماموریت های نیروی انتظامی افزود: معظم له بر مقدم دانستن پیشگیری بر درمان و مقابله با جرم، فرهنگ سازی در مقوله امنیت، و … همواره تاکید داشتند، بنابراین اولویت های نیروی انتظامی نیز در راستای تحقق منویات گرانبهای فرماندهی معظم کل قوا مشخص و عملیاتی می شود.

 ارتقای امنیت اجتماعی

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا با گریزی بر تدابیر فرمانده ناجا در حوزه اجتماعی اظهار کرد: هدف کلان نیروی انتظامی، پاسداری از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و حفظ و ارتقاء نظم و امنیت است و در این میان، ماموریت محوری معاونت اجتماعی نیز حفظ و ارتقاء نظم و امنیت “اجتماعی” می باشد.

 نبض سنجی جریان های اجتماعی

سردار حاجیان با بیان اینکه معاونت اجتماعی ناجا یک مجموعه “ستادی”، “صفی” و “بین بخشی” است، تاکید کرد: معتقدم که این معاونت بایستی نقش خود را در جریان های اجتماعی و پیش رویدادها به نحو احسن اجرا کند و در واقع نبض سنجی پدیده ها و جریان های اجتماعی با بهره مندی از ابزارهای شناختی، ادراکی، نرم افزاری، چند رسانه ای و مطالعات محیطی و … باید از کارکردهای مهم این معاونت باشد.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه مدیریت بعد بحران روانی امنیت یا بعد ذهنی امنیت از دیگر کارکردهای معاونت اجتماعی ناجا است، گفت: رویکرد اساسی در برنامه پنجم و ششم توسعه در زمینه اجتماعی؛ توجه به آموزش، دانش، پژوهش و کاربرد فناوری های نوین می باشد.

مقابله با ریشه های وقوع جرم

سردار حاجیان در ادامه با تاکید بر اینکه مقابله با علل و ریشه وقوع جرم و بزه همواره در دستور کار پلیس باشد، تصریح کرد: بایستی با نگاه “پلیس درمانگر” و ” جامعه محور ” ماموریت ها را پیش ببریم و اگر چنین رویکردی اتخاذ کنیم در پس رویدادها، هزینه و انرژی کمتری صرف می کنیم.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا با بیان اینکه احساس امنیت ذهنی بالاتر از امنیت عینی می باشد، خاطر نشان کرد: آنچه که می تواند ماموریت های ما را ” هدفمند ” و ” جهت دار” کند بررسی پدیده ها ، رویدادها و همچنین اقدامات پیش رویدادی با نگاه پیش بینی و پیشگیری است؛ بنابراین باید با بهره مندی از ابزارهای دیداری، شنیداری و گفتاری، به سمتی برویم که احساس امنیت در جامعه بالا رود.

این مقام ارشد انتظامی خطاب به جانشینان فرماندهان انتظامی استان ها عنوان کرد: شما برادران عزیز که فرهیختگان حوزه انتظامی هستید با نگاه “حرفه ای” و “کاربردی” می توانید در پیشبرد اهداف سازمان موثر باشید؛ اگر نگاهمان را به سمت تحقق پلیس” درمانگر” و “جامعه محور” ببریم قطعا بسیاری از هزینه ها کاهش می یابد و به دستاوردهای روزافزونی خواهیم رسید.

پلیس “هوشمند”

سردار حاجیان با بیان اینکه امروز پلیس هوشمند است، تاکید کرد: پلیس با بهره گیری از ابزارهای هوشمند می تواند به نبض سنجی جریان های اجتماعی بپردازد و بداند که کانون تشکیل بحران ها و آسیب های اجتماعی کجاست و با اتخاذ چنین روش و فرآیندی می تواند اقدام مثمرثمری انجام دهد.

کاهش آسیب های اجتماعی

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح رویکرد نیروی انتظامی در کاهش آسیب های اجتماعی و روانی پرداخت و اظهار کرد: توسعه نگاه روانشناختی، جامعه شناسی و ترسیم آسیب های اجتماعی به منظور افزایش احساس امنیت، کاربردی نمودن دایره اجتماعی در کلانتری ها و پاسگاه ها، کاربردی نمودن مراکز مشاوره و مددکاری در استان ها و شهرستان ها، ظرفیت چند رسانه ای و ضرورت حضور هوشمندانه پلیس ، اطلاع رسانی و ضرورت نقش آفرینی در جامعه رسانه ای، نفوذ کلامی و ذهنی با استفاده از زبان هنر و … برخی از رویکردهای اتخاذی به منظور کاهش آسیب های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه سایر سازمان ها نیز چون ناجا در کاهش آسیب های اجتماعی و روانی نقش ایفا کنند، خاطر نشان کرد: جریان شناسی و نبض سنجی و تشخیص و بررسی رویکردهای اجتماعی جامعه، نگاه به مسئولیت و مأموریت پلیس در پیش رویدادها نیز از رویکردهای ناجا در این حوزه با محوریت “برآورد اجتماعی ” است.

