تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
کد خبر : 20743

تبیین تأثیر معنویت بر زندگی وجه تمایز «سند الگو» با دیگر اسناد فرادستی است

تبیین تأثیر معنویت بر زندگی وجه تمایز «سند الگو» با دیگر اسناد فرادستی است

به گزارش ایسنا، واعظ زاده که در جمع اعضای دو اندیشکده معنویت و سیاست سخن می‌گفت در خصوص توجه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به معنویت گفت: برخلاف ساختارهای معمول برنامه ریزی، در مرکز  الگو، اندیشکده مستقلی با عنوان اندیشکده معنویت تأسیس شده،  تا هم مفهوم معنویت را تبیین کند و هم رابطه آن را با

به گزارش ایسنا، واعظ زاده که در جمع اعضای دو اندیشکده معنویت و سیاست سخن می‌گفت در خصوص توجه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به معنویت گفت: برخلاف ساختارهای معمول برنامه ریزی، در مرکز  الگو، اندیشکده مستقلی با عنوان اندیشکده معنویت تأسیس شده،  تا هم مفهوم معنویت را تبیین کند و هم رابطه آن را با سایر بخش ها، ترسیم کند.
رییس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درباره چیستی معنویت توضیح داد: عده ای امور غیر محسوس را معنوی می‌دانند،  بعضی ها هم قواعد علوم تجربی را معنوی می‌دانند. بعضی دیگر از متفکرین، گوهر و ذات اشیاء را غیرمادی می‌دانند؛ اما آنچه مسلم است ذوات مادی لزوماً معنوی نیست. شاید بتوان گفت معنویت از شناخت بالاتر است؛ معنویت باور به حقایق  غیر مادی عالی ( غیب) است. به عبارتی می توان گفت، معنویت باور به غیب است. این باور ممکن است به عنوان پارادائم بر علم و فکر و همین طور بر زندگی فردی و اجتماعی اثر گذار باشد.  در مباحث الگو به دنبال شناخت چنین رابطه ای بین معنویت و دیگر حوزه ها هستیم. به همین دلیل در گزاره‌های مختلفی  پیش نویس از سند الگو ، از مفاهیمی چون اقتصاد معنوی و امثال آن  استفاده شده است.
واعظ زاده در بخش پایانی سخنانش اظهارکرد: خوشبختانه اندیشکده‌های سیاست و معنویت قدم‌های خوبی را در حوزه مشترک برداشته‌اند. تبیین تأثیر معنویت بر زندگی و زمینه‌های مختلفی از این نوع، وجه تمایز سند الگو با دیگر اسناد فرادستی است.
در  ادامه حجت الاسلام  والمسلمین آذربایجانی رئیس  اندیشکده معنویتطی سخنانس عنوان کرد: معنویت مستلزم نوعی فراروی از نگاه مادی و خودخواهی در ابعاد بینشی، گرایشی و کنشی است که سمت و سوی آن توحیدی و خدامحوری است. نگاه به غیب و لایه های ملکوتی، بخش مهمی از معنویت است. آیه 84 سوره زخرف (هُوَالذیِ فِی السَماءِ األهٌ وَ فِی الارضِ األهٍ وَ هُوَالحَکیمُ العلیمُ و آیه 3 سوره حدید (هُوَالاولُ وَالاخِرُ وَالظاهِرُ وَالباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شیٍ عَلیمٌ) ترسیم گر معنویت توحیدی است.
رییس اندیشکده معنویت،  در انتهای بحث خود افزود: رابطه سیاست با معنویت در چارچوب دین یک نظریه جدی است. شعار نه‌شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی هم یک نظریه معنوی است که در سیاست و الهیات سیاسی قابل اشراب است. نظریه ولایت فقیه هم که محور الهیات سیاسی است، به قدرت بر پایه رأی و پذیرش مردم مشروعیت می بخشد.
 صدرا رئیس اندیشکده سیاست  نیز در سخنانی با اشاره به اینکه معنویت به مثابه رکن اصلی الگو و گفتمان پیشرفت است. گفت: در باره جنس و ماهیت معنویت بحث فراوانی است؛ ولی جنس معنویت مورد نظر الگو از نوع زاهد شب و شیر روز است که در اخلاق متجلی می شود. در حال حاضر پیش نویس سند الگو  تولید شده و در تدابیر به جنبه های کمی و کیفی  معنویت توجه لازم مبذول شده است؛ در عین حال در فرصتی که پیش آمده است، می توان با نگاه عمیق تری به مقوله همراهی معنویت و سیاست نظر افکند.
گفتنی است مرکز الگوی اسلامی ایرانی بمنظور بهره مندی  ازنظرات اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و راهبردی  در طراحی الگو درعرصه های مختلف،  اندیشکده هایی را با عناوین معین به عنوان اتاق فکر  منسجم با حضور صاحب نظران با سابقه فعالیت موثردر سیاست گذاری، قانونگذاری و فعالیت مدیریت راهبردی ، استادان و فضلای حوزه و دانشگاه که در موضوع اندیشکده صاحب کرسی یا آثار علمی هستند و کارآفرینان و فعالان برجسته غیر دولتی صاحب نظر و متخصص  و محققان جوانان براساس منطقی تعریف شده تشکیل داده  و وظایف مطالعه و  تدوین پیش‌نویس بخش های  تخصصی الگو را به عهده آنان گذاشته است.
انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.