تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۴۱
کد خبر : 74542

کدام اپراتورهای ارتباطی در سرعت اینترنت و مکالمه پیشتاز هستند

کدام اپراتورهای ارتباطی در سرعت اینترنت و مکالمه پیشتاز هستند

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شماره پنجاهم فصلنامه آماری خود به مسئله عملکرد شبکه‌های ثابت و سیار و کیفیت خدمات صوتی و داده‌ای پرداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شماره پنجاهم فصلنامه آماری خود با عنوان «گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» به مسئله عملکرد شبکه‌های ثابت و سیار و کیفیت خدمات صوتی و داده‌ای پرداخته است. این داده‌ها اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل ارائه می‌دهند و بر معیارهایی همچون زمان تأخیر، نرخ قطعی سرویس‌ها و میزان موفقیت در برقراری ارتباطات صوتی و داده‌ای تمرکز دارند.
نگاهی به عملکرد شبکه‌های ثابت و سیار
یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در ارزیابی کیفیت شبکه، متوسط زمان رفت‌وبرگشت بسته‌ها (RTT) محسوب می‌شود. این معیار نشان‌دهنده مدت‌زمان لازم برای ارسال و دریافت داده‌ها در شبکه است. بر اساس گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات وضعیت این شاخص در سه ماه سوم تابستان ۱۴۰۳ به شرح زیر است:شبکه ثابت داخلی: ۱۹.۷۵ میلی‌ثانیهشبکه ثابت بین‌الملل: ۷۷.۵۸ میلی‌ثانیهشبکه سیار داخلی: ۳۵.۹۹ میلی‌ثانیهشبکه سیار بین‌الملل: ۹۷.۸۳ میلی‌ثانیه
نکته جالب توجه داده‌های ارائه شده این است که زمان تأخیر داخلی در شبکه‌های ثابت کمتر از سیار بوده؛ امری که نشان‌دهنده پایداری بیشتر این شبکه‌ها است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که متوسط زمان رفت‌وبرگشت بسته‌ها بین الملل در بخش ثابت و سیار به ترتیب حدود ۴ و ۳ برابر اینترنت داخلی بوده است.همچنین در بخش تأخیر متغیر که نوسانات زمانی در ارسال و دریافت داده‌ها را نشان می‌دهد، عملکرد شبکه‌ها به تفکیک ثابت و سیار و داخلی و بین‌الملل به شرح زیر است:
شبکه ثابت داخلی: ۱.۰۷ میلی‌ثانیهشبکه ثابت بین‌الملل: ۱.۵۹ میلی‌ثانیهشبکه سیار داخلی: ۵.۸۸ میلی‌ثانیهشبکه سیار بین‌الملل: ۶.۵۱ میلی‌ثانیه
لازم به ذکر است که شبکه‌های ثابت در این شاخص نیز برتری دارند و کمترین تأخیر متغیر را ثبت کرده‌اند.

کیفیت خدمات صوتی و داده‌ای
یکی دیگر از مهم‌ترین جنبه‌های بررسی کیفیت خدمات، نرخ موفقیت و نرخ قطعی سرویس‌های صوتی و مبتنی بر داده است. بر همین اساس و طبق گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در تابستان ۱۴۰۳، این مقادیر برای اپراتورهای شاخص کشور به شرح جدول زیر بوده است.

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس صوتی همراه اول در فناوری ۲G و 3G به ترتیب ۹۸.۶۹ و ۹۹.۷۷ درصد بوده است. همچنین این آمار برای ایرانسل در بخش‌های مذکور ۹۷.۶۹ و ۹۹.۴۹ درصد موفقیت را نشان می‌دهد. رایتل نیز که کل سرویس صوتی آن بر فناوری 3G مبتنی است، آمار ۹۹.۷۳ درصد موفقیت را به ثبت رسانده است.
در ادامه میزان قطعی سویس صوت برای هر یک از اپراتورها به شرح زیر است:
همراه اولفناوری ۲G: 0.41 درصدفناوری 3G: 0.13 درصدایرانسلفناوری 2G: 0.51 درصدفناوری 3G: 0.3 درصدرایتلفناوری 3G: 0.63 درصد
وضعیت خدمات مبتنی بر داده اپراتورهای همراه:
همچنین بر اساس گزارش مذکور، میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس داده همراه اول در فناوری 3G و 4G به ترتیب ۹۹.۲۵ و ۹۹.۸ درصد بوده است. همچنین این آمار برای ایرانسل در بخش‌های مذکور شامل ۹۷.۴۱ و ۹۹.۶۳ درصد موفقیت می‌شود. علاوه بر این، رایتل نیز موفق به برقراری موفقیت آمیز سرویس داده به میزان ۹۸.۹۳ و ۹۹.۶۱ درصد در شبکه‌های 3G و 4G شده است.
بررسی داده‌های آماری ارائه شده در این بخش نشان می‌دهد که همراه اول در هر دو تکنولوژی (3G و 4G) نرخ موفقیت و کیفیت بالاتری نسبت به سایر اپراتورها داشته است.
در بخش سرعت انتقال داده که نشان‌دهنده توانایی شبکه در ارائه سرعت بالا برای کاربران است، سرعت متوسط انتقال داده برای مشترکین نسل سوم (3G) و نسل چهارم (4G) مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌های ارائه شده در این بخش، تفاوت چشمگیری میان اپراتورها را نشان می‌دهد. بر همین اساس، رایتل در سرعت انتقال داده مشترکین در نسل چهارم و همراه اول در نسل سوم پیشتاز هستند.

با بررسی داده‌های این گزارش می‌توان نتیجه گرفت که هنوز تفاوت‌های قابل‌توجهی در کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط اپراتورهای مختلف وجود دارد و در چنین شرایطی سرعت بیشتر، نرخ قطعی کمتر و پایداری خدمات از اولویت‌هایی هستند که هر اپراتور باید برای حفظ رضایت کاربران خود در نظر بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.