تاریخ انتشار : جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر : 20651

امر به معروف، واکسن جامعه در برابر بیماری‌هاست/ برخی مداحی‌ها وهن تشیع است

امر به معروف، واکسن جامعه در برابر بیماری‌هاست/ برخی مداحی‌ها وهن تشیع است

حجت الاسلام قاسم لیوانی ظهر امروز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گرگان اظهار کرد: یک فرد آلوده کافی است تا افراد یک محیط را به دره سقوط بکشاند، بروز یک بیماری خطرناک در گوشه یک اجتماع همانند یک زنگ خطر است همانطور که در جریان شیوع کرونا، ویروس از یک شهر و فرد

حجت الاسلام قاسم لیوانی ظهر امروز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گرگان اظهار کرد: یک فرد آلوده کافی است تا افراد یک محیط را به دره سقوط بکشاند، بروز یک بیماری خطرناک در گوشه یک اجتماع همانند یک زنگ خطر است همانطور که در جریان شیوع کرونا، ویروس از یک شهر و فرد آغاز شده و تاکنون بیش از 6 میلیون انسان را به کام مرگ کشانده و جمعیت بسیاری را مبتلا کرده است.

وی با بیان اینکه تبعات منفی بیماری های اخلاقی و اجتماعی نیز همانند ویروس کرونا است، افزود: امر به معروف و نهی از منکر همانند واکسنی است که به روح جامعه تزریق شده و جامعه را در برابر سرایت بیماری های روحی، اخلاقی و اجتماعی مصون نگه می دارد لذا امام حسین (ع) هدف خود از واقعه عاشورا را اجرای وظیفه مهم دینی و الهی(امر به معروف و نهی از منکر) و نجات جامعه اسلامی از بیماری مهلک حکومت بنی امیه اعلام کردند.

امام جمعه موقت گرگان پیشاپیش با تسلیت فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، گفت: از فردا با آغاز ماه محرم دسته‌جات عزاداری در جای جای ایران اسلامی از جمله گلستان به راه می افتد و مداحان و مبلغان به تبیین نهضت عاشورا می پردازند.

لیوانی با بیان اینکه متأسفانه برخی از مطالب نامعتبر در خصوص واقعه عاشورا وجود دارد، تأکید کرد: شهید مطهری برخی از تحریفات نهضت حسینی را استخراج و یادداشت کرده و افراد اهل مطالعه به منابع این تحریفات دسترسی پیدا کردند، در مجموع مبلغان دینی در سخنرانی ها باید از مطالبی سخن بگویند که از منابع معتبر اخذ شده باشد.

وی با بیان اینکه بهترین راه نقل مطالب از بیان امام حسین(ع) است، یادآور شد: امام حسین(ع) در خصوص واقعه کربلا بیانات بسیار پرمغز و پرمعنایی دارند و مبلغان دینی در تبیین نهضت حسینی و علل قیام امام حسین(ع) از آن بهره برداری کنند، گرچه در طول این چند قرن مطالب فراوانی در خصوص نهضت حسینی نوشته شده اما بهترین راه استفاده از بیانات حضرت سیدالشهدا(ع) برای تبیین و ترویج واقعه کربلا است.

امام جمعه موقت گرگان تأکید کرد: در قدیم با توجه به فقدان سواد کافی در جامعه، مداحان و نوحه‌خوانان از روی علاقه‌مندی و ارادت برای حضرت عبدالله(ع) و یاران شهیدش نوحه‌هایی می سرودند که در عین سادگی با سوز دل همراه بود، از طرفی سبک مداحی قدیم بسیار متین و سنگین بود.

لیوانی متذکر شد: متأسفانه امروزه گرچه شاعران، مدیحه سران و نوحه سران اشعار خوب، پرمغز و پرمعنا سروده اند اما برخی از مداحان با روش ها و آهنگ های بسیار مبتذل و حرکات خاص مداحی می کنند تا با این کار از امام حسین(ع) و یارانش تجلیل کنند غافل از آنکه معاندان و مخالفان نهضت حسینی و همچنین مخالفان شیعه از این سبک ها و روش ها سوءاستفاده می کنند.

وی یادآور شد: متأسفانه اقدامات بعضی از مداحان و هیئات عزاداری موجب شده رسانه های معاند شیعه را به تمسخر بگیرند و حرف هایی به زبان بیاورند که در شأن امام حسین(ع) و عزای حسینی نیست، در واقع این اقدامات مداحان تجلیل نیست بلکه وهن تشیع و عزای حسینی است.

امام جمعه موقت گرگان با تأکید بر اینکه عزاداری حسینی باید با متانت تمام برگزار شود، خاطرنشان کرد: نوحه خوان باید با سبک و روش مطلوب به مداحی بپردازد تا حق امام حسین(ع) به درستی ادا شود، اکثر مداحان و نوحه خوان ها از روی علاقه مندی برای امام حسین(ع) نوحه می خوانند اما برخی از مداحان حرکات و سبک هایی در نوحه خوانی به کار می برند که صحیح نیست.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.