تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۳:۳۹
کد خبر : 4280

تصرف پنجشیر توسط طالبان و فرار امرالله صالح به تاجیکستان تکذیب شد

تصرف پنجشیر توسط طالبان و فرار امرالله صالح به تاجیکستان تکذیب شد

به گزارش ایسنا، یک منبع به اسپوتنیک گزارش داده است که پنجشیر توسط طالبان تصرف نشده است، نبردهای سنگین در گردنه خاواک و در منطقه شتل ادامه دارند. طالبان هنوز وارد دره پنجشیر نشده‌اند. در شمال این ولایت، در منطقه پریان و در گردنه انجمن نبرد شدید جریان دارد. درعین حال، فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت

به گزارش ایسنا، یک منبع به اسپوتنیک گزارش داده است که پنجشیر توسط طالبان تصرف نشده است، نبردهای سنگین در گردنه خاواک و در منطقه شتل ادامه دارند.

طالبان هنوز وارد دره پنجشیر نشده‌اند. در شمال این ولایت، در منطقه پریان و در گردنه انجمن نبرد شدید جریان دارد.

درعین حال، فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت شمال گفته است: پنجشیر پا برجاست، فریب تبلیغات را نخورید در تمام خطوط جنگ نیروی کمکی فرستاده شده است.

از طرفی دیگر، جبهه مقاومت ملی در افغانستان امروز (جمعه) فرار امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری سابق از کشور به تاجیکستان را تکذیب کرد.

یک منبع آگاه در جبهه مقاومت ملی گزارش‌ها مبنی بر اینکه صالح از کشور فرار کرده و به تاجیکستان رفته است را تکذیب کرد.

منبع می‌گوید: «اخبار مبنی بر اینکه احمد مسعود (رهبر مقاومت پنجشیر) و امرالله صالح معاون رئیس‌جمهور پیشین افغانستان پنجشیر را به مقصد تاجیکستان ترک کرده‌اند، شایعه‌ای بیش نیست. هر دو در پنجشیر به‌سر می‌برند».

امرالله صالح از رهبران جبهه مقاومت ملی در تماسی تلفنی و پیامی ویدئویی به یورونیوز گفت که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه وی دره پنجشیر و افغانستان را ترک کرده است، صحت ندارد و آن تبلیغ «دشمن» است.

وی گفت: «گزارش‌ها مبنی بر اینکه من کشور خودم را ترک گفتم و بیرون از افغانستان هستم پروپاگاندای دشمن است. من داخل پنجشیر هستم. در پایگاه خود هستم. جلسات متعددی با فرماندهان داشتیم و با شخصیت‌های سیاسی وضعیت را مدیریت می‌کنیم.»

امرالله صالح که در کنار احمد مسعود و در دره پنجشیر به عنوان آخرین سنگر و پایگاه در برابر سیطره طالبان مقاومت می‌کند، افزود: «در این شکی نیست که وضعیت سختی است. ما زیر تهاجم طالبان و القاعده و تروریست‌ها با حمایت پاکستانی‌ها قرار داریم. ما از سرزمین خود دفاع می‌کنیم و مقاومت ادامه دارد. دشمن متحمل تلفات شده و ما هم تلفاتی داشتیم. دیروز در خاکسپاری همسنگران خودم شرکت کردم. دشمن امروز هم از دو سه نقطه تهاجم خود را ادامه داده است اما ما بر اوضاع مسلط هستیم.»

پیش از این شبکه تلویزیونی هندی تایمز گزارش داده بود که معاون اول رئیس‌جمهور پیشین افغانستان به همراه رهبران مقاومت پنجشیر عازم تاجیکستان شده است.

در پیوند با این مساله یک منبع پلیس کابل به اسپوتنیک گفته بود: ولایت پنجشیر تحت کنترل طالبان است و پنجشیر سقوط کرده و افراد مسلح مقاومت و سربازانشان بازداشت شدند. امر الله صالح و احمد مسعود فرار کردند.

