تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر : 24872

تخصیص ۱۵ درصد درآمدهای هر منطقه تهران به همان منطقه

تخصیص ۱۵ درصد درآمدهای هر منطقه تهران به همان منطقه

به گزارش ایسنا، اولین جلسه معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با شهرداران مناطق ۲۲گانه با حضور معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست لطف الله فروزنده گفت: تامین منابع مالی نقش بسیار مهمی در اجرای برنامه ها و رسیدن به اهداف ما در شهرداری تهران دارد. شهردار تهران

به گزارش ایسنا، اولین جلسه معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با شهرداران مناطق ۲۲گانه با حضور معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست لطف الله فروزنده گفت: تامین منابع مالی نقش بسیار مهمی در اجرای برنامه ها و رسیدن به اهداف ما در شهرداری تهران دارد. شهردار تهران در ارزیابی که از شهرداران مناطق داشتند علاوه بر تلاش و کوشش افراد، تامین منابع مالی بود که هنوز هم به عنوان یکی از شاخص‌های مهم مدنظر مدیران شهری است.
وی در ادامه تاکید کرد: تقویت مناطق یکی از اولین رویکردهای ما در معاونت مالی و اقتصاد شهری است بنابراین در ابتدا باید تفویض اختیار کنیم تا پس از آن بتوانیم به نظام پاسخگویی برسیم زیرا مسئولیت پذیری متناسب با اختیارات خواهد بود.
معاون شهردار تهران یادآور شد: شهرداران مناطق باید کسب درآمد داشته باشند ، بایستی از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و برای تامین منابع نگاه متنوع تری داشته باشیم زیرا در حال حاضر بحث جدی ما در معاونت مالی و اقتصاد شهری، بحث نقدینگی است.
وی با تاکید بر اینکه هر منطقه حداقل باید هزینه های خود را به صورت نقدی را تامین کند، گفت: منابع غیر نقدی یکی دیگر از منابعی است که باید در مناطق مدنظر قرار بگیرد خصوصا املاکی که بتوان با آنها تهاتر انجام داد از همین رو در نظر داریم با بازدیدهای دوره ای که از مناطق خواهیم داشت از ظرفیت غیرنقد در خصوص پروژه ها و مطالبات پیمانکاران استفاده کنیم.لیست املاک جمع آوری شده از مناطق باید شسته رفته شود تا بتوانیم تهاتر را با آنها انجام دهیم.
فروزنده تصریح کرد: نکته پایانی بحث فرصت هاست ما در سطح شهر مترو، بزرگراه، ایستگاه و صدها پروژه داریم، از همین رو باید برای این موارد نگاه اقتصادی تعریف کنیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تاکید کرد: در ماه های پایانی سال باید در زمینه درآمدی و تامین درآمد حرکتهای خوبی داشته باشیم و با در نظر گرفتن یک طرح تشویقی در نظر داریم، هر منطقه هر مقدار درآمد داشته باشد ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را به خود مناطق بازگردانیم.
در ادامه مصطفی قویدل رئیس اداره کل امور مالی و اموال شهرداری تهران گفت: براساس مکاتبات انجام شده با شهرداران مناطق درصد جذب هزینه‌ها اعلام شده است و با توجه به اینکه هر ماه درصد جذب به شورای اسلامی شهر تهران گزارش داده می شود، از شهرداران مناطق درخواست داریم که توجه ویژه به افزایش درصد جذب داشته باشند.
به گزارش شهر، وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده مقرر شده که پیمانکاران که در سنوات گذشته مفاصا حساب بیمه قرارداد را ارائه کرده اند کلیه مطالباتشان به صورت نقد و بدون محدودیت پرداخت شود و واریزی های براساس ذی نفع حساب ها انجام می شود.
در ادامه ابوذر مختاری مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص املاک مناطق پرداخت و شهرداران مناطق به بیان پیشنهادات خود در زمینه های برقراری اعتبارات، اصلاح بودجه، منابع نقد، تقویت بانک غیرنقد، تامین اجتماعی و دارایی، بورس، پروژه های مشارکتی، تفویض اختیار به مناطق در خصوص املاک، کمیسیون رفع تنازع، تملک های مناطق و قراردادهای خدمات شهری و فضای سبز پرداختند.
