تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر : 12901

تصویب یک فوریت اصلاح فرآیند کار «کمیته نما» برای صدور پروانه ساختمانی

تصویب یک فوریت اصلاح فرآیند کار «کمیته نما» برای صدور پروانه ساختمانی

به گزارش ایسنا، صبح امروز بررسی یک فوریت لایحه شهرداری در مورد اصلاحیه تبصره ششم بند ب ذیل ماده چهارم مصوبه طراحی ، پایش و اجرای نماهای شهر تهران روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و صابونچی نماینده معاونت برنامه ریزی در امور شوراها در دفاع از یک فوریت این لایحه گفت: در این

به گزارش ایسنا، صبح امروز بررسی یک فوریت لایحه شهرداری در مورد اصلاحیه تبصره ششم بند ب ذیل ماده چهارم مصوبه طراحی ، پایش و اجرای نماهای شهر تهران روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و صابونچی نماینده معاونت برنامه ریزی در امور شوراها در دفاع از یک فوریت این لایحه گفت: در این لایحه آمده است که یکی از اقداماتی که باعث طولانی شدن فرآیند صدور پروانه ساختمانی می شود کمیته نما است که چند ماه زمان می برد.

وی اظهار کرد: در این لایحه پیشنهاد شده که به کمیته نما برای تایید نمای ساختمان فرصت  دهیم و تا زمان ایجاد سقف اول مالک فرصت دارد که تاییدیه کمیته نما را اخذ کند و به عبارتی صدور پروانه ساختمانی منوط به تایید نما نباشد.

پرویز سروری در واکنش به این لایحه افزود: یکی از اهداف شورای ششم کم کردن زمان صدور پروانه است که یکی از آن موانع بحث نما است که شهرداری در قالب یک فوریت درخواست اصلاح آن را دارد.

تشکری هاشمی در مخالفت با فوریت این لایحه گفت: در موردکمیته نما باید یک تصمیم بزرگ بگیریم چرا که در حال حاضر در مناطق شهرداریها فرم های مشخصی گذاشته اند و از سازندگان می خواهند که مطابق با این فرم ها نمای ساختمانشان را مشخص کنند که هیج نوآوری و خلاقیتی وجود نداردو یک الگوی اجباری برای تعیین نما است که اصلا درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه طراحی داخل خانه به ما ارتباطی ندارد اما نما متعلق به همه شهر است، ادامه داد: پیشنهاد می شود نسبت به اصلاح فرآیند «کمیته نما» کاری انجام گیرد و به این فوریت رای داده نشود.

عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه این موضوع فوریتی ندارد گفت: فرآیند تاییدیه کمیته نما موازی با صدور پروانه است به عبارت دیگر صدور پروانه در انتظار نما نیست. اما یک چالش در نما داریم و کمیته نما در مناطق نیاز به بازنگری دارد و اول باید مصوبه نما اصلاح شود.

وی با بیان اینکه شهرداری پیشنهاد داده که از مالک رضایت نامه محضری بگیریم که تا سقف طبقه اول بتواند کار کند و بعد از آن تاییدیه نما بگیرد، افزود: این مسئله موجب آشفتگی می شود و سبب می شود در صدور پایان کار دچار مشکل می شویم.

وی با بیان اینکه به عبارت ساده تر پیشنهاد گرفتن تعهد محضری از مالک به معنای این است که این مسئله قابل اجرا نیست، تصریح کرد: با اجرای این مصوبه پایان کار ساختمانها معطل و بلاتکلیف می ماند و اگر فوریتی هم باشد باید کمیته نما را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه تخریب و نوسازی دو سال طول می کشد و میانگین صدور پروانه ساختمانی نیز یک سال طول می کشد، گفت: این در حالی است که صدور پروانه منوط به تاییدیه کمیته نما نیست.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال این هستیم که فرآیند صدور پروانه اصلاخ شود باید بگویم این پیشنهاد کمکی نمی کند، اظهار کرد: برای آرام کردن مردم و جلوگیری از رانت باید در کمیته نما اصلاحاتی انجام گیرد.

حبیب کاشانی نیز گفت: شهرداری پس از بررسی ها به این نتیجه رسیده که این مصوبه می تواند به کاهش صدور پروانه کمک کند و  بیاید به آن رای دهیم تا تسهیلاتی ایجاد شود تا مردم بتواند راحت تر کار کنند.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران در دفاع از این لایحه تصریح کرد: ما بر روی کیفیت کمیته نما بحثی نداریم اما حالا صدور پروانه  ساختمانی منوط به کمیته نما است و در یکی از مناطق من در کمیته نمای آن شرکت کرده و دیدیم که 16 بار به نما ایراد گرفته شد و هر دفعه آنها اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه وزن اجرای کمیته نما و مکانیک خاک در صدور پروانه 6 درصد است، گفت: در پرونده های کمتر از 500 متر کار کمیته نما 30 روز طول می کشد و وزن اجرای آن 38 درصد است که می توانیم این 30 روز را به زمان اجرا موکول کنیم و پیشنهاد دادیم که مالک تا ساختن سقف طبقه اول فرصت دارد که نظر کمیته نما را  جلب کند.

به گزارش ایسنا، نهایتا با 14 رای لایحه شهرداری در مورد اصلاحیه تبصره ششم بند ب ذیل ماده چهارم مصوبه طراحی ، پایش و اجرای نماهای شهر تهران به تصویب رسید.

انتهای پیام  

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.