تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر : 15320

انرژی بادی و خورشیدی رکورد ۱۰ درصدی تولید برق جهانی را ثبت کردند

انرژی بادی و خورشیدی رکورد ۱۰ درصدی تولید برق جهانی را ثبت کردند

سومین بررسی سالانه جهانی برق Ember شامل آخرین داده‌ها برای تولید برق در سال ۲۰۲۱ برای ۷۵ کشور است که ۹۳ درصد تقاضای جهانی برق را به همراه دوره ۲۰۰۰ تا۲۰۲۰ برای ۲۰۹ کشور نشان می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که منابع پاک ۳۸ درصد از برق جهان را در سال گذشته تولید کرده‌اند که

سومین بررسی سالانه جهانی برق Ember شامل آخرین داده‌ها برای تولید برق در سال ۲۰۲۱ برای ۷۵ کشور است که ۹۳ درصد تقاضای جهانی برق را به همراه دوره ۲۰۰۰ تا۲۰۲۰ برای ۲۰۹ کشور نشان می‌دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که منابع پاک ۳۸ درصد از برق جهان را در سال گذشته تولید کرده‌اند که بیش از زغال‌سنگ با میزان ۳۶ درصد بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تولید انرژی بادی و خورشیدی در سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته و انرژی خورشیدی به سریع‌ترین منبع تولید برق در هفدهمین سال متوالی تبدیل شده است.

همچنین ۵۰ کشور در سال گذشته به نقطه عطف دست یافتند که پنج اقتصاد بزرگ جهان از جمله ایالات‌متحده، چین، ژاپن، آلمان و بریتانیا بودند و هفت کشور جدید چین، ژاپن، مغولستان، ویتنام، آرژانتین، مجارستان و السالوادور برای اولین‌بار سال گذشته به این باشگاه پیوستند.

بر اساس این گزارش، سریع‌ترین تحول در هلند، استرالیا و ویتنام اتفاق می‌افتد که طی دو سال گذشته حدود یک دهم تقاضای برق از سوخت‌های فسیلی به بادی و خورشیدی تغییر کرده است و ۱۰ کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵ درصد از برق خود را از باد و خورشید تولید کردند که در صدر آنها دانمارک با ۵۲ درصد قرار دارد.

بر اساس این گزارش، سهم انرژی باد و خورشید از سال ۲۰۱۵ که توافقنامه پاریس امضا شد، دو برابر شده است در حالی که این سهم در سال ۲۰۲۰ به ۹.۳ درصد رسید. انرژی خورشیدی تبدیل به سریع‌ترین منبع برق در حال افزایش می‌شود و تولیدات بادی و خورشیدی در سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

در سال ۲۰۲۱ تولید انرژی جهانی از انرژی خورشیدی ۲۳ درصد افزایش یافت و برای هفدهمین سال متوالی سریع‌ترین منبع تولید برق در حال افزایش بود.

انرژی بادی و خورشیدی رکورد ۱۰ درصدی تولید برق جهانی را ثبت کردند

تولید جهانی از انرژی باد در سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافت و با ۲۲۷ تراوات ساعت افزایش به ۱۸۱۴ تراوات ساعت رسید که بالاترین رشدی است که تاکنون ثبت شده است و پس از خورشیدی سریع‌ترین منبع برق در حال رشد بود.

روند استفاده بلندمدت از انرژی باد ۶.۶ درصد تولید برق جهان را در سال ۲۰۲۱ به ثبت رساند که این رقم در سال ۲۰۱۵، زمانی که توافقنامه پاریس امضا شد، ۳.۵ درصد بود. برای اینکه بخش برق در مسیر ۱.۵ درجه قرار گیرد، باد و خورشید باید نرخ رشد ترکیبی ۲۰ درصدی را سالانه تا سال ۲۰۳۰ حفظ کنند که میانگین نرخ رشد در دهه گذشته بود.

این گزارش نشان داد که تقاضای جهانی برق پس از همه‌گیری به بزرگ‌ترین افزایش سالانه در سال ۲۰۲۱ با ۱۴۱۴ تراوات ساعت رسیده و معادل افزودن یک هند جدید به تقاضای برق جهان است.

انرژی بادی و خورشیدی تنها ۲۹ درصد از افزایش تقاضای جهانی برق را در سال گذشته با وجود رکورد رشد برآورده کردند در حالی که بقیه افزایش تقاضا از طریق سوخت‌های فسیلی تامین شد در نتیجه، انرژی زغال‌سنگ با افزایش ۹ درصدی، سریع‌ترین رشد را از سال ۱۹۸۵ تاکنون تجربه کرد و به بالاترین حد خود یعنی ۱۰۰۴۲ تراوات ساعت رسید.

بر اساس این گزارش، افزایش سوخت‌های فسیلی، انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در بخش برق جهان را به بالاترین حد خود رساند و رکورد قبلی در سال ۲۰۱۸ را با رقم سه درصد شکست.

منابع

trtworld.com

aa.com.tr

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.