تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر : 16493

ایران واجد شرایط دریافت گواهی عاری از مالاریا است

ایران واجد شرایط دریافت گواهی عاری از مالاریا است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید جعفر حسین، در پیامی به مناسبت روز جهانی مالاریا، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به طور مؤثر توانسته است برای بیش از سه سال انتقال بومی مالاریا را قطع کند و اکنون واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا است. در متن پیام نماینده سازمان بهداشت جهانی به وبینار

به گزارش خبرگزاری مهر، سید جعفر حسین، در پیامی به مناسبت روز جهانی مالاریا، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به طور مؤثر توانسته است برای بیش از سه سال انتقال بومی مالاریا را قطع کند و اکنون واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا است.

در متن پیام نماینده سازمان بهداشت جهانی به وبینار روز جهانی مالاریا که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، آمده است: در این روز جهانی مالاریا، ما باید به یاد داشته باشیم که با وجود اینکه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است، اما در سال ۲۰۲۰، مالاریا جان ۶۲۷۰۰۰ نفر را گرفته و حدود ۲۴۱ میلیون مورد جدید را مبتلا کرده است.

این آمار و ارقام بیانگر حدود ۱۴ میلیون مورد و ۶۹۰۰۰ مرگ بیشتر در مقایسه با سال قبل است (گزارش جهانی مالاریا ۲۰۲۱).

دنیا در مسیر رسیدن به ۲ هدف حیاتی راهبرد فنی جهانی WHO برای مالاریا ۲۰۱۶-۲۰۳۰ قرار دارد:

کاهش بروز جهانی مالاریا تا ۹۰ درصد یا بیشتر تا سال ۲۰۳۰

کاهش نرخ مرگ و میر جهانی مالاریا تا ۹۰ درصد یا بیشتر تا سال ۲۰۳۰

اقدامات فوری و هماهنگ برای بازگرداندن جهان به مسیر دستیابی به این اهداف و همچنین اهداف توسعه پایدار برای مالاریا تا سال ۲۰۳۰ مورد نیاز است.

روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۲ با موضوع «بهره گیری از نوآوری برای کاهش بار بیماری مالاریا و نجات جان افراد» مشخص شده است.

سازمان جهانی بهداشت بر نقش حیاتی نوآوری در تسریع پیشرفت به سمت اهداف جهانی مالاریا تمرکز خواهد کرد.

ابزارهای نوآورانه جدید از جمله نوآوری در مداخلات جدید کنترل ناقلین و حشره کش‌ها، ابزارهای تشخیصی بهبود یافته، و داروهای مؤثرتر، در کنار ابزارهای دیگر برای دستیابی جهان به این اهداف حیاتی هستند. دستیابی به اهداف همچنین نیازمند نوآوری‌هایی در نحوه انتخاب و ارائه ابزارهای موجود است.

در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت فوق العاده ای در راستای حذف مالاریا بوده ایم. جمهوری اسلامی ایران به طور مؤثر توانسته است برای بیش از سه سال انتقال بومی مالاریا را قطع کند و اکنون واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا است.

مایه خرسندی ماست که از جمهوری اسلامی ایران برای به روز رسانی راهبردهای ملی به منظور پیشگیری از انتقال مجدد، مستندسازی برنامه، صدور گواهینامه حذف مالاریا و تهیه تجهیزات و مواد مصرفی حیاتی به ویژه در زمان همه گیری کووید -۱۹ حمایت کنیم تا نظام مراقبت بیماری و کنترل ناقلین حفظ شود.

از آنجا که وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مدیر کل سازمان جهانی بهداشت برای آغاز فرآیند صدور گواهینامه درخواست کرده اند، دفترهای مرکزی سازمان جهانی بهداشت، منطقه‌ای و کشوری در آخرین قدم‌های صدور گواهینامه ایران عاری از مالاریا در آینده نزدیک همراه شما خواهند بود.

با توجه به گزارش اخیر شناسایی پشه آئدس مهاجم، ایران باید نظارت و کنترل بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین خود را در یک رویکرد یکپارچه تقویت کند تا دستاوردها را حفظ کند و از گسترش سایر بیماری‌های منتقله از طریق ناقل به ویژه بیماری‌های منتقله از طریق آئدس مانند تب دنگی و چیکونگونیا جلوگیری کند.

من مطمئنم جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویکردهای نوآورانه برای بسیج منابع محلی و فن آوری های جدید، تعامل با جوامع محلی و همکاری بین بخشی، می‌تواند تجربیات ارزشمند خود را به اشتراک بگذارد و تعهد خود را برای پایان دادن مالاریا به دنیا نشان دهد.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.