تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
کد خبر : 17168

۵ راهبرد وزارت بهداشت برای ترویج باروری و جوانی جمعیت

۵ راهبرد وزارت بهداشت برای ترویج باروری و جوانی جمعیت

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد حیدری پور گفت: کاهش باروری و به طبع آن کاهش جمعیت که منجر به سالمندی در سال‌های آینده می‌گردد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور است. وی افزود: شیوع بیماری‌های مزمن، برخی از سرطان‌ها و بسیاری از بیماری‌های مربوط به کهولت سن از عوارض سالخوردگی جمعیت است که به

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد حیدری پور گفت: کاهش باروری و به طبع آن کاهش جمعیت که منجر به سالمندی در سال‌های آینده می‌گردد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور است.

وی افزود: شیوع بیماری‌های مزمن، برخی از سرطان‌ها و بسیاری از بیماری‌های مربوط به کهولت سن از عوارض سالخوردگی جمعیت است که به نوبه خود منجر به افزایش سرانه سلامت به ازای هر فرد در جامعه و هزینه‌های تحمیل شده به نظام سلامت می‌گردد.

حیدری پور خاطر نشان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده، ضرورت دارد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به طور جدی دنبال شده و برای گسترش این امر و ترویج فرهنگ آن تلاش شود.

وی ادامه داد: پنج راهبرد رصد و آمایش جمعیت، توانمندسازی خانواده‌ها، سلامت مادران، تکامل همه جانبه کودکان، تسهیل ازدواج دانشجویان و افزایش خوابگاه‌های متاهلی و تقویت و ترویج فرزندآوری در قانون جوانی جمعیت، برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تعیین شده است.

مدیرکل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت گفت: آموزش، نقش اساسی در تحقق این راهبردهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد که باید در بخش‌های مختلف این طرح مورد توجه واقع شود. سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی یکی از راهکارهای اصلی پیشبرد قانون است.

وی همچنین از تشکل‌های مردم نهاد سلامت محور به عنوان نهاد برخاسته از بطن جامعه نام برد که می‌تواند یکی از ملزومات اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باشد.

حیدری پور افزود: اختصاص حداقل ۳۰ درصد از بودجه حمایتی وزارتخانه‌های کشور، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سایر نهادهای ذی ربط از سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های فرهنگی، به مجموعه‌هایی از قبیل گروه‌های فرهنگی و جهادی، کانون‌های فرهنگی مساجد و سازمان‌های مردم نهاد که در جهت کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده با رویکرد دینی تشکیل شده، اختصاص حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت ماده ۳۲ (اختصاص حداقل یک سوم ظرفیت اسمی سالانه تبلیغات محیطی جهت تبلیغات فرهنگی مربوط به به موضوع ازدواج، فرزندآوری، رشد جمعیت و تعالی نهاد خانواده توسط وزارت راه و شهرسازی و تمامی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) به نهادهای مردمی از قبیل گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد دارای مجوز که در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت می‌کنند با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی و تأمین زمین با اجاره ۹۹ ساله و غیر قابل تغییر کاربری برای خیریه‌ها و سازمان‌های متقاضی تأسیس شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست و خیابانی پس از تأیید سازمان بهزیستی، از بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند که با هدف افزایش و جوانی جمعیت و تشویق تشکل‌های مردم نهاد مصوب شده اند.

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.