تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر : 11170

آمریکا آماده تامین کمک‌های امنیتی بیشتر برای اوکراین در صورت حمله روسیه است

آمریکا آماده تامین کمک‌های امنیتی بیشتر برای اوکراین در صورت حمله روسیه است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام آمریکایی روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفت: اگر طی چند هفته آتی حمله‌ای از سوی روسیه به اوکراین صورت گیرد، ما برای تامین کمک‌های بیشتر برای کی‌یف به منظور دفاع از خاک خود و واکنش نشان دادن به اشغال روسیه آماده هستیم. وی افزود:

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام آمریکایی روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفت: اگر طی چند هفته آتی حمله‌ای از سوی روسیه به اوکراین صورت گیرد، ما برای تامین کمک‌های بیشتر برای کی‌یف به منظور دفاع از خاک خود و واکنش نشان دادن به اشغال روسیه آماده هستیم.

وی افزود: آمریکا به نظارت بر حضور نیروهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین ادامه می‌دهد.

این مقام آمریکایی در بخش دیگری در سخنانش تاکید کرد، آمریکا برنامه‌هایی را برای تقویت متحدانش در ناتو در صورت تشدید بیشتر اوضاع در رابطه با اوکراین و روسیه ترتیب داده است.

وی افزود: در صورت حمله روسیه به اوکراین که اوضاع امنیتی در اروپا را بی‌ثبات می‌کند و نیازمند تطبیق نیروها و قابلیت‌های ناتو به ویژه در جناح شرقی است، ما برنامه‌هایی برای تقویت متحدان در ناتو تهیه کرده‌ایم.

این مقام همچنین گفت: مقامات آمریکایی گفت‌وگوهای بسیار خوبی با همتایان اوکراینی درباره برنامه‌های کوتاه مدت اعتمادسازی که کی‌یف به روسیه پیشنهاد داده، داشته‌اند.

وی افزود: آمریکا آماده است درباره نگرانی‌های امنیتی روسیه در رابطه با شرق اروپا گفت‌وگو کند و انتظار دارد مسکو نیز برای شنیدن نگرانی‌ها واشنگتن آماده باشد. ما انتظار داریم این گفت‌وگوها متقابل باشند.

این مقام در ادامه گفت: جو بایدن، رئیس جمهوری روز پنج‌شنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش به صورت تلفنی درباره موضوعات استراتژیک و امنیتی گفت‌وگو خواهد کرد. این گفت‌وگو به درخواست طرف روسی انجام می‌شود. آنها درباره مذاکرات دوجانبه از طریق “گفت‌وگوی ثبات استراتژیک” و همچنین شورای ناتو-روسیه و نشست شورای دائم سازمان امنیت و همکاری اروپا که همگی در ژانویه سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شوند، صحبت خواهند کرد.

وی افزود: شایان ذکر است که پوتین و بایدن در این مذاکرات امنیتی قریب‌الوقوع در ژنو شرکت نخواهند کرد. هیئت آمریکا در ژنو به رهبری وزارت امور خارجه خواهد بود و شامل نمایندگانی از پنتاگون و همچنین شورای امنیت ملی است.

این مقام بلندپایه دولت آمریکا تصریح کرد، آمریکا هیچ قصدی برای باز کردن نگرانی‌های امنیتی‌اش به خلاف آنچه روسیه انجام داده، ندارد. واشنگتن مذاکرات پشت‌ درهای بسته را ترجیح می‌دهد.

این مقام افزود: ما لیستی مفصل از نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را تدوین کردیم و قصد داریم طرف روس را در جریان آن بگذاریم بسیاری از نگرانی‌های ما بسیار معروف هستند ما در ماه‌ها و سال‌های گذشته درباره آنها صحبت کرده‌ایم. آنها باید بخشی از مذاکرات درباره امنیت اروپا و ثبات استراتژیک باشند.

این مقام ادامه داد: از نظر ما می‌توانیم در پشت میز مذاکره با هم و پشت درهای بسته به پیشرفت‌های زیادی دست یابیم. هیچ طرحی برای انتشار سند یا طرح توافق نظیر آنچه روسیه انجام داده، نداریم.

این مقام کاخ سفید گفت، نمی‌تواند هیچ صحبتی درباره دلایل ابتکارعمل روسیه برای تماس با رئیس‌جمهوری آمریکا داشته باشد دفعه قبل هم آمریکا خواستار تماس با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه شده بود.

او افزود: به نظرم دو رهبر معتقدند،‌ ارزش واقعی برای تماس مستقیم در بالاترین سطح در شرایط بحران وجود دارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.