تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
کد خبر : 1518

آمریکا: به دلایل امنیتی کنسولگری‌مان در بصره را بستیم/ حق دفاع از خود در عراق را محفوظ می‌دانیم

آمریکا: به دلایل امنیتی کنسولگری‌مان در بصره را بستیم/ حق دفاع از خود در عراق را محفوظ می‌دانیم

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المسله، متیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد امروز در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد با تاکید بر اینکه عراق کشوری بزرگ و دارای مرزهای استراتژیک با همسایه‌های بزرگی است، گفت: واشنگتن و بغداد درباره مشارکت با یکدیگر و تقویت روابط خود توافق کردند. سفیر آمریکا در عراق افزود: ما

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المسله، متیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد امروز در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد با تاکید بر اینکه عراق کشوری بزرگ و دارای مرزهای استراتژیک با همسایه‌های بزرگی است، گفت: واشنگتن و بغداد درباره مشارکت با یکدیگر و تقویت روابط خود توافق کردند.

سفیر آمریکا در عراق افزود: ما پس از گفت‌وگوی استراتژیک سندی را منتشر کردیم که در آن نتایج این دور از گفت‌وگوها در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و دیگر موارد را شرح دادیم، ما پس از این دیدارها در واشنگتن مبلغ ۱۵۵ میلیون دلار را به مناطق آزادشده، آوارگان و سایر کمک‌ها بخشیدیم و همچنین ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در نظر گرفتیم و مبلغ ۶۰ میلیون را برای کمک به بخش بهداشت در مقابله با کرونا اختصاص دادیم.

او ادامه داد: پس از توافق سال ۲۰۰۸ و به دلیل اتفاقات داخلی که پس از سال ۲۰۱۹ رخ دادند، ما روابط دو کشور را بازنگری و تقویت کردیم و اکنون احساس می‌کنیم نیاز است به نقشه توافقنامه سال ۲۰۰۸ بازگردیم و فکر می‌کنم روابط میان دو کشور پیشرفت بزرگی خواهد داشت و یکی از موضوعات گفت‌وگو میان مسؤولان دو کشور در واشنگتن مساله فرار از مجازات بود.

این دیپلمات آمریکایی با اشاره به اینکه نیروهای آمریکایی به درخواست دولت عراق در سال ۲۰۱۴ در این کشور حضور دارند و به خواست عراق به عنوان مهمان در این کشور باقی مانده‌اند، گفت: عراق در این گفت‌وگو تاکید کرد که می‌تواند عوامل ترورها و قتل‌ها و مسببان خشونت‌ها را محاکمه کند و ما از این تصمیم استقبال و حمایت می‌کنیم.

تولر درباره مساله حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفت: در گفت‌وگوی استراتژیک عراق-آمریکا این مساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پرونده برای تعیین برنامه‌های آموزشی و مشورتی در امور جنگی به کارشناسان امنیتی سپرده شد و نیروهای عراقی تنها نیروهای نظامی موجود در این کشور خواهند بود و تا پایان سال جاری میلادی نیازی به ماندن نیروهای نظامی آمریکا در عراق نخواهد بود.

او درباره توانایی گروه‌های مختلف نیروهای عراق برای مبارزه با داعش گفت: در طول دو سال گذشته شاهد قدرت نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگ‌ها در نبرد با داعش بودیم، نیروی هوایی این کشور نیز قادر به تعقیب و رصد تحرکات داعش و مخفی‌گاه‌های آنها هست ما در زمینه ارائه اطلاعات و آموزش نیروهایشان مشارکت داریم اما این نیروهای عراقی هستند که عملیات‌ها را در خاک این کشور اجرا می‌کنند.

همچنین تولر گفت: به دلایل امنیتی تصمیم گرفتیم کنسولگری‌ خود در بصره را تعطیل کنیم.

او درباره حملاتی که علیه نیروهای این کشور در عراق انجام می‌شوند، در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: “گروه‌های مسلحی که مدعی مبارزه با اشغالگری آمریکا هستند در حالی که این اشغالگری وجود ندارد، در واقع برنامه‌های سیاسی خارجی فرقه‌ای دارند و عراقی‌ها این را می‌دانند”.

تولر ادعا کرد: آنچه آنها با آن مقابله می‌کنند، ایده وجود یک کشور برخوردار از حاکمیت و قدرتمند است و عراق در حال حاضر بر اساس قانون و به دور از فرقه‌گرایی و نژادپرستی اداره می‌شود.

سفیر آمریکا در بغداد در ادامه ادعاهاش افزود: “این گروه‌ها مسؤول جنایاتی چون قتل و سرکوب فعالانی هستند که نظرات خود را درباره عراق موفق بیان می‌کنند”.

او افزود: ما در صورت لزوم حق دفاع از خود را محفوظ می‌دانیم اما منتظر اقدام دولت (عراق) در مقابله با این گروه‌ها و توقف حملات آنها هستیم.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه گفت: اگر این کشور (عراق) ضعیف باشد و یا گرفتار دخالت‌های خارجی و گسترش فساد باشد، این مساله مشکلات بزرگی را به وجود خواهد آورد و به نفع روابط موجود میان بغداد-واشنگتن نیست.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.