تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر : 27323

برنامه غیر اصولی فدراسیون بسکتبال/ ۸ ملی‌پوش در خطر مصدومیت!

برنامه غیر اصولی فدراسیون بسکتبال/ ۸ ملی‌پوش در خطر مصدومیت!

به گزارش ایسنا، هفته نخست رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا در حالی به پایان رسید که عملکرد ضعیف دو نماینده ایران در این مسابقات، از جمله نکات قابل توجه بود. هم شهرداری گرگان و هم ذوب‌آهن اصفهان در نیمه دوم بازی‌های خود مقابل حریفان از نظر بدنی کم آوردند و خستگی بازیکنان هر دو

به گزارش ایسنا، هفته نخست رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا در حالی به پایان رسید که عملکرد ضعیف دو نماینده ایران در این مسابقات، از جمله نکات قابل توجه بود. هم شهرداری گرگان و هم ذوب‌آهن اصفهان در نیمه دوم بازی‌های خود مقابل حریفان از نظر بدنی کم آوردند و خستگی بازیکنان هر دو تیم مشهود بود تا نشانگر عدم ریکاوری خوب این دو تیم باشد.

مشکل مشترک آماده سازی و حضور دو نماینده ایران در این مسابقات، بحث فشردگی بازی‌های آن‌ها به صورت همزمان در سوپر لیگ داخلی و سوپر لیگ غرب آسیا است؛ موضوعی که باعث شده تا شاگردان مهران حاتمی و فرزاد کوهیان بدون داشتن استراحت و ریکاوری کافی، برابر حریفان تا دندان مسلح خود مغلوب شوند.



* دلیل تغییر زمان بازی شهرداری گرگان و ذوب‌آهن در لیگ

بازی‌های لیگ ایران روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه و مسابقات غرب آسیا نیز روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه پیگیری می‌شوند؛ موضوعی که باعث شد سازمان لیگ ایران تغییراتی را در زمان بازی‌های داخلی این دو تیم ایجاد کند که البته تا این لحظه نتیجه خوبی نداشته است، چرا که مربیان و بازیکنان هر دو تیم از فشردگی موجود به شدت ناراضی هستند.

شهرداری گرگان تک بازی داخلی خود را روزهای یکشنبه و بازی خود در غرب آسیا را روزهای چهارشنبه برگزار می‌کند. ذوب آهن اصفهان اما روزهای دوشنبه بازی داخلی خود را برگزار می‌کند و روزهای چهارشنبه در غرب آسیا به میدان می‌رود. دلیل این تغییرات ایجاد شده،‌ تامین فاصله سه روزه میان دو مسابقه است.



* دلیل خستگی بازیکنان دو تیم

اینکه فدراسیون بسکتبال تصمیم داشته با این تغییرات شرایط لازم را برای نمایندگان ایران در آسیا فراهم کند درست است، اما به نظر می‌رسد که هیچ فکر کارشناسی شده‌ای پشت این تصمیم فدراسیون نیست. اصلا بحث زمان استراحت در مبدا بعد از بازی لیگ، زمان سفر به کشورهای میزبان، زمان استراحت در مقصد، زمان لازم برای تمرین قبل بازی، زمان استراحت پس از تمرین در مقصد و نهایتا بازی مقابل حریفان، مد نظر قرار نگرفته است. باید توجه کرد که این روند پس از بازی‌های آسیایی برای حضور در لیگ داخلی نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، وقتی ذوب‌آهن روز دوشنبه بعد از ظهر در لیگ داخلی بازی می‌کند، دیگر فرصتی برای استراحت بعد از بازی را ندارد و باید بلافاصله اعزام شود. در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که آیا تیم ذوب‌آهن می‌تواند در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه همه اقدامات بالا را که لازمه شرکت در یک بازی بین‌المللی است را انجام دهد یا خیر؟ سوالی که با توجه به شرایط خاص باشگاه‌های ایرانی از نظر اقتصادی و … جواب آن منفی خواهد بود.



* یک بام و دو هوای فدراسیون بسکتبال

وقتی تیم ملی در پنجره‌های انتخابی جام جهانی بازی دارد، شاهد آن هستیم که فدراسیون بسکتبال لیگ را نزدیک به یک ماه تعطیل می‌کند تا ملی‌پوشان بدون آسیب دیدگی در اردوها حاضر شوند، اما به نظر می‌رسد که فدراسیون هنوز به این بلوغ فکری نرسیده که با توجه به تعداد بالای ملی‌پوشان در دو تیم ذوب‌آهن و شهرداری گرگان، این فشار بازی‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدگی آن‌ها شود.

با یک حساب سر انگشتی حدودا ۸ ملی پوش در این دو تیم حضور دارند (سجاد مشایخی، ارسلان کاظمی، آرمان زنگنه و محمد حسن‌زاده از ذوب‌آهن و بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، رسول مظفری و سجاد پذیرفته از شهرداری گرگان). باید این سوال را از فدراسیون پرسید که آیا فشردگی بازی‌ها فقط در لیگ داخلی باعث مصدومیت ملی‌پوشان می‌شود؟



* نگرانی برای تیم ملی

طبق آخرین خبرها، همین فشردگی مسابقات لیگ برتر باعث شده تا بازیکنی چون سجاد مشایخی که پوینت گارد فیکس تیم ملی است دچار مصدمیت شود. او در بازی ذوب‌آهن مقابل بیروت کلاب لبنان هم غایب بود؛ مشکلی که می‌تواند به دلیل فشردگی زیاد برای هر ملی‌پوش دیگری پیش بیاید.

خواه یا ناخواه در حال حاضر بسکتبال ایران از نظر پشتوانه برای تیم ملی دچار ضعف است. این فشردگی‌ها هم قطعا می‌تواند در بلند مدت باعث مصدومیت ستاره‌های ایرانی شود که جایگزینی در سطح خود ندارند. در چنین شرایطی باید دید که فدراسیون بسکتبال برای ادامه فعالیت این دو باشگاه در عرصه ملی و بین‌المللی چه تصمیمی خواهد گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.