تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر : 7150

بیابانگرد: کیفیت مسابقات جهانی از ارزش کار فرنگی کاران کم نمی کند/ انتخابی نباشد کشتی می میرد

بیابانگرد: کیفیت مسابقات جهانی از ارزش کار فرنگی کاران کم نمی کند/ انتخابی نباشد کشتی می میرد

افشین بیابانگرد در گفتگو با ایسنا، درباره ارزیابی خود از عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت های قهرمانی جهان، اظهار کرد: به نظر من به غیر از یکی دو وزن مثل رامین طاهری و مهرداد مردانی که به دلیل استرس بالا ناشی از انتظارات نتوانستند علی رغم شایستگی در حد واقعی خودشان ظاهر شوند،

افشین بیابانگرد در گفتگو با ایسنا، درباره ارزیابی خود از عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت های قهرمانی جهان، اظهار کرد: به نظر من به غیر از یکی دو وزن مثل رامین طاهری و مهرداد مردانی که به دلیل استرس بالا ناشی از انتظارات نتوانستند علی رغم شایستگی در حد واقعی خودشان ظاهر شوند، سایر بچه ها بهترین کشتی هایشان را گرفتند و نمایش خوبی داشتند. اگر کمی شانس داشتیم تیم ملی قهرمان جهان می شد.

دارنده مدال های برنز جهان و بازی های آسیایی،  درباره سطح کیفی رقابت ها، گفت: به هر حال امسال شاهد برگزاری شکل جدیدی از مسابقات جهانی بودیم. در مجموع ۱۰ کشور در آزاد و فرنگی با تیم کامل در مسابقات حضور داشتند اما به هر حال کشتی فرنگی ایران نایب قهرمان جهان شده و نباید در باد این مدال ها بخوابیم. قطعا در سال های بعد رقابت های جهانی مثل همیشه جدی و سطح بالا خواهد بود و ما باید خود را آماده رویدادی فراتر از این دوره کنیم. رقابت های قهرمانی جهان در این دوره قابل قیاس با دوره های قبل نبود و بسیاری از چهره های مطرح در نروژ غایب بودند. تیم های زیادی اصلا نیامدند و یا با ترکیب ناقص در این مسابقات حضور داشتند اما بچه های در این مسابقات به عنوان یک تورنمنت خوب به نتیجه بسیار خوبی رسیدند و کشتی های خوبی گرفتند. کشتی ایران از این فرصت به خوبی استفاده کرد و با کسب مدال های رنگارنگ بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

بیابانگرد با بیان اینکه از مدال آوران المپیک تنها ۴ یا ۵ نفر در این مسابقات حاضر بودند، خاطرنشان کرد: در مجموع از مدال آوران جهانی ۲۰۱۹ و المپیک توکیو ، ۷۰ درصدشان غایب بودند اما این دلیلی بر این نیست که ارزش کار بچه ها پایین آورده شود. شاید در بیشتر اوزان نفرات درجه ۲ یا ۳ حضور داشتند اما شک نکنید از این بچه ها در سال های آتی بیشتر خواهیم شنید.

ملی پوش سابق کشتی فرنگی ایران، تصریح کرد: هر کدام از این بچه ها که مدال طلای جهان گرفتند، ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر هم به عنوان قهرمان جهان شناخته می شوند و مدالشان با ارزش است. بنابراین نازل بودن سطح کیفی مسابقات نسبت به دوره های قبل نباید باعث کمرنگ شدن ارزش کار بچه ها شود. در کشتی فرنگی خیلی کم پیش آمده ۶۰ یا ۷۰ درصد یک تیم موفق به کسب مدال شود یا ۴۰ یا ۵۰ درصد یک تیم به مدال طلا برسد، چرا که در کشتی فرنگی همیشه مدال ها بین کشورها تقسیم می شود.

وی با تاکید بر اینکه این موفقیت باعث افزایش حضور نوجوانان در باشگاه های کشتی می شود، گفت: باید این شرایط را به خوبی مدیریت کنیم. یکی از بحث هایی که واقعا تاثیر زیادی در حفظ شور و انگیزه کشتی گیران دارد و باعث می شود همه برای رسیدن به تیم ملی تلاش کنند، قانون مدون و نوشته شده درباره انتخابی تیم ملی است، نه اینکه هر شخصی بخواهد بر اساس نظر شخصی تیم را انتخاب کند. این کار انگیزه ها را از بین می برد، باشگاه های کشتی را خالی می کند، قهرمانان دلسرد می شوند و دیگر چیزی از کشتی باقی نمی ماند. ای کاش مدال نگیریم اما سالن های کشتی پر از کشتی گیر شود. چه آقای بنا و یا خود من ممکن است نظرمان روی یک کشتی گیر باشد و مطمئن باشیم او صد در صد مدال می گیرد و نفر بعدی به مدال نمی رسد، اما با این وجود اگر انتخابی بگذاریم و نفر دوم موفق به شکست کشتی گیر مد نظر ما شود و مدال هم نگیرد، باز کشتی برنده است چرا که با این کار امید را در بین کشتی گیران زنده کرده ایم.

بیابانگرد خاطرنشان کرد: نبود انتخابی بدون شک باعث مرگ کشتی است و چیزی از آن باقی نمی گذارد. مسئولان نباید فقط یکی دو سال نتیجه بخواهند. انتخابی باید ملاک اصلی شود، دیگر نتیجه مان از المپیک ریو که بدتر نمی شود، مگر چه اتفاقی پس از آن افتاد؟ اما اگر ملاک انتخابی بود به خیلی چیزها می رسیدیم.

دارنده مدال برنز جهان، با تاکید بر لزوم حضور کشتی گیران در رقابت های معتبر، گفت: ما نیز می توانیم به جای صرف هزینه زیاد برای برگزاری مسابقاتی مثل جام باشگاه های جهان، تورنمنت های معتبر با پاداش دلاری خوب بگذاریم و با حضور چهره های سرشناس، مسابقاتی را با سطح کیفی بسیار خوب برگزار کنیم. تا زمانیکه در جام تختی چهره های سرشناس کشتی ایران و جهان نیایند و مردم سالن را پر نکنند، نمی توانیم بگوییم مردم با کشتی آشتی کرده اند. الان بخاطر نتایج مسابقات جهانی، کشتی در کانون توجهات است اما این موضوع دو یا سه ماه طول می کشد و ما باید با برگزاری مسابقات درجه یک و سطح بالا با حضور قهرمانان بزرگ، مردم را به سالن مسابقات بکشانیم.

بیابانگرد در ادامه گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی برای حضور در سمت های فنی کشتی داشته یا خیر، گفت: در این چند وقت دنبال کارهای خودم هستم اما با سوریان و دیگر دوستان در فدراسیون ارتباط دارم. از روز اول دوستان به من لطف داشتند اما اعلام کردم فعلا بیرون باشم بهتر است. طبق صحبتی که با سوریان داشتم فعلا تمایلی به حضور در تیمهای ملی کشتی ندارم و فعلا از بیرون به کشتی کمک کنم بهتر خواهد بود.

وی در پایان گفت: آنجا یک نفر مثل محمد بنا را می خواهد که از همه چیز زندگی اش بخاطر کشتی بگذرد اما من فعلا در شرایطی نیستم که بتوانم وقت زیادی برای کار در کشتی بگذارم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.