تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۴
کد خبر : 13977

آیا طالبان می پذیرد دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود؟

آیا طالبان می پذیرد دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود؟

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به آینده افغانستان با توجه به این که پس از گذشت تقریبا ۶ ماه هنوز طالبان موفق شده دولت فراگیر را تشکیل دهد،‌ گفت: واقعیت این است که طالبان در یک معامله با آمریکا به قدرت رسید و گفته می شود توافقی که میان ملابرادر و

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به آینده افغانستان با توجه به این که پس از گذشت تقریبا ۶ ماه هنوز طالبان موفق شده دولت فراگیر را تشکیل دهد،‌ گفت: واقعیت این است که طالبان در یک معامله با آمریکا به قدرت رسید و گفته می شود توافقی که میان ملابرادر و خلیلزاد به امضا رسیده حدود ۴۰۰ صفحه است  که تنها ۴ صفحه از آن منتشر شده است.

وی تصریح کرد: در آن ۴ صفحه نیز موافقت شده که طالبان اجازه ندهد از خاک افغانستان گروهی علیه آمریکا وارد عمل شوند و در مقابل نیز طالبان به قدرت برگردند. در نتیجه بخش محرمانه ای وجود دارد که هنوز منتشر نشده است . در همین راستا شاهد بودیم که طالبان بدون جنگ ۶ ماه پیش قدرت را در دست گرفتند،‌ اشرف غنی از کشور خارج و ارتش مضمحل شد.

این کارشناس مسایل شبه قاره همچنین بیان کرد: اما در ارتباط با این که طالبان در سطح منطقه ای و بین المللی شناخته شوند هنوز مشکل وجود دارد ، کشورها بر این باور هستند که دولت فراگیر باید توسط طالبان تشکیل و صلح و ثبات برقرار شود اما طالبان معتقد است که دولت فراگیر همان دولت موقتی است که وجود دارد و از سوی پاکستان تشکیل شد.

ملازهی در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع اکنون به نوعی کشورهای همسایه افغانستان ،‌ چین و روسیه تقریبا طالبان را به رسمیت شناخته اند اما تلقی طالبان این است دولت شکل گرفته همان دولت فراگیر است زیرا دو وزیر از میان تاجیک ها انتخاب شده، یک وزیر از میان ازبک ها و یک معاون وزیر هم از شیعه ها انتخاب شده است. اما این نوع برداشت طالبان مورد پذیرش اکثر کشورها نیست.

وی با اشاره به این که سه مقاومت علیه طالبان شکل گرفته و جریان دارد،‌ گفت: یک مقاومت در داخل افغانستان است که زنان در رأس آن هستند،‌ مقاومت دیگر در پنجشیر است که احمد مسعود  و امرالله صالح-معاون اشرف غنی- در تاجیکستان مستقر شده و آن را مدیریت و رهبری می کنند و اگر دولت فراگیر تشکیل نشود احتمال دارد در فصل بهار عملیات نظامی آن ها شروع شود.

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین اظهار داشت: مقاومت دیگر در آنکارا و توسط ژنرال دوستم، محقق و ربانی هدایت و سازماندهی می شود اما از آن جایی که این افراد خود جایگاه چندانی را ندارند خیلی موثر نیستند.

ملازهی خاطرنشان کرد: اگر طالبان بپذیرد دولت فراگیر را تشکیل دهد و همچنین پایبندی به قانون اساسی داشته باشد و چنین تعدیلی را در سیاست هایش ایجاد کند بدون مشکلی کار خود را ادامه داده و به تدریج توسط کشورها به رسمیت شناخته می شود.

وی افزود:‌ از طرفی این بحث را مطرح می کنند که کشورهای اسلامی در این زمینه تصمیم گیری کنند اما در هر حال شرایط برای طالبان بستگی به نحوه عمل خودشان دارد؛‌ اگر دولت فراگیر تشکیل شود،‌ وحدت در جامعه ایجاد می شود، انحصارطلبی در قدرت از بین می‌رود و نهایتا افغانستان به صلح و ثبات می رسد در غیر این صورت شاهد تشدید جنگ داخلی خواهیم بود که نهایتا به جنگ نیابتی تبدیل می شود و چه بسا ممکن است به تجزیه افغانستان منجر شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.