تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۳۶
کد خبر : 20207

بایدن دست خالی به واشنگتن برگشت/ نه روسیه نه اعضای دیگر نمی‌توانند مانع اجرای برجام شوند

بایدن دست خالی به واشنگتن برگشت/ نه روسیه نه اعضای دیگر نمی‌توانند مانع اجرای برجام شوند

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر جو بایدن به منطقه و بازخورد این سفر در رسانه‌های آمریکایی که آن را بی‌نتیجه خواندند، گفت: از اول مشخص بود موضوع اصلی و هدف از این سفر، تامین انرژی مورد نیاز اروپا و آمریکا است و اینکه آمریکا تلاش کند عربستان را به تولید

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر جو بایدن به منطقه و بازخورد این سفر در رسانه‌های آمریکایی که آن را بی‌نتیجه خواندند، گفت: از اول مشخص بود موضوع اصلی و هدف از این سفر، تامین انرژی مورد نیاز اروپا و آمریکا است و اینکه آمریکا تلاش کند عربستان را به تولید نفت بیشتر ترغیب کند. در حال حاضر به خاطر افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و بنزین فضای بدی برای دموکرات‌ها در انتخابات بعدی که در آبان است ایجاد شده و از طرفی تورم بی‌سابقه به 9 درصد رسیده است که در 40 سال گذشته بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: انتظار بود که آمریکایی‌ها در این سفر به عربستان فشار بیاورند اما عربستان هم به واقع نمی تواند بیش از این میزان تولید را افزایش دهد. برای اینکه کسری ناشی از تحریم روسیه در بازار انرژی را بتوان جبران کرد به سه تا چهار میلیون بشکه نیاز است اما عربستان کشش این تولید را ندارد؛ شاید حداکثر دو میلیون بتواند به بازار وارد کند، از این رو عقلانی است که آمریکا به سمت توافق با ایران برود و دست از لجاجت بردارد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل خاطرنشان کرد: دولت آمریکا از طرفی به شدت تحت تاثیر لابی صهیونیست است و به شدت مخالف برجام و توافق با ایران. از طرفی شروط ایران برای رفع تحریم از سپاه پاسداران و تضمین عدم خروج دوباره از برجام، موضوعاتی هستند که میان ایران و آمریکا هنوز مورد بحث است.

بهشتی‌پور معتقد است: عملا اینکه در این شرایط و با این سطح از اختلاف ها انتظار داشته باشیم ایران و آمریکا به توافق برسند، بسیار ضعیف است. اگر چه انتظار ایران به جا است اما امکان تحققش ضعیف است و فعلا فشار صهیونیست‌ها برای عدم توافق با ایران بیشتر بوده است.

وی با بیان این‌ اعتقاد که ادامه این روند ایران و آمریکا را به سمت اقدامات رادیکال سوق می‌دهد اظهار کرد: موضع‌گیری اخیر رییس شورای راهبردی روابط خارجی را باید در همین راستا دید. هر چه اختلاف‌ها ماندگارتر، واکنش‌ها تندتر خواهد شد. به نظرم اظهارات اخیر آقای خرازی هشدار می‌دهد به طرف آمریکایی که این گونه فشارها نه تنها ایران را از مسیر خود باز نمی دارد بلکه آن را به سمت جلو سوق خواهد داد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در ادامه در پاسخ به این پرسش که در این شرایط باید گفت که مذاکرات برجام در عمل متوقف و توافقی در کار نخواهد بود؟ گفت: دوشنبه شب آقای امیرعبداللهیان با آقای بورل مجدد صحبت کردند و مذاکرات پوتین در تهران هم شاید راهی را به سمت برجام باز کند. در دیپلماسی بن بست نیست، هزار راه نرفته است اما باید طرف‌ها بخواهند که تغییر صورت گیرد.

بهشتی‌پور درباره برخی تحلیلها مبنی بر اینکه روسیه نمی خواهد نفت ایران به طور رسمی و علنی تا زمستان وارد بازار شود برای حفظ فشار به اروپا و آمریکا با ابراز تاسف از طرح چنین مباحثی در فضای عمومی و رسانه‌ای گفت: متاسفم برای کسانی که این تحلیل ها را دارند، یعنی ما آلت دست روس‌ها هستیم؟ اگر این طور باشد من از این حالت احساس سرشکستی می‌کنم و باور نمی‌کنم چنین چیزی باشد. بیان این تحلیل‌ها در فضای رسانه‌ای بدون اینکه دلیل روشن علمی بیاورند درست نیست. با چه استدلالی ایران باید به روسیه باج دهد؟ یعنی اگر امروز فرانسه و ایتالیا در عسلویه بیایند سرمایه گذاری کنند، ما می‌گوییم نه نیایید به شما نفت نمی‌فروشیم یا با شما کار نمی‌کنیم؟ آقای صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه اخیرا اعلام کرده است که چند محموله نفت به یکی از کشورهای اروپایی فروخته‌ایم و مابه ازای آن هم کالا گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ایران و آمریکا راضی به توافق و بازگشت به برجام باشند، نه روسیه و نه دیگر کشورهای عضو برجام قادر نیستند که مانع از آن شوند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.