تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر : 10294

ژنرال مک‌کنزی: با خروج آمریکا، القاعده در افغانستان رشد کرد

ژنرال مک‌کنزی: با خروج آمریکا، القاعده در افغانستان رشد کرد

به گزارش ایسنا، ژنرال «فرانک مک‌کنزی» رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد: آنها در افغانستان حضور دارند. ما فکر می‌کردیم در پی پایان درگیری‌ها تعداد اعضای القاعده در افغانستان کاهش یافت، اما اکنون بر این باوریم که شاید تعدادی از اعضای این گروه شبه‌نظامی به افغانستان بازگشته باشند و این

به گزارش ایسنا، ژنرال «فرانک مک‌کنزی» رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد: آنها در افغانستان حضور دارند. ما فکر می‌کردیم در پی پایان درگیری‌ها تعداد اعضای القاعده در افغانستان کاهش یافت، اما اکنون بر این باوریم که شاید تعدادی از اعضای این گروه شبه‌نظامی به افغانستان بازگشته باشند و این مساله‌ای است که ما به دنبالش هستیم.

وی با اشاره به این مساله که مطمئن نیست چه تعداد از اعضای این گروه در افغانستان باشند، افزود: وضعیت متزلزل مرزهای افغانستان به برخی از اعضای القاعده اجازه ورود مجدد داده و آنها در تلاش هستند تا تعداد خود را افزایش دهند.

این مقام ارشد نظامی آمریکا همچنین گفت: آنچه از طالبان افغانستان انتظار داریم این است که موضعی قوی در قبال القاعده داشته باشند. فکر می‌کنم یک سری بحث‌ها و جدل‌های داخلی درباره رویکرد آنها در قبال این گروه شبه‌نظامی وجود داشته باشد.

جامعه بین‌الملل به طالبان افغانستان تاکید دارد تا پناهگاه امنی برای رشد و توسعه سایر سازمان‌های افراطی شامل القاعده در این کشور ایجاد نکنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک سری از حملات بمب‌گذاری در اکتبر سال جاری میلادی توسط داعش خراسان شاید تلاش‌های در جریان برای ایمن‌سازی افغانستان را دچار پیچیدگی کرده باشد. طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی، کابل را در ۱۵ اوت سال جاری میلادی تصرف کرد و شبه‌نظامیان داعش هم از زندان‌های افغانستان آزاد شدند.

ژنرال مک‌کنزی همچنین هشدار داد: ما باید انتظار روی کار آمدن و قدرت‌گیری مجدد داعش را داشته باشیم. آمریکا نسبت به چگونگی رسیدگی طالبان افغانستان به داعش دچار تردید است. داعش خراسان و طالبان یکدیگر را دشمن می