تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر : 15423

بابایی‌کارنامی: در تعطیلات نوروز بیش از ۵ میلیون مسافر به مازندران سفر کردند

بابایی‌کارنامی: در تعطیلات نوروز بیش از ۵ میلیون مسافر به مازندران سفر کردند

علی بابایی کارنامی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با وضعیت سفرهای نوروزی به استان مازندران و حوزه انتخابیه اش، بیان کرد: امسال بعد از موضوع کرونا اتفاقات خوبی در سراسر کشور و به ویژه استان های شمالی و مازندران افتاده است و بر اساس آمارها و تحلیل های متفاوتی که ارائه می

علی بابایی کارنامی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با وضعیت سفرهای نوروزی به استان مازندران و حوزه انتخابیه اش، بیان کرد: امسال بعد از موضوع کرونا اتفاقات خوبی در سراسر کشور و به ویژه استان های شمالی و مازندران افتاده است و بر اساس آمارها و تحلیل های متفاوتی که ارائه می شود، در حوزه مرکزی استان مازندران مثل ساری بیش از ۵ میلیون مسافر رفت و آمد داشته اند.

وی افزود: مردم شریف ایران بعد از دو سال که به خاطر بیمای کرونا خانه نشین شده بودند و نمی توانستند مثل بقیه کشورهای دنیا رفت و آمدهای اجتماعی داشته باشند، طبیعی است که از این فرصت بسیار خوب استفاده کردند و وارد سفرهای ایرانگردی به ویژه به استان های شمالی شدند که از این بابت خدا را شاکریم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: نکته مهم این است که وقتی این حجم از مسافر به استان هایی که قطب گردشگری هستند می آیند، باید زیرساخت های لازم آن آماده باشد. استان مازندران با توجه به اینکه شاخص های توسعه ای آن در اسناد بالادستی در بحث توسعه گردشگری تعریف شده، اما زیرساخت های متناسب با میراث و گردشگری در این استان تعریف نشده است. به طور مثال در هتل‌داری در استان مازندارن و به ویژه مرکز آن بسیار ضعیف هستیم و به نظر من سازمان گردشگری در این استان تعطیل است و به صورت معمولی برخورد می کند، در صورتی که قرار شده بود گردشگری در استان مازندران ۳۰ تا ۴۰ درصد از جی.د.پی استان باشد.

وی ادامه داد: تولید ناخالص ملی این استان متشکل از سفر هر ایرانی و غیر ایرانی به استان مازندران است و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به ازای هر نفری که پا به استان می گذارد و خارج می شود، می باشد که این به معنی قطب گردشگری بودن است، اما چنین چیزی وجود ندارد و گردشگری در حد یک دستگاه اجتماعی و اداره کل است و برنامه ریزی برای گردشگران و جنبه های میراثی که در استان های شمالی قرار دارد مانند تاریخ چندین هزار ساله این استان، نیست.

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: مثلا در شهر ساری آثار قدیمی و تاریخی بسیاری از دوره های تاریخی صفویه و… داریم که اینها همه گویای این مطلب است که ما نتوانستیم از این ظرفیت به نفع تولید ثروت در استان استفاده کنیم. از همه مهم تر هم این است که زیرساخت های لازم برای این موضوع را نداریم که به طور مثال بعد از سال ها سیستم های ایمنی پرواز و توسعه فرودگاه را در استان داشته ایم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات، مسافران از استان های دیگر کشور است که بعضا می خواهند ۳ یا ۴  روز در استان مازندران بمانند اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم جاده ای وقت بسیاری را در ترافیک می گذرانند و این موضوع باعث می شود که آورده اقتصادی برای استان نداشته باشد.

نماینده مردم ساری در مجلس در رابطه با توقع از مسئولان برای رفع کمبودهای استانی گفت: از دولت و وزیر گردشگری آقای ضرغامی گله دارم چرا که دو بار به استان مازندران سفر کرده اند اما جلسه کاری آورده اقتصادی برای استان نداشته است و من شاهد آن نبودم. به طور مثال در سال ۲۰۲۲ قرار بود ساری پایتخت گردشگری جهان شود و میزبان کشورهای عضو اکو باشد که این موضوع به هم خورد و خواهشم از آقای ضرغامی، استاندار مازندران و معاون اول استان این است که با توجه به اینکه آزادسازی سواحل صورت گرفت و از آن تشکر می کنیم، اما ارتباط بین پلاژهای ساحلی که متعلق به دولتی ها است هیچ آورده ای برای استان ندارد، بنابراین دولت اعلام کند که چه برنامه ای برای آنها دارد.

بابایی کارنامی عنوان کرد: معتقدم به جای اینکه شعار منطقه آزاد دهیم، «سازمان عمران سواحل استان های ساحلی» با اختیارات در سطح یک سازمان منطقه آزاد کشوری تشکیل شود که رویکرد آن فقط گردشگری باشد. این سازمان باید زیر نظر معاونت اجرایی رئیس جمهور باشد و مستقیما رئیس جمهور توسط معاون اجرایی خود این ظرفیت بزرگ اقتصادی را مدیریت کند. با توجه به اینکه قرار است پیش نویس برنامه هفتم ارائه شود این موضوع در آن گنجانده شود.

وی افزود: در استان های ساحلی و فقط در استان مازندران درآمد بیش از ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است که باید گفت چه سرمایه بهتری از این وجود دارد که برای خدمت به مردم باید برای آن ریل گذاری کرد؟ بنابراین از رئیس جمهور درخواست داریم که دستور دهند یک جلسه هیات دولت با حضور استاندار مازندران و چند نفر از نمایندگان و حتی منتخبین استان های شمالی در دولت تشکیل شود و یک طرح کامل با نگاه گردشگری اقتصاد محور تعریف کنیم و منابع بخش خصوصی و دولت مشخص شود تا به جای اینکه مردم به دبی و ترکیه سفر کنند به استان های شمالی مانند مازندران خودمان سفر کنند، چرا که فرهنگ بسیار متمدنی داریم که باید از آن در این راه استفاده بهینه کرد.

نماینده ساری در مجلس در توصیه به مسافران گفت: خواهش دارم در سفر خساست به خرج ندهند و پیک نیک و آذوقه به همراه خود نیاورند و بیایند از سفره پاک مردم مازندران استفاده کنند. همچنین پروتکل های کرونایی که هنوز هم وجود دارد را رعایت کنند. مدیریت پسماند که هم برای مردم استان و هم در سطح ملی مهم است را نیز در نظر داشته باشند، چرا که درختان و فضای سبز مال مردم است و باید از آن صیانت کنند و از اماکن مقدسه و فرهنگی ناب اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران بازدید داشته باشند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.