تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر : 16277

تحرکات بین المللی برای مهار درگیری‌ها در قدس/ گوترش نگران است

تحرکات بین المللی برای مهار درگیری‌ها در قدس/ گوترش نگران است

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به تنش‌های شهر قدس و اطراف مسجد الاقصی ابراز نگرانی کرد. گوترش خواستار توقف اقدامات تحریک‌آمیز و حفاظت از وضعیت کنونی اماکن مقدس شد. وی ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به وخامت اوضاع شهر قدس به ویژه حوادث

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به تنش‌های شهر قدس و اطراف مسجد الاقصی ابراز نگرانی کرد.

گوترش خواستار توقف اقدامات تحریک‌آمیز و حفاظت از وضعیت کنونی اماکن مقدس شد.

وی ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به وخامت اوضاع شهر قدس به ویژه حوادث اماکن مقدس و اطراف آن تصریح کرد که او به همراه سران در حال تلاش برای انجام اقداماتی جهت کاهش تنش‌ها و ممانعت از اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز و نیز بازگرداندن آرامش است.

گوترش همچنین تاکید کرد، این اقدامات تحریک‌آمیز فورا باید متوقف شوند و روزهای مقدس مسلمانان، یهودیان و مسیحیان دوره صلح و تأمل باشد نه دوره تحرک و خشونت.

وی تاکید کرد، باید به اوضاع کنونی اماکن مقدس در شهر قدس احترام گذاشت.

از سوی دیگر، ریاست جمهوری الجزایر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری این کشور از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماسی تلفنی دریافت کرد و در آن از ملت، رئیس جمهور و دولت الجزایر به خاطر موضع ثابتشان در قبال مسأله فلسطین تشکر و قدردانی کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است، محمود عباس، رئیس جمهور الجزایر را در جریان تحولان خطرناک فلسطین اشغالی و هدف قرار دادن حرمت مقدسات اسلامی و هتک حرمت مسجد الاقصی و همچنین تماس‌های خود با رهبران کشورهای عضو شورای امنیت قرار داد.

از سوی دیگر، رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر با تعدادی از همتایان خود در کشورهای عربی  با هدف پایان دادن به اقدامات سرکوب‌گرایانه علیه فلسطینیان گفت‌وگو کرد.

رمطان لعمامره با همتایان خود از جمله ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن و عثمان الجرندی، همتای تونسی خود و همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص نیاز فوری به یک واکنش سریع و کافی از سوی جامعه جهانی برای مقابله با تشدید اقدامات سرکوب‌گرایانه و افزایش تعداد قربانیان فلسطینی گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن با هیئتی آمریکایی در امان دیدار کرد و در جریان این دیدار تنش خطرناک در شهر قدس و مقدسات آن و راه‌های توقف تنش را مورد بررسی قرار دادند.

الصفدی در جریان این دیدار بر لزوم احترام اسرائیل به وضعیت تاریخی و حقوقی مسجدالاقصی و توقف اقداماتی که باعث نابودی آن می‌شود و تضمین آزادی نمازگزاران تاکید کرد.

الصفدی همچنین موضع آمریکا در خصوص احترام به وضعیت تاریخی در حرم قدسی و حمایت از راهکار تشکیل دو کشوری را ارج نهاد و بر تلاش‌های آمریکا در راستای توقف تنش و بازگرداندن آرامش فراگیر تاکید کرد.

اعضای هیئت آمریکایی بر موضع ایالات متحده در خصوص اهمیت احترام به وضعیت تاریخی حرم قدسی مجددا تاکید کردند.

الصفدی پیشتر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و در جریان این گفت‌وگوی تلفنی اوضاع قدس و راه‌های پایان دادن به تشدید تنش و ایجاد چشم‌انداز سیاسی واقعی مورد بررسی قرار گرفت.

از سوی دیگر، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم با عبد الله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در خصوص تنش‌های روزافزون در حرم قدسی و مسجدالاقصی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

دو طرف در جریان گفت‌وگو با یکدیگر، “مشکل برخورد با اخبار ضد اسرائیلی در جهان عربی” را مورد بررسی قرار دادند و بر سر تداوم همکاری با یکدیگر برای تقویت تسامح دینی و صلح بین اسرائیل و اعراب خاورمیانه به اتفاق نظر رسیدند.

وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و امارات بر اهمیت روابط دوجانبه و تلاش‌های انجام شده برای تقویت روابط بین آنها تاکید کردند.

در همین راستا، یائیر لاپید در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت:” با وزیر خارجه امارات  گفت‌وگو کردم و او از اقدامات اسرائیل برای آرام کردن اوضاع  تقدیر کرد”.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.