هر دو طرف یعنی جنبش طالبان و نیروهای مسعود اعلام کردند، تلفاتی در بین صفوف یکدیگر برجای گذاشته‌اند. اظهارات دو طرف با توجه به قطع بودن اینترنت و تلفن در دره پنجشیر قابل تایید نیست.

برخی منابع از قطع شدن برق ولایت پنجشیر و بخش‌هایی از ولایت کایسا بر اثر شدت گرفتن درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای مقاومت خبر داده‌اند.

پنتاگون نیز در واکنش به تحولات اخیر در پنجشیر تاکید کرده که ماموریت ارتش آمریکا در افغانستان به پایان رسیده و برنامه‌ای برای کمک به جنگجویان دره پنجشیر ندارد.

خبرنگار الجزیره در افغانستان تاکید کرد، درگیری‌های شدید در اطراف روستای گلبهار در ورودی‌های دره پنجشیر در جریان است. اهالی خانواده‌های خود را از ترس شدت درگیری و حملات به کابل فرستاده‌اند.

این خبرنگار افزود، جنبش طالبان به نظر برای عدم تکرار اشتباهش در دوره قبلی حکمرانی‌اش مصمم است زیرا آن زمان پنجشیر خارج از کنترل آن باقی ماند. به گفته این خبرنگار، طالبان خطوط امدادرسانی بین پنجشیر را که اکثر ساکنان آن تاجیک هستند و بین تاجیکستان قطع کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع طالبان گزارش داده، جنبش طالبان در حال حاضر بر تمام مناطق افغانستان مسلط شده است.

یکی از رهبران طالبان به رویترز مدعی شد: بحمدالله ما بر کل افغانستان مسلط هستیم و اغتشاشگران شکست خوردند و پنجشیر اکنون تحت کنترل ماست.

در این خصوص بلال کریمی، سخنگوی طالبان نیز امروز، جمعه ادعای کنترل کامل طالبان بر ولایت پنجشیر در شمال افغانستان را مطرح کرد و گفت: پنجشیر تحت کنترل امارت اسلامی است.

همچنین در رد خبر تصرف پریان و گردنه انجمن یک منبع در پنجشیر به اسپوتنیک تاکید کرد، تمام خبرها از این دست تبلیغات است.

منبع در پنجشیر به اسپوتنیک می‌گوید که گروه تحریک طالبان در این ولایت هیچ پیشروی نداشته و منطقه پریان و گردنه انجمن در کنترل نیروهای جبهه مقاومت است.

طالبان قبلتر بر کنترل خودشان بر دومین منطقه بزرگ پنجشیر تاکید کرده بودند. حنفی وردک سخنگوی طالبان گفته بود، منطقه بزرگ و استراتژیک پریان در پنجشیر کاملا از تشکیلات مجرمانه پاکسازی شده است.

همچنین جبهه مقاومت تاکید کرد، طالبان متحمل تلفات زیادی شده‌اند و حمله آنها روز پنج‌شنبه برای کنترل بر تنها ولایت خارج از کنترل‌شان خنثی شد. در مقابل حساب‌های کاربری طرفدار طالبان می‌گویند ۳۱ مبارز نپجشیر در این نبردها کشته شدند.

علی میسم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی که شامل نظامیان مخالف طالبان و نیروهای افغان سابق است، گفت، درگیری‌های شدیدی در دره پنجشیر درگرفته است.

او اضافه کرد، مسعود مشغول دفاع از دره پنجشیر است.

در مقابل ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شد، نظامیان طالبان بعد از شکست مذاکرات با گروه‌های مسلح محلی وارد پنجشیر شدند و به دشمن خساراتی وارد کردند.

ذبیح الله مجاهد گفت: جنبش طالبان پیشرفت‌هایی را رقم زده و ایست‌های بازرسی اصلی در منطقه کوه سراج در ولایت پروان را تحت کنترل گرفته‌اند.

احمد مسعود روز چهارشنبه از پیشنهاد طالبان برای اختصاص دو کرسی در دولت آینده افغانسان به جبهه مقاومت خبر داد و در عین حال تاکید کرد که هدف وی و نیروهای تحت امر وی فراهم کردن آینده‌ای بهتر برای افغانستان است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.