تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
کد خبر : 2243

اولین مؤلفه شهر سالم، فراهم کردن فضای رشد سالم شهروندان است

اولین مؤلفه شهر سالم، فراهم کردن فضای رشد سالم شهروندان است

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی در مراسم اعطای گواهی نامه شهر سالم به شهر سهند تبریز از سوی سازمان جهانی بهداشت که با حضور مجازی احمد المنظری رئیس دفتر منطقه مدیترانه شرقی این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: منطقه ۲۰ تهران در دهه‌های گذشته، یکی از بدترین شرایط زیستی را داشت اما به یکی

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی در مراسم اعطای گواهی نامه شهر سالم به شهر سهند تبریز از سوی سازمان جهانی بهداشت که با حضور مجازی احمد المنظری رئیس دفتر منطقه مدیترانه شرقی این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: منطقه ۲۰ تهران در دهه‌های گذشته، یکی از بدترین شرایط زیستی را داشت اما به یکی از بهداشتی‌ترین محل‌ها برای سکونت مردم، تبدیل شد. پس از پروژه شهر سالم در منطقه ۲۰ تهران، این پروژه در شهرهای بیشتری از جمله شیراز، اصفهان، کاشان و در مجموع ۲۴ شهر اجرا شد.

وی افزود: متأسفانه سه دهه پیش و پس از اینکه از وزارت بهداشت رفتیم، چراغ پروژه شهر سالم خاموش شد و امروز خوشحالم که بار دیگر این حرکت بسیار درست با همت همکارانم در معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مسئولان استان آذربایجان شرقی و همچنین امور بین الملل وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت محقق شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز شهر سالم به عنوان یکی از مهمترین پدیده‌هایی که می‌تواند در سلامت روان و تأثیرگذاری بر مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت، کارساز باشد باید مورد توجه قرار گیرد. ما فقط نمی‌توانیم رویکرد اصلاح کالبدی به ساختار شهرها داشته باشیم.

نمکی با طرح این پرسش که از دیدگاه ما در نظام سلامت، شهر سالم چگونه شهری است؟ بیان کرد: اولین مؤلفه شهر سالم، فراهم کردن فضای رشد سالم شهروندان است. شهر سالم، شهری است که شهروند در آن، احساس امنیت شغلی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سلامت و بهداشت و درمان داشته باشد.

وی اظهار داشت: شهر سالم شهری است که شهروند در اداره شهر، خودش را مفید و مؤثر بداند. اگر دولت‌ها و شهرداری‌ها به گونه‌ای عمل کنند که شهروندان به شکل مویرگی، در خانه و محله در اداره شهر دخالت داشته باشند، با تغییر دولت‌ها، شهرداران و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مردم احساس بی نظمی و عدم امنیت نمی‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: به محض تغییر یک مقام دولتی، شهروندان هم مضطرب می‌شوند که چه اتفاقاتی برای اداره امور شهر رخ می‌دهد. شهر سالم شهری است که مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت در آنها مورد توجه ویژه قرار گیرد و مؤلفه مهم زیست محیطی و تأثیر آن بر سلامت شهر و شهروند، لحاظ شود و کاهش آلاینده‌ها به عنوان یکی از اصلی ترین موارد، مورد توجه اداره کنندگان شهر قرار گیرد. وقتی از آلاینده‌ها سخن می‌گوئیم، آلاینده‌های زیست محیطی، سموم و ذرات معلق و آلاینده‌های صوتی است که می‌توانند به عنوان مؤلفه بسیار تهدید کننده در سلامت روان شهروندان نقش آفرینی کنند.

نمکی گفت: شهر سالم، شهری است که مشارکت بین بخشی قویاً در آن رعایت شود و فرماندار به عنوان هماهنگ کننده فعالیت‌ها در بخش دولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد بتواند ارتباط منطقی و معنی داری را فراهم کند. شهر سالم، شهری است که مهربانی، صمیمیت، مشارکت و دوستی، محور زندگی روزمره شهروندان آن باشد.

وی یادآور شد: شهر سالم، شهری است که در آنجا به جای ساختن پارکینگ‌های طبقاتی، ایستگاه‌های دوچرخه، پیاده روهای آرام، سبز و دل پذیر برای ورزش شهروندان فراهم کنیم و به مردم شهر، شیوه درست زندگی کردن را بیاموزیم. شهر سالم، شهری است که مردم برای سلامت جسم، روان و سلامت جامعه احساس امنیت و مسئولیت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.