در بخش دیگری از این نشست امیر شهرابی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران به تشریح فرآیند کلی بازنگری و بهبود نظام تدوین بودجه، بازنگری و ساماندهی ردیف های اعتباری هزینه ای و سرمایه ای مستمر مناطق، سازمان ها و شرکت ها، نمونه اصلاحات انجام شده در خصوص ساماندهی ردیف های اعتباری، پیاده سازی مدل جدید تسهیم و توزیع عادلانه و اطلاعات محور اعتبارات هزینه ای و سرمایه ای مستمر، تدوین و ابلاغ دستورالعمل پیشنهاد و تصویب پروژه های جدید و سرمایه ای غیر مستمر، تدوین و ابلاغ دستورالعمل تعریف، اجرا و نظارت بر پروژه های توسعه محله‌ای پرداخت.
تدوین و ابلاغ دستورالعمل اعطای کمک ها، تدوین دستورالعمل ارتقای بهره وری منابع و مصرف، تدوین دستورالعمل کمیته برنامه ریزی اجرایی مناطق ۲۲گانه، تدوین و ابلاغ شیوه نامه تدوین برنامه عملیاتی مناطق ۲۲گانه، جانمایی و درج اطلاعات پروژههای سرمایه ای غیر مستمر در سامانه GIS، بازنگری دستورالعمل اجرایی بودجه، بازنگری تبصره های بودجه، تغییر و بهبود ساختار کتاب بودجه شهرداری تهران، بازنگری و تغییر مدل تخصیص اعتبار، بازنگری و بهبود موافقتنامه ها، طراحی و پیاده سازی سامانه مشارکت مردمی در مدیریت شهری، بسترسازی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، بازنگری در نظام تدوین و نظارت بر بودجه سازمان ها و شرکت ها از دیگر مواردی بود که مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری تهران در خصوص آنها به گفتگو پرداخت.
علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران گفت: در ستاد عالی درآمد منابع نقدی برای آبان ماه مناطق ۲۲گانه در نظر گرفته شده است که سهم هر منطقه به آنها ابلاغ خواهد شد. اهتمام مناطق برای تحقق بودجه آبان ماه یکی دیگر از مواردی است که باید در راس فعالیت ها قرار بگیرد.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: بنا بر نظام تشویقی که طراحی شده است مبالغ نقدی و غیر نقدی بالای ۱۰ میلیارد تومان که به صورت دفعی به حساب نقدی شهرداری تهران واریز شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد آن به مناطق برخواهد گشت، این نظام بدین صورت عمل خواهد کرد که اگر مناطق ملکی را به بانک املاک شهرداری تهران تزریق کنند تا در سایر مناطق، معاونت ها و سازمان ها مصرف شود، آن ملک از مجموع بدهی شهرداری کم خواهد شد و درصدی از آن به عنوان ذخیره برای مناطق در نظر گرفته خواهد شد.
جاوید تصریح کرد: براساس تدابیر درنظر گرفته شده از سوی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و با جمع بندی مجموع مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی بتوانیم دیون شهرداری تهران را احصا کنیم. بنابراین در گام اول باید مطالبات را شناسایی و در گام بعد ثبت کنیم از همین رو مناطق باید ثبت را با هماهنگی ادارات کل خزانه داری و مالی انجام دهند و نتایج را به ادارات کل منعکس کنند تا در حساب فی مابین ثبت شود.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های شهرسازی، املاک و مستغلات و بودجه غیر نقد با حضور شهرداران مناطق، توجه ویژه به پتانسیل های درآمدی و پیگیری موضوعات درآمدی در چهارچوب اختیارات، گفت: امیدوارم با اجرای اقدامات و برنامه ریزیهای انجام شده بتوانیم گام‌های اساسی در مسیر تحقق سیاست‌های شهردار تهران برداریم.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.