تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
کد خبر : 19491

تشکیل قرارگاه تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان

تشکیل قرارگاه تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین کیوانی، با بیان اینکه تجهیزات پزشکی بخش مهمی از درمان و پیشگیری از بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد و هزینه‌های بالایی نیز به کشور تحمیل می‌کند، اظهار کرد: پیرو شعار سال مبنی بر تولید و اشتغال دانش بنیان تصمیم گرفتیم که برای حوزه تجهیزات پزشکی که از لحاظ دانش متراکم است،

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین کیوانی، با بیان اینکه تجهیزات پزشکی بخش مهمی از درمان و پیشگیری از بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد و هزینه‌های بالایی نیز به کشور تحمیل می‌کند، اظهار کرد: پیرو شعار سال مبنی بر تولید و اشتغال دانش بنیان تصمیم گرفتیم که برای حوزه تجهیزات پزشکی که از لحاظ دانش متراکم است، تولیت دانش‌بنیان جدیدی پیدا کنیم که علاوه بر اشتغال‌زایی، اثرات تحریم را نیز خنثی خواهد کرد. در این راستا، قرارگاه ملی تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل خواهیم داد تا خط مشی‌های مورد نیاز را در حوزه تحقیقات، فناوری و مصرف تجهیزات پزشکی مشخص کنیم و هماهنگی‌های بین‌دانشگاهی و شناسایی امکانات کشور برای تولید تجهیزات پزشکی دانش بنیان را انجام دهیم.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان، افزود: وقتی توانسته‌ایم موشک‌های نقطه‌زن را در مقابل قدرت‌های پوشالی دنیا بسازیم، تولید تجهیزات پزشکی دانش بنیان کار سختی نیست. همچنین با توجه به شباهت اصول تولید، می‌توان از ظرفیت سرریز مراکز نظامی در حوزه دانش‌بنیان برای تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان نیز استفاده کرد. یکی از مأموریت‌های قرارگاه تولید تجهیزات پزشکی این است که مجموعه‌ای از امکانات که می‌توانند به یکدیگر خدمت دهند را شناسایی و بین آنها هماهنگی ایجاد کند.

کیوانی ادامه داد: حدود یک تا ۱.۲ میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین و واردات تجهیزات پزشکی مصرف می‌شود. سیاست دولت این است که مردم به راحتی به خدمات دسترسی داشته باشند و اگر فکری به حال تولید نکنیم واردات ما دو برابر می‌شود اما با کارهایی که انجام خواهد شد، پیش‌بینی می‌کنیم با برنامه‌ریزی، میزان واردات تجهیزات پزشکی به نصف یعنی حدود ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

وی با اشاره به اولویت دادن تخصیص منابع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تجهیزات دانش‌بنیان گفت: عمده محصولات تجهیزات پزشکی، دانش‌بنیان هستند و مزیت دانش‌بنیان بودن تجهیزات پزشکی، استفاده از معافیت‌ها برای شرکت‌ها، هدفمند وارد شدن به بازار و جنبه‌ی دانشی این حوزه است.

کیوانی تاکید کرد: وزارت بهداشت پس از تولید کالاهای دانش‌بنیان موظف است محصولات تأیید شده را خریداری و از واردات محصولات دارای مشابه داخلی جلوگیری کند.

به گفته وی، در ایام کرونا، مهم‌ترین دستگاه مورد نیاز کشور، ونتیلاتور بود که توسط چندین تولیدکننده داخلی تولید شد، دغدغه آمریکا که صاحب دانش است این بود که به اندازه کافی ونتیلاتور دارند یا خیر اما این دغدغه در کشور ما وجود نداشت‌.

کیوانی با بیان اینکه ما منکر این نیستیم که ممکن است برخی سو استفاده‌ها در این حوزه صورت بگیرد اما یکی از اهداف ما این است که حمایت از دانش‌بنیان‌ها برای مردم و کشور نفع داشته باشد، بیان کرد: نفع آن برای کشور، کاهش ارزبری خواهد بود. باید قطعاتی که تولید آن توجیه داخلی ندارد وارد شود اما در کل تولید دانش‌بنیان باید منجر به کاهش هزینه‌ها برای مردم و کاهش ارزبری برای دولت شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه نظارت بر کیفیت محصولات تجهیزات پزشکی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی سختگیری زیادی برای کیفیت محصولات وجود دارد.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.