تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر : 25274

«آقای قاضی»؛از دردسرهای کارگردان تانگرانی مدیران/مخاطبان راضی‌اند

«آقای قاضی»؛از دردسرهای کارگردان تانگرانی مدیران/مخاطبان راضی‌اند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست سریال «آقای قاضی» امروز سه شنبه ۱۷ آبان با حضور عوامل این مجموعه در اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد. احمد شفیعی تهیه‌کننده این مجموعه در سخنانی توضیح داد: اگر این سریال به لحاظ فنی و محتوایی و آیین دادرسی ضعف داشته باشد شاید دیگر نتواند ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست سریال «آقای قاضی» امروز سه شنبه ۱۷ آبان با حضور عوامل این مجموعه در اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.
احمد شفیعی تهیه‌کننده این مجموعه در سخنانی توضیح داد: اگر این سریال به لحاظ فنی و محتوایی و آیین دادرسی ضعف داشته باشد شاید دیگر نتواند ادامه پیدا کند. این برنامه را سرپلی می‌دیدیم که آثار مشابه ادامه یابد.
وی ادامه داد: آثاری ساخته شده بود که قوه را سیاه نشان می‌داد البته نارسایی هم وجود دارد اما جلب اعتماد قوه برای ما جدی بود.
این تهیه‌کننده درباره تعامل با قوه قضاییه عنوان کرد: ما بی‌واسطه با قضات در ارتباط بودیم و با وقت مبسوطی که گذاشتیم روی موضوعات، متن در چندین ماه نگارش و بازنویسی شد و حتی تا مراحل آخر اصلاح شد.
وی درباره بازخوردها نیز گفت: گاهی ممکن است اختلاف سلیقه‌ای در رفتار قاضی وجود داشته باشد اما سعی کردیم چنین مشکلی وجود نداشته باشد. امروز هم مردم از جنبه‌های آموزشی سریال راضی بودند چون هم مسأله روزمره مردم بود و هم سعی کردیم در قالبی جذاب و روان بیان شود.
سجاد مهرگان کارگردان این مجموعه نیز در سخنانی عنوان کرد: این مجموعه کاری سهل و ممتنع است و مثلاً تعداد لوکیشن بالا ندارد و شاید باعث شود تولیدش آسان‌تر شود و این‌طور هم بود. اما این مجموعه دو دردسر بزرگ داشت که کار را به نسبت سریال‌های مرسوم سخت می‌کرد. اینجا فقط با یک فیلمنامه در ارتباط نبودیم بلکه با ۸۴ فیلمنامه در ارتباط بودیم که برای هر یک لازم بود طراحی خشونت، ترس یا موارد دیگر شود. مورد دیگر تعداد بالای بازیگر بود که کار را برای ما سخت می‌کرد. در اینجا ما حدود سیصد بازیگر داشتیم که حتی آفیش کردن شان هم سخت است چه برسد به اینکه هدایت‌شان کنیم.
وی درباره درام متفاوت این کار تصریح کرد: برای هر فیلمنامه علاوه‌بر کار درام‌نویسی مرسوم، کار درام‌نویسی قضایی هم داشتیم. از منظر درام‌نویسی قضایی کار جدیدی در ایران کردیم اینجا با درام‌نویس دادگاهی در ارتباطیم که با درام نویسی جنایی و پلیسی متفاوت است. اینجا سوژه توسط قاضی پیش می‌رود و همین کار را متفاوت می‌کند.
سید محمد حسینی سرپرست نویسندگان این مجموعه نیز در توضیحاتی درباره نویسندگی این مجموعه اظهار کرد: این کار تجربه‌ای جدید بود. آنچه که در ذهن من برای طراحی قاضی وجود داشت نگاه حضرت علی (ع) بود که مولفه‌های چون عدل و صبوری را برای قضاوت برشمرده بودند. ما در فرمایشات حضرت علی (ع) داریم که حتی قاضی اگر کفش تنگ پوشیده است، نباید حکم دهد. وقتی شخصیت قاضی درآمد بقیه قصه‌ها هم درآمد.
وی اضافه کرد: ۱۲ نفر تیم نویسنده بودند اپیزودها را تقسیم کردیم و بازنویسی‌های متعددی داشتیم. به ویژه که درباره این کار این چنین نبود که اگر جایی ایرادی براساس آیین دادرسی داشته باشد یک جمله عوض شود کل قصه باید عوض می‌شد.