علاج واقعه قبل از وقوع

سردار حاجیان با بیان اینکه تحقق هوشمندسازی پلیس و پلیس هوشمند از رویکردهای اولویت دار ناجا است، تاکید کرد: بهره مندی و کاربرد فناوری های نوین صرفا در معنا  هوشمندسازی تلقی نمی شود، علاج واقعه قبل از وقوع واتکا به  اقدامات پیش رویدادی مصداق بارز هوشمندی است؛ یعنی در نقطه شکل گیری جرایم با رویکرد اجتماعی و درمانگری ورود کنیم.

وی تصریح کرد: هدایت و تنویر افکار عمومی در موضوعات “شناختی” از کارکردهای مهم اجتماعی ناجا است، ما متناسب با تغییر نگرش، رفتار و یا شرایط جامعه بایستی تاکتیک و تکنیک هایمان را اتخاذ کنیم.

برآوردهای اجتماعی مبنای طرح ریزی عملیاتی

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا با بیان اینکه پلیس اجتماعی می تواند سرمایه های اجتماعی نیروی انتظامی را افزایش دهد، بر لزوم توجه به تهیه برآوردهای اجتماعی تاکید و عنوان کرد: برآوردهای اجتماعی بایستی مبنای برآوردهای اطلاعاتی و طرح ریزی عملیاتی باشد.

افزایش همبستگی اجتماعی پلیس و مردم

سردار حاجیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پلیس خود را از مردم و برای آنان می داند، خاطر نشان کرد: بایستی سازوکاری فراهم کنیم که همبستگی اجتماعی میان پلیس و مردم افزایش یابد، در واقع همراه سازی مردم به منظور پیشبرد ماموریت های نیروی انتظامی بسیار حائز اهمیت است.

 اولویت های ماموریتی

این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اولویت های ماموریتی معاونت اجتماعی ناجا پرداخت و گفت: توسعه و تقویت خدمات روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی به ویژه با توجه به وضعیت کرونایی کشور، استحکام بخشی به بنیان های عملیات روانی برای تشخیص به موقع، تهدیدهای نرم و جنگ های روانی – شناختی دشمن و تدوین سناریوهای آفندی و خنثی سازی متناسب با شرایط، توسعه و تقویت آموزش همگانی به جامعه با استفاده از ظرفیت های مجازی و استحکام بخشی شیوه های مشارکت جویی و مشارکت پذیری و تقویت نظم و امنیت عمومی از جمله این اولویت های مأموریتی است.

توسعه و تقویت مطالعات و تحقیقات اجتماعی مرتبط با نظم و امنیت عمومی، تغییر رویکرد و توسعه و تقویت افکارسنجی های مرتبط با نظم و امنیت عمومی، توسعه و تقویت اقدامات هوشمند و رقابتی رسانه ای در سطح ملی و بین المللی، تغییر رویکرد توسعه و تقویت حوزه مستندات اجتماعی، نهادینه سازی بهره گیری از اقسام چندگانه هنر، ظرفیت های تولیدات هنری در حوزه نظم و امنیت عمومی و همچنین اتخاذ رویکردهای نوین و پیش کنش گری فعال، رقابت هوشمندانه و توسعه همه جانبه مرکز رصد فضای مجازی نیز از دیگر اولویت های ماموریتی معاونت اجتماعی ناجا بود که سردار “حاجیان ” مطرح کرد.

وی اضافه کرد: ارتقاء سطح نظم و امنیت عمومی با پیشگیری از جرم در فضای حقیقی و مجازی با تاکید بر مشارکت همگانی و مسئول سازی سایر دستگاه ها نیز از ماموریت های اولویت دار ما در حوزه اجتماعی است.

پیش کنش گر فعال باشیم

سردار حاجیان با تاکید بر اینکه بایستی پیش کنش گر فعال در حوزه اجتماعی باشیم، تصریح کرد: بهره مندی از ظرفیت های مجازی، رسانه ای و افکارسنجی به نبض سنجی جریان های اجتماعی و در پی آن ارتقاء مشارکت های اجتماعی و البته امنیت عمومی – اجتماعی  کمک می کند.

بر اساس گزارش سایت پلیس، در این جلسه سردار “حاجیان” به تبیین راه اندازی قرارگاه فضای مجازی به ریاست سردار “حسین اشتری” و دبیری معاونت اجتماعی ناجا پرداخت و در پایان پاسخگوی سوالات برخی از جانشینان فرماندهان انتظامی استان ها بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.