تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر : 27481

بیش از دو سوم کشور روی خطوط زلزله یا گسل‌ها قرار دارند

بیش از دو سوم کشور روی خطوط زلزله یا گسل‌ها قرار دارند

محمدحسن نامی امروز، ۷ دی ماه، در گردهمایی زلزله و ساختمان‌های ناایمن که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع زلزله بسیار مهم بوده و یکی از ۶۴ مخاطره طبیعی و انسان‌ساخت است که هر ۶۴ مورد در کشور ما وجود دارد. زلزله، سیلاب و آتش‌سوزی از مهم‌ترین مخاطرات است. وی با بیان

محمدحسن نامی امروز، ۷ دی ماه، در گردهمایی زلزله و ساختمان‌های ناایمن که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع زلزله بسیار مهم بوده و یکی از ۶۴ مخاطره طبیعی و انسان‌ساخت است که هر ۶۴ مورد در کشور ما وجود دارد. زلزله، سیلاب و آتش‌سوزی از مهم‌ترین مخاطرات است.

وی با بیان اینکه بیش از دو سوم کشور ما روی خطوط زلزله یا گسل‌ها قرار دارد، عنوان کرد: یکی از وظایف موسسه تحقیقاتی راه و شهرسازی این بود که خطوط گسل و حرایم را به صورت نرم‌افزاری به رویت مردم بگذارد که اکنون برای انجام این کار الزام کرده‌ایم. همین کار را برای رودخانه‌ها انجام می‌دهیم تا به رویت مردم برسد. ما ۱۶۴ هزار کیلومتر رودخانه داریم که ۶۴۰۰ کیلومتر آن از مناطق شهری و روستایی عبور می‌کند. ما اطلاعات را به مردم می‌دهیم تا خود آن‌ها توجیه شوند.

نامی بیان کرد: زمانی که ۲۲۰ سال گذشته را بررسی می‌کنیم نشان می‌دهد ما ۶ زلزله بالای ۷ ریشتر داشتیم که آخرین آن ۷.۶ ریشتر بوده است. اگر بتوانیم مصالح ساختمانی، سازه و انتخاب محیط ساخت‌وساز را به گونه‌ای تعبیه کنیم که تا ۸ ریشتر ایمنی داشته باشد، زلزله بلا نخواهد بود، بلکه یک پدیده است که چه بسا در آینده این پدیده بتواند انرژی آزادشده از گسل‌ها را در اختیار بشر قرار دهد.

وی ادامه داد: اکثر مصالحی که در آزمایشگاه‌های تست مصالح می‌بینیم استاندارد لازم را ندارند، باید یک دقیقه مقاومت کنند اما ظرف چند ثانیه اول پودر می‌شوند. ما چندان در زمینه استانداردها حساس نیستیم، باید حساسیت را افزایش دهیم. نظام مهندسی در این زمینه مسئولیت ندارد اما می‌تواند روی این استانداردها حساس شود. ما ساختمان‌های ناایمن زیادی داریم، تغییر کاربری ساختمان‌ها نیز جزو ساختمان‌های ناایمن هستند. ما در تهران مخصوصا در مرکز شهر ساختمان‌های زیادی داریم که هنوز کارگاه هستند و مواد اولیه و وسایل آتش‌زای زیادی در آن‌ها وجود دارد. ما باید به تغییر کاربری‌ها توجه کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه آمایش ملی ۶۱ سال در کشور ما سابقه دارد اما هنوز هم اجرایی نشده است، تصریح کرد: آمایش ملی نسبت منظم برقرار می‌کند. در حال حاضر نه تنها نزدیک به نسبت، منظم نیستیم، بلکه سال‌هاست از آن دور شدیم که این یک مشکل بزرگ است. عدم تعادل در فضای جغرافیا موجب عدم تعادل در سایر بخش‌ها از جمله اقتصاد می‌شود.

آمایش ملی مهم‌ترین حلقه مفقوده توسعه عمران در کشور است

وی اضافه کرد: ۲۹ تا ۳۱ درصد اقتصاد کشور تنها در تهران قرار دارد، آن هم نه اقتصاد مولد بلکه مصرف‌کننده. حدود ۵۰ درصد اقتصاد کشور تنها در ۷ شهر بزرگ است. آخرین کشوری که آمایش خود را به طور دقیق انجام داد، چین بود. چین مشکل بزرگی در زمینه اقتصاد داشت و راهی نداشت جز اینکه آمایش خود را انجام دهد. آمایش ملی مهم‌ترین حلقه مفقوده توسعه عمران در کشور است.

نامی در خصوص توجه به فضای سبز گفت: خط دمایی تهران از ۲۴ سال گذشته بالاتر رفته که اگر این خط دما با این سرعت پیش رود، ۱۱ سال دیگر روی ارتفاعات البرز برفی نخواهیم داشت. بنابراین علاوه بر حفظ فضای سبز که در ان نیز ضعیف عمل می‌کنیم باید سالانه بین ۷۵۰ هزار تا یک میلیون متر مکعب به فضای سبز کشورمان اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه در ۴ دهه گذشته ساخت‌وسازها اگرچه با استاندارد مطابقت نداشته اما باعث شده مقداری ایمنی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: هرچه ساخت‌وسازها به سمت رعایت استاندارد حرکت کند، به ما ایمنی می‌دهد. بنیاد مسکن ساخت‌وسازهای بسیار زیادی در روستاها انجام داده که در حال افزایش آن هستیم. باید به مبحث آموزش نیز بیشتر توجه داشته باشیم. آموزش وظیفه صداوسیما و هلال احمر است که باید انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: باید اقدامات فنی نیز انجام شود. پایگاه‌های لرزه‌نگاری ما در کشور بسیار کم است، باید بین ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ پایگاه داشته باشیم. اگر دستگاه‌های لرزه‌نگاری در کنار خطوط گسل دقیق کار کند، پیش‌نشانگرها می‌توانند ۱۰ تا ۱۲ ثانیه اطلاع‌رسانی کنند تا ما فرصت انجام اقدامی را داشته باشیم. لازم است در زمینه زلزله روی موبایل‌ها آهنگ‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شود تا قبل از زلزله هشدار دهد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.