تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۴:۳۶
کد خبر : 15527

آیا آمریکایی‌ها به‌دنبال اجرای “پلن B” در افغانستان هستند؟

آیا آمریکایی‌ها به‌دنبال اجرای “پلن B” در افغانستان هستند؟

مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود نسبت به برگزاری سومین اجلاس کشورهای همسایه افغانستان و طرح موضوعاتی مانند عادی سازی روابط با طالبان گفت: تصور نمی‌کنم عادی سازی به صورت بی قید و شرط باشد ضمن این که همه طرف ها بر تعهدات پیشین، تشکیل حکومت فراگیر، در نظر گرفتن نقش زنان

مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود نسبت به برگزاری سومین اجلاس کشورهای همسایه افغانستان و طرح موضوعاتی مانند عادی سازی روابط با طالبان گفت: تصور نمی‌کنم عادی سازی به صورت بی قید و شرط باشد ضمن این که همه طرف ها بر تعهدات پیشین، تشکیل حکومت فراگیر، در نظر گرفتن نقش زنان ، آموزش و … تاکید کردند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بحث مکانیزم ایجاد ارتباط مد نظر بوده و نه عادی‌ سازی  و این مساله از سوی رسانه‌های نزدیک به طالبان مطرح شده است، در حالی که در این اجلاس بر تعامل بیشتر با حکومت تاکید شده تا منجر به این شود که امارت اسلامی در وضعیت واکنشی قرار گیرد. 

این کارشناس مسائل افغانستان درباره اظهارات اخیر زلمای خلیل زاد نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان در نشست امنیتی اسلام‌آباد همچنین بیان کرد: دو مساله اینجا مطرح است؛ مساله اول این که توافقنامه دوحه وجوه و اسناد پنهانی هم دارد که تعامل آمریکا با طالبان را در قالب اسناد پنهان دنبال می‌کند . نکته دوم این است که Plane B  آمریکایی‌ها چیست در صورتی که موفق نشوند دولت همسو با خود را پایه ریزی کنند به سراغ Plane B  یعنی ناامنی مدیریت شده می‌روند تا در  قدرت قرار گیرند و به نوعی مدیریت بر کشورهای همسایه از جمله چین، روسیه و ایران داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: زلمای خلیل زاد همواره نقش مهمی را دارد ، اگر در چارچوب نگاه جمهوری خواهان به مسایل افغانستان نگاه کنیم دو دیدگاه وجود دارد نخست اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر این که مجدد به افغانستان بر می‌گردند و دیگر نقش زلمای خلیل زاد است که چه نوع نگاهی به مسائیل افغانستان دارند. نگاه ترامپ برای بازگشت به افغانستان برای این است که بتوانند ناامنی تثبیت شده را ایجاد کنند.

نوروزی در ادامه درباره این که ایران چه رویکردی نسبت به مسائل افغانستان دارد، گفت: چند تا اصل وجود دارد . اینکه ایران هر اقدامی انجام دهد در هماهنگی با کشورهای منطقه اتفاق خواهد افتاد. ایران اقدام جدیدی در داخل افغانستان نخواهد کرد. چه در به رسمیت شناساندن طالبان یا به انزوا کشاندن آن ها. در واقع نوعی هماهنگی منطقه ای در این مسئله وجود دارد که این سیاست بسیار هم درست است.

این کارشناس مسائل افغانستان خاطر نشان کرد: نشست هایی هم که در سه مرحله با حضور کشورهای همسایه افغانستان برگزار شده به جهت ایجاد هماهنگی های نسبی بوده علیرغم تعارض منافعی که کشورها دارند اما تأکید همیشگی ایران از ابتدا مبنی بر شکل گیری دولت فراگیر است و تا زمانی که طالبان این نوع حکومت را اعلام نکند و دولت تصویب نشود جمهوری اسلامی ایران به سمت رسمیت شناختن آن نمی رود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.