تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر : 2839

الاخبار: الکاظمی بازگشت دمشق به عرصه منطقه‌ای را ناکام گذاشت

الاخبار: الکاظمی بازگشت دمشق به عرصه منطقه‌ای را ناکام گذاشت

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، ایده برگزاری اجلاس که قرار است مهمترین بازیگران منطقه‌ای و جهانی را گرد هم آورد، بیشتر “زیبا” به نظر می‌رسد تا واقع بینانه و یا در جهت تحقق اهداف کشور میزبان.   آیا مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دو ماه اخیر دولت خود، آنچه را دوران جنگ

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، ایده برگزاری اجلاس که قرار است مهمترین بازیگران منطقه‌ای و جهانی را گرد هم آورد، بیشتر “زیبا” به نظر می‌رسد تا واقع بینانه و یا در جهت تحقق اهداف کشور میزبان.  

آیا مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دو ماه اخیر دولت خود، آنچه را دوران جنگ و درگیری‌های شدید در خاورمیانه خراب کرده و دشمنی‌های تلخی به جای گذاشته است، اصلاح می‌کند؟ نگاهی از این زاویه به اجلاسی که الکاظمی در ۲۸ اوت خواستار برگزاری آن در بغداد برای تعدادی از کشورهای همسایه عراق و کشورهای ذیربط در سطح جهانی شد، بسیاری از امیدها به آن را کمرنگ می‌کند. به ویژه از آنجایی که این کشور با یک شکست اولیه مواجه شد؛ یعنی عدم دعوت از سوریه برای شرکت در آن که وجود اختلافات داخلی عراق در این مورد بعد از گزارش‌های مختلف از سوی مقامات علنی شد.

با وجود اینکه عراق و سوریه در بیشتر پرونده‌های حساس اشتراکاتی دارند اما بغداد، برای عدم دعوت از سوریه تحت فشار غرب است.

اما در مورد درگیری‌هایی که بین کشورهای مختلف رخ می‌دهد، صرف برگزاری نشست یک پیشرفت بزرگ است. در واقع، ایده اجلاس، به خودی خود، “زیبا” است تا آنجا که ناظرین تا آخرین لحظه از احتمال لغو، به تعویق انداختن یا تأثیرگذاری بر آن، کاهش سطح نمایندگی یا تحریم آن از سوی برخی کشورها وحشت دارند.

الکاظمی قطعاً اهداف داخلی عراق را از اجلاس بغداد در نظر دارد، به ویژه از آنجایی که کمتر از دو ماه تا انتخابات زودهنگامی برگزار می‌شود که در آن نخست وزیر بدون مشارکت خود حساب باز کرده که ائتلافی تشکیل شود که از ادامه نخست وزیری وی برای دومین دوره حمایت می‌کند.

اما در مورد مسائل مهم و مزمن، در سطوح دوجانبه یا سه جانبه مذاکره می‌شود و اگر در این سطوح حل نشود، در اجلاسی که یک یا دو روز طول بکشد حل نخواهد شد. با این حال، این رویداد می‌تواند فرصتی برای دیدارهایی باشد که ممکن است بن بست‌ها و دشمنی‌ها را از بین ببرد.

شاید نخست وزیر عراق معتقد است که برخی سازش‌ها در بسیاری از کانون‌های تنش بین ایران و آمریکا و عربستان سعودی و همچنین بین مصر و ترکیه نزدیک هستند.

او به دنبال ایجاد موقعیتی برای عراق است که نشان دهنده تمایل آن برای میانجی‌گری در دو قطبی محوری ایجاد شده در منطقه است. وی معتقد است که اجلاس بغداد با هدف ایجاد مرحله جدیدی در روابط بین کشورهای محور اسلامی و عربی به میزبانی عراق انجام می‌شود.

همچنین دعوتنامه‌های شرکت در این اجلاس به ایران، عربستان سعودی، قطر، اردن، کویت، مصر، ترکیه، ایالات متحده، انگلیس و فرانسه ارسال شده است.

الاخبار می‌نویسد، پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین یک هیئت آمریکایی و ایرانی برای بحث در مورد پرونده هسته‌ای ایران و راه‌هایی برای جلوگیری از درگیری‌هایی که منافع دو طرف در کشورهای خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، و همچنین جلسه دیگری میان تهران و ریاض وجود داشته باشد. همچنین می‌گوید، اگر سطح نمایندگی بالا باشد، گرد هم آوردن امارات، عربستان و قطر در یک میز یک دستاورد محسوب می‌شود. این اجلاس دارای عملکردهای مهم اقتصادی و امنیتی خواهد بود، زیرا به موضوعاتی مانند اتصال برق بین مصر، اردن و عراق یا سهمیه بندی آب می‌پردازد و مصر امیدوار است در درگیری با اتیوپی از حمایت گسترده‌ای برخوردار شود.

در همین راستا، امجد هاشم العقابی، نماینده ائتلاف سائرون در این باره به الاخبار می‌گوید، اهداف این اجلاس امنیتی و اقتصادی و مربوط به تقویت روابط بین کشورهای شرکت کننده است اما بعید است که باعث شود ایران و آمریکا بدون پیش شرطی بر سر یک میز بنشینند. العقابی معتقد است که عراق از این اجلاس سود خواهد برد، شاید در تغییر اوضاع اقتصادی و امنیتی خود برای بهتر شدن.

از سوی دیگر، هیثم الهیتی، استاد دانشگاه مقیم ایالات متحده معتقد است، عراق آنقدر ضعیف شده است که نمی‌تواند وجود یا موجودیت خود را اثبات کند و بنابراین به عرصه درگیری نظامی، امنیتی و سیاسی سایر طرف‌ها تبدیل شده است.

وی می‌گوید، عراق میز گفت‌وگویی است که طرف‌های مختلف بر روی آن مذاکره می‌کنند، اما متأسفانه هیچ سودی برای عراق ندارد و آن قربانی این تفاهمات خواهد شد. زیرا هر طرف نه تنها به دنبال دستیابی به اهداف خود با طرف مقابل خواهد بود، بلکه در جهت دستیابی به آنها علیه عراق نیز تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.