تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
کد خبر : 32796

تجارت ایران و ازبکستان تا ۱۴۰۴ به یک میلیارد دلار می‌رسد

تجارت ایران و ازبکستان تا ۱۴۰۴ به یک میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش خبرگزاری مهر، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان که دهم خرداد در تاشکند برگزار شده بود، به کار خود پایان داد. بر اساس اعلام وزارت صمت، ریاست این کمیسیون را سید مهدی نیازی – سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران – و لذیذ قدرت‌اف – وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و

به گزارش خبرگزاری مهر، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان که دهم خرداد در تاشکند برگزار شده بود، به کار خود پایان داد.
بر اساس اعلام وزارت صمت، ریاست این کمیسیون را سید مهدی نیازی – سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران – و لذیذ قدرت‌اف – وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان – بر عهده داشتند.
طبق گفته‌های نیازی، در این کمیسیون مشترک دو طرف در حوزه‌های تجارت، صنعت، معدن، همکاری‌های اقتصادی، همکاری‌های کشاورزی، علمی و فناوری و گردشگری و فرهنگی و ورزشی، حمل‌ونقل و نفت و انرژی به مذاکره پرداختند. در نهایت علاوه بر سند نهایی اجلاس کمیسیون مشترک، دو سند در حوزه نقشه راه افزایش تبادلات تجاری به میزان یک میلیارد دلار تا افق ۱۴۰۴ و برنامه اجرایی در حوزه ورزش به امضا رسید.
همچنین مذاکراتی نیز در خصوص نهایی سازی برخی اسناد مهم در حوزه‌های تجارت ترجیحی، بیمه، حمل‌ونقل و سایر موضوعات انجام شده که قرار است اسناد آنها در سفر آتی رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران به امضا برسد.
سرپرست وزارت صمت در بخش دیگری از مذاکرات خود با ازبکستان، از آمادگی ایران برای همکاری در حوزه صنعت حلال خبر داده و گفته بود که این آمادگی وجود دارد که سندی در حوزه استاندارد حلال در زمان سفر آتی رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران به امضای طرفین برسد. برنامه‌ریزی برای اعزام رایزن بازرگانی به تاشکند هم از دیگر اقدامات برای توسعه همکاری خواهد بود.
یکی از نشست‌ها نیز با همراهی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک نیز انجام شد که در آن درباره همکاری با ازبکستان در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله مکانیزاسیون کشاورزی و زهکشی و آفات صحبت شد.
ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری با هدف حمایت از پروژه‌های نوآورانه فی‌مابین دو کشور و تقویت توسعه همکاری در حوزه پارک‌های فناوری نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره بود.
دیدار نیازی با نخست وزیر ازبکستان
همچنین در پایان اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت کشورمان با عارف‌اف نخست‌وزیر کشور جمهوری ازبکستان در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار کرد.
در این نشست، نیازی ضمن ابلاغ پیام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و معاون اول به دولت ازبکستان، از آمادگی کامل ایران برای میزبانی از رئیس‌جمهور ازبکستان خبر داد.
در این نشست مهم‌ترین زمینه‌های توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین طرفین بررسی و تبادل نظر شد.
نیازی بر اهتمام ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رئیس‌جمهور بر توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه و همسو از جمله کشور ازبکستان تأکید کرد و به برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه معرفی توانمندی‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان جمهوری اسلامی ایران در حاشیه ملاقات دو رئیس‌جمهور اشاره و پیشنهاد کرد همکاری‌های علمی و فناوری ایران در حوزه‌های مختلف توسعه یابد.
در این نشست که جمعی از وزرای دولت ازبکستان نیز حضور داشتند نخست‌وزیر ازبکستان از اهمیت ویژه و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه یاد کرده و بهره‌گیری از تجربیات و دانش ایران در موضوعات مختلف فنی صنعتی و میراث فرهنگی ایران را از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری برشمرد.
همچنین مقرر شد در حاشیه سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور ازبکستان به تهران، نشست بزرگ فعالان اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.