تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۳:۴۲
کد خبر : 9135

تاثیر داروی جلوگیری از سقط جنین بر افزایش خطر سرطان

تاثیر داروی جلوگیری از سقط جنین بر افزایش خطر سرطان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، داروی ۱۷α- هیدروکسی پروژسترون کاپروات (۱۷-OHPC)، یک پروژسترون مصنوعی است که امروزه برای کمک به جلوگیری از زایمان زودرس برای زنان تجویز می‌شود. پروژسترون به رشد جنین در دوران بارداری کمک می‌کند و از انقباضات اولیه که ممکن است منجر به سقط جنین شود جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، داروی ۱۷α- هیدروکسی پروژسترون کاپروات (۱۷-OHPC)، یک پروژسترون مصنوعی است که امروزه برای کمک به جلوگیری از زایمان زودرس برای زنان تجویز می‌شود.

پروژسترون به رشد جنین در دوران بارداری کمک می‌کند و از انقباضات اولیه که ممکن است منجر به سقط جنین شود جلوگیری می‌کند.

«کایتلین سی مورفی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تکزاس، گفت: «یافته های ما نشان می‌دهد کودکانی که از زنانی که این دارو را در دوران بارداری دریافت کرده‌اند به دنیا آمده‌اند، در مقایسه با کودکان متولدشده از زنانی که این دارو را مصرف نکرده‌اند، دو برابر بیشتر با خطر ابتلاء به سرطان در طول زندگی خود مواجه هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما شاهد افزایش سرطان‌هایی مانند سرطان کولورکتال، سرطان لوزالمعده، سرطان تیروئید و بسیاری دیگر از انواع سرطان‌ها در متولدین دهه ۱۹۶۰ و پس از آن بوده ایم و هیچ کس واقعاً دلیل آن را نمی‌داند.»

محققان داده‌های طرح سلامت بنیاد کایزر را در مورد زنانی که بین ژوئن ۱۹۵۹ تا ژوئن ۱۹۶۷ تحت مراقبت‌های دوران بارداری قرار گرفته بودند، و مرکز ثبت سرطان کالیفرنیا، که سرطان را در فرزندان تا سال ۲۰۱۹ ردیابی می‌کرد، بررسی کردند.

از مجموع بیش از ۱۸,۷۵۱ تولد زنده، محققان پی بردند که ۱۰۰۸ تشخیص سرطان در فرزندان ۰ تا ۵۸ ساله انجام شده است. علاوه بر این، در مجموع ۲۳۴ فرزند در طول بارداری در معرض ۱۷-OHPC قرار گرفتند. در نوزادانی که در رحم در معرض این دارو قرار گرفته بودند، احتمال ابتلاء به سرطان بیش از دو برابر فرزندانی بود که در معرض این دارو قرار نگرفته بودند. همچنین ۶۵ درصد موارد سرطان در بزرگسالان کمتر از ۵۰ سال رخ داده بود.

مورفی در ادامه افزود: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند رشد اولیه را مختل کند، که ممکن است خطر ابتلاء به سرطان را چندین دهه بعد افزایش دهد.»

به گفته مورفی، «یک کارآزمایی تصادفی جدید نشان می‌دهد که مصرف ۱۷-OHPC هیچ فایده‌ای ندارد و خطر زایمان زودرس را کاهش نمی‌دهد.»

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در اکتبر ۲۰۲۰ پیشنهاد کرد که این داروی خاص از بازار خارج شود.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.