بهزاد خلج بازیگر نقش قاضی در این مجموعه نیز در سخنانی تصریح کرد: کیومرث مرادی با من تماس گرفت و از من خواست در این مجموعه بازی کنم و من ابتدا ممانعت کردم دغدغه‌ام این بود این نقش‌ها معمولاً تیپ کاراکتر هستند و بیشتر هم تیپ می‌شوند و شما باید در این نقش‌ها همیشه خوب باشید. او مرا قانع کرد که تمرین‌ها را ببینم، من در تمرین‌های ابتدایی آمدم یک جلسه دیدم و بعد دلم برای نقش رفت.
وی اضافه کرد: بعد که با کارگردان حرف زدم دیدم این نقش چقدر به ذهن من نزدیک است و باید خاکستری باشد. آنچه من در ذهنم چیده بودم با کارگردان متفاوت بود. من خیلی قاضی را منفعل، نگاه کننده و شنونده تصور کردم ولی سجاد مهرگان برعکس بود. او می‌خواست ابعاد مختلف این آدم دیده شود و اتفاقاً با درایت من را هدایت کرد. چیزی که من در دادگاه‌ها دیدم نوعی سکوت بود که این واکنش سکوت به نظرم ترسناک هم هست چون نمی‌دانید فرد چه واکنشی دارد.
وی با اشاره به نمایش همه وجوه یک فرد در نقش گفت: مثلاً من یا پلیس را بازی نمی‌کنم یا وقتی بازی می‌کنم که همه وجوه انسانی او را نشان دهم. درست است که پلیس وظیفه شناس است اما او غم نان ندارد؟ ناراحت نمی‌شود؟ پس اینها را هم باید نمایش داد.
تهیه کننده در ادامه درباره اینکه مدیران از پخش این مجموعه نگرانی داشته‌اند یا خیر عنوان کرد: چنین کارهایی در خارج از کشور ساخته شده است اما چالش اصلی این بود که ما چطور این را با شیوه و فرهنگ خود ایرانی کنیم. در نمونه‌های فرانسوی قاضی بر مبنای عرف رای می‌دهد و دست برنامه‌ساز را باز می‌گذارد در کشور ما قاضی باید بر مبنای قانون رای دهد و این باعث می‌شود در پرداخت داستانی مشکل داشته باشیم. دادگاه‌های حقوقی با دادگاه‌های کیفری خیلی فرق دارند. اینها برای خود تلویزیون هم مسأله بود. نگران بودند که قضات و وکلا چه واکنشی دارند. باید لبه تیغ می‌رفتیم و خدا را شکر هم مردم هم قضات دوست داشتند.
مهرگان نیز در ادامه گفت: هیچ فشاری برای ما روی بازنمایی قاضی نبود. دست ما را باز گذاشتند و اطمینان کردند و من قدردان این اطمینان هستم. قوه قضاییه نه از نگاه سانسور بلکه از لحاظ رعایت آیین دادرسی نکاتی داشتند. کل حذفیات این مجموعه بیشتر از دو دقیقه نبود این کار سفارش قوه قضاییه هم نبود طرح از خود صداوسیماست. دو قاضی خوب به ما معرفی کردند آقای تویسرکانی و آقای رنج گری که به ما کمک کردند.
بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو نیز در ادامه عنوان کرد: وقتی این مجموعه بنا بود از شبکه دو به پخش برسد با سریالی مواجه شدیم که ۴۲ قسمت بود و ۸۴ کاراکتر داشت که متهم بودند و با این سوال مواجه شدیم که می‌توان واقعاً چنین کاری را پخش کرد؟ به ویژه که اینها به صورت مستقیم شغل خود را می‌گفتند و متهم بودند و خلاف کرده بود. اگر همکاری رییس شبکه، قایم مقام و مدیر پخش نبود شاید این مجموعه پخش نمی‌شد خاطرم هست قسمت‌هایی را پخش کردیم که بعد خودمان فکر کردیم چه بازتابی خواهد داشت! قسمتی بود که نکته‌ای داشت اما نشان از همین عدالت محوری بود. ما خواستیم قاضی‌ای را نشان دهیم که مردم به او پناه می‌برند و قاطعیت دارد حامد بامروت نژاد مدیر شبکه هم بعد از اینکه این قسمت را دید تاکید داشت که این بخش درنیاید.
وی اضافه کرد: پخش این کار نشان داد می‌توان سریال‌هایی داشت که بحث آنها عدالت است. این افتخار است برای تلویزیون که از بازیگران جوان استفاده کرده است.
حسینی در ادامه درباره سوژه‌ها عنوان کرد: سراغ پرونده‌هایی رفتیم که قوه قضاییه در اختیار ما قرار می‌داد.
در پایان این جلسه حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما تصریح کرد: مجموعه «آقای قاضی» چون حرف مردم را بیان می‌کند جذاب است. این مجموعه مخاطب خود را دارد و نباید هم انتظار داشت که همه مردم آن را تماشا کنند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.