تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
کد خبر : 1521

اقدام عربستان برای نفوذ به حریم خصوصی فعالان زن سعودی با نرم افزار پگاسوس

اقدام عربستان برای نفوذ به حریم خصوصی فعالان زن سعودی با نرم افزار پگاسوس

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز مطالعات جزیره العرب، یکی از این زنان قربانی غاده عویس، خبرنگار رادیو لبنان در شبکه الجزیره است که می‌گوید، ژوئن ۲۰۲۰ مشغول صرف شام با همسرش بود که پیامی از همکارش دریافت کرد که از او می‌خواست صفحه توییتری خود را بررسی کند. به نقل از سعودی لیکس، وی

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز مطالعات جزیره العرب، یکی از این زنان قربانی غاده عویس، خبرنگار رادیو لبنان در شبکه الجزیره است که می‌گوید، ژوئن ۲۰۲۰ مشغول صرف شام با همسرش بود که پیامی از همکارش دریافت کرد که از او می‌خواست صفحه توییتری خود را بررسی کند.

به نقل از سعودی لیکس، وی می‌گوید وقتی صفحه توییتری خود را باز کرده، وحشت کرد چرا که یک عکس خصوصی از او در جکوزی گرفته شده و حساب‌هایی این تصویر را با این ادعای کذب که این عکس در منزل رئیس عویس گرفته شده، منتشر کردند.

در پی انتشار این عکس، عویس هزاران توییت و پیام دریافت کرد و بسیاری اعتبار او را به عنوان یک روزنامه نگار زیر سوال برده و او را فاحشه خواندند.

بسیاری از این پیام‌ها از حساب‌های معروف به نام MBS از جمله برخی حساب‌های مربوط به مسؤولان دولتی عربستان ارسال شده که به نظر می‌رسد از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پشتیبانی می‌کنند.

عویس که معتقد است هدف از هک تلفن همراه او این بوده که دست از ارائه گزارش‌های انتقادآمیز از نظام عربستان بردارد، می‌گوید: فورا متوجه شدم که تلفنم هک شده است. این عکس‌ها هیچ جا منتشر نشده است. فقط در تلفنم بودند.

عویس یکی از معدود روزنامه نگاران و فعالان زن برجسته‌ای است که گفته می‌شود نظام‌های استبدادی در خاورمیانه تلفن همراه آنها را با استفاده از نرم افزار پگاسوس اسرائیلی هک کرده و آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

نرم افزار پگاسوس توسط شرکت “ان اس او” رژیم صهیونیستی طراحی شده و در صورت هک تلفن همراه، ضمن دسترسی به پیامک‌ها، عکس‌ها، ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی، میکروفن دستگاه‌های تلفن را هم مخفیانه فعال می‌کند.

عویس در واکنش به اقدام ریاض نسبت به هک تلفن همراهش گفت، می‌داند که هدف، ساکت کردن اوست اما وی ساکت نمی‌ماند و به کار خود ادامه خواهد داد.

دسامبر۲۰۲۰ عویس علیه ولیعهد عربستان و دو تن دیگر به اتهام جاسوسی از تلفن همراه شکایت کرد. براساس این شکایت تلفن همراه عویس توسط کارشناسی در پزشکی قانونی دیجیتال بررسی و مشخص شد که برای دسترسی به عکس‌ها از نرم افزار پگاسوس استفاده شده است.

رشا عبدالرحیم، مدیر فناوری عفو بین‌الملل گفت، از نرم افزار پگاسوس به عنوان سلاحی علیه آزادی مطبوعات، آزادی بیان و فعالیت حقوق بشری و مطبوعات استفاده می‌شود.

قربانی دوم جاسوسی نظام عربستان علیا الحویطی، فعال و سوارکار سعودی است که در حال حاضر ساکن لندن است.

او می‌گوید، در سال ۲۰۱۸ تلفن همراهش دائم قفل می‌شد و تماس‌هایی از شماره تلفن‌های عجیب و غریبی دریافت می‌کرد و پیام‌هایی بر صفحه تلفنش ظاهر می‌شد و تهدیداتی از طریق اینترنت دریافت می‌کرد. او معتقد است این پیام‌ها از سوی نظام عربستان ارسال می‌شده است.

در تابستان ۲۰۲۰ تقریبا زمانی که عکس عویس در جکوزی در توییتر منتشر شد، عکس‌های الحویطی که به گفته خودش تنها در تلفنش ذخیره شده بودند نیز در اینترنت منتشر شد.

الحویطی می‌گوید، در پی انتشار این عکس‌ها با شرکت پزشکی قانونی دیجیتال تماس گرفته و از آنها خواسته است تلفنش را بررسی کنند و آنها اطلاع داده‌اند که اثراتی از پگاسوس یافته‌اند و بهتر است تلفنش را عوض کند.

اما قربانی سوم جاسوسی عربستان، لجین الهذلول، فعال حقوق بشری است که تحت شرایطی در ماه فوریه آزاد شد.

لینا الهذلول، خواهر لجین می‌گوید، او تلفن همراه خود را برای بررسی وجود اثرات پگاسوس به سازمان عفو بین‌الملل داد اما کارشناس پزشکی قانونی دیجیتال چیزی پیدا نکرد.

این کارشناس می‌گوید، با وجودی که اثراتی از برنامه پگاسوس در تلفن همراه لجین پیدا نشد اما ایمیل‌های وی از سوی نفر سومی که در امارات، متحد عربستان حضور دارد، خوانده شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.