تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۳۶
کد خبر : 19578

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه: مذاکرات شکست نخورده است/ طرفین با حسن نیت وارد مذاکرات شوند

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه: مذاکرات شکست نخورده است/ طرفین با حسن نیت وارد مذاکرات شوند

عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به روند مذاکرات هسته ای و همچنین نشستی که در دوحه برگزار شد، اظهار داشت: مذاکرات دوحه خیلی زود تمام شد، در واقع شوکی هم در داخل ایران هم خارج از ایران وارد شد. در حالی که هم سیاستمداران و هم مردمانی که رسانه را

عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به روند مذاکرات هسته ای و همچنین نشستی که در دوحه برگزار شد، اظهار داشت: مذاکرات دوحه خیلی زود تمام شد، در واقع شوکی هم در داخل ایران هم خارج از ایران وارد شد. در حالی که هم سیاستمداران و هم مردمانی که رسانه را پیگیری می کنند، تصور می کردند دری باز شده و بعد از وقفه سه ماهه به نتیجه ای خواهد رسد اما در مدت زمان خیلی کوتاه هم آمریکا، اروپا و جوزپ بورل اعلام کردند که این نشست اخیر نتیجه ای نداشته است. 

وی تصریح کرد: در عین حال طرف ایرانی تلاش کرد تا بگوید مذاکرات شکست نخورده و پی گیر است و  آمریکایی ها خواسته های ما را مورد بی توجهی قرار داده اند، اما بعد از این شوک، شاهد سکوت نسبی در دو سه روز اخیر هستیم که نشان می دهد طرفین در حال فعالیت هستند تا مجددا دوباره مذاکره را برگزار کنند. 

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه  خاطرنشان کرد:  به نظر می رسد یک دور مذاکره دیگری برگزار شود، اما از آن طرف اروپایی ها تا احساس کردند در دوحه نتیجه نداده در شورای امنیت  مطرح کردند و بحث قطعنامه 2231 را پیش کشیدند، این مسائل می تواند زمینه ای برای مراحل بعدی باشد. اما اگر یک دور دیگر مذاکره انجام شود و به نتیجه نرسد و هر دو امتیازاتی به یکدیگر ندهند از آن به بعد وارد بحث شورای امنیت و سازمان ملل خواهد شد و احتمالا آژانس قطعنامه دیگری را صادر می کند. 

سفیر سابق کشورمان در نروژ همچنین بیان کرد: بنابراین شرایط، مثبت تلقی نمی شود، مگر این که دو طرف با حسن نیت وارد مذاکرات شوند، امتیازاتی داده و دریافت کنند، ای کاش مذاکرات قبل از سفر بایدن به منطقه صورت می گرفت که آمریکایی ها مجبور نبودند امتیازاتی را به اسرائیلی ها، عربستان و یا بحرین دهند و اجماعی را در منطقه علیه ایران به وجود آورند.

فرجی راد یادآور شد: انتخابات آمریکا نزدیک است و بایدن اگر می خواهد رأی بیاورد یا باید با ایران به توافق برسد یا تندروی کند که به عبارتی آن روی سکه نشان داده می شود. در واقع ای کاش مذاکرات بعدی که اگر قرار است بعد از سفر بایدن به منطقه انجام شود، قبل از سفر رئیس جمهور آمریکا صورت گیرد . 

وی با اشاره به تحرکات روس ها در جریان روند مذاکرات اظهار داشت: قبل از برگزاری نشست دوحه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سفری به تهران داشت و بعد از نشست دوحه نیز علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده ایران برای مشورت به مسکو رفت. این مساله ظنی را به وجود آورد که شاید روس ها نمی خواهند مذاکرات  به نتیجه برسد. به هر حال افکار عمومی اینچنین تحلیل می کند، اگر پیش از این قبل از مذاکرات دوحه حداقل یا اقلیتی چنین نظری داشتند که روس ها نمی خواهند مذاکرات به خاطر جنگ اوکراین با موفقیت انجام شود، اکنون جمعیت بیشتری چنین تحلیلی دارند، خوب است دولت و مذاکره کننده ها یا سخنگو تحلیلی داشته باشند و افکار عمومی را روشن کنند. 

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین گفت: یکی از اشکالاتی که اکنون وجود دارد عدم اطلاع رسانی چه در مورد مذاکرات یا بحث روسیه است، کاش تحلیلی را در اختیار خبرنگاران می گذاشتند تا بتوانند اطلاع رسانی صحیحی را انجام دهند.

فرجی راد ادامه داد: طرفین خواسته هایی را مطرح می کنند، اما واقعیت این است چون تحلیلی در داخل کشور صورت نمی گیرد و به طور روشن به مردم گفته نمی شود مانع کار چیست، هم مشکل ایجاد شده هم تحلیل ها جهت دار خواهد بود، خوب است رُک به مردم گفته شود طرف آمریکایی چه می گوید، طرف ایرانی چه می خواهد. آنچه طرفین مطرح می کنند خیلی روشن و شفاف نیست بنابراین نمی توانیم بگوییم مشکل کجاست. در ماه های اول مذاکرات تحلیل نزدیک تری را می توانستیم داشته باشیم اما اکنون به دلیل این که بسیاری از مسائل و رفت و آمدها روشن نیستند تنها حدس هایی زده می شود. 

سفیر سابق کشورمان در نروژ با بیان این که مردم امید زیادی به مذاکرات بسته بودند اما اکنون  امیدها کم شده، اظهار داشت: مذاکرات هنوز شکست نخورده، نمی خواهم بگویم درب مذاکرات بسته شده اما سکوتی که حاکم است، نشان می دهد تلاش هایی برای انجام دور دیگر مذاکرات صورت می گیرد، لذا اگر انجام شود و نتیجه بخش نباشد، می توان پیش بینی کرد آن ها قطعنامه یا بیانیه می دهند. 

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در پایان گفت:  با توجه به این که میزان غنی سازی به درصدی رسیده ، طرف مقابل مسائل موشکی را مطرح کرده اند حتی در مورد یمن و موضوعات موشکی گفته اند که ریشه اش ایرانی است، به نظر می رسد به دنبال زمینه سازی برای طرح در شورای امنیت هستند. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.