تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲۵
کد خبر : 2917

بایدن احتمالا مهلت ۳۱ اوت برای خروج از افغانستان را تمدید می‌کند

بایدن احتمالا مهلت ۳۱ اوت برای خروج از افغانستان را تمدید می‌کند

به گزارش ایسنا، در روزی که بسیاری از قانونگذاران آمریکایی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را برای تمدید این ضرب‌الاجل که او برای خروج نهایی تعیین کرد زیر فشار گذاشتند، او در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز گفت: اگر از شهروندان آمریکایی آنجا مانده باشند، ما تا وقتی که همه آنها را خارج کنیم، آنجا می‌مانیم. بایدن

به گزارش ایسنا، در روزی که بسیاری از قانونگذاران آمریکایی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را برای تمدید این ضرب‌الاجل که او برای خروج نهایی تعیین کرد زیر فشار گذاشتند، او در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز گفت: اگر از شهروندان آمریکایی آنجا مانده باشند، ما تا وقتی که همه آنها را خارج کنیم، آنجا می‌مانیم.

بایدن بابت نحوه خارج سازی نظامیان آمریکایی هدف انتقادات تندی قرار گرفته است. این خروج در روزهای اخیر تحت‌الشعاع صحنه‌های هرج و مرج در اطراف فرودگاه کابل و مردمی قرار گرفت که نومیدانه به دنبال راهی برای خروج از این کشور می‌گشتند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با دفاع از تصمیم خود، گفت مشکلات برای خاتمه دادن به بیست سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان غیر قابل اجتناب بود. او تاکید کرد: این ایده که راهی بود که بدون دیده شدن این هرج و مرج از آنجا خارج شد، نمی‌دانم چطور باید اتفاق می‌افتاد.

او گفت که گروه طالبان در حال حاضر به خارج شدن آمریکایی‌ها از این کشور کمک می‌کند اما “ما مشکلات بیشتری در تخلیه شهروندان افغان متحد آمریکا داریم.”

از سوی دیگر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون به خبرنگاران گفت: هر آنچه بتوانیم برای تنش‌زدایی و باز کردن راهی برای آنها برای رسیدن به فرودگاه انجام می‌دهیم. من اکنون این توانایی را ندارم که بروم و عملیات‌های فعلی را در کابل انجام دهم. آمریکا از میزان افرادی که توانسته‌اند خارج شوند، راضی نیست. مشخص است که ما فعلا به عدد مورد نظرمان نرسیده‌ایم.  

همچنین یک دیپلمات ارشد آمریکایی‌ چهارشنبه در صحبت‌های جداگانه‌ای گفت، ایالات متحده از طالبان انتظار دارد به آن دسته از افغان‌هایی که مایل به خروج از افغانستان هستند، اجازه خروج امن بدهد.

روز چهارشنبه بایدن و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا راه‌های تسریع آمریکایی‌ها و پناهجویان از افغانستان را با تیم امنیت ملی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

همچنین رئیس پنتاگون گفت، در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی در کابل هستند و “هیچ تعامل خصمانه‌ای با طالبان وجود ندارد و خطوط تماس ما با فرماندهان طالبان باز مانده است.”

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم که در کنار لوید آستین مقابل خبرنگاران حاضر شده بود، گفت هیچ اطلاعاتی در دسترس نبود که نشان بدهد نیروهای امنیتی و دولت افغانستان ظرف یازده روز سقوط می‌کند، همانطور که اتفاق افتاد.  

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت، اطلاعات به وضوح چند سناریوی ممکن را نشان می‌داد، از جمله تسلط طالبان بعد از فروپاشی سریع نیروها و دولت افغان، یک جنگ داخلی یا سازش مذاکره‌شده. میلی گفت: جدول زمانی فروپاشی سریع، از چند هفته و چند ماه تا حتی چند سال بعد از خروج ما را نشان می‌داد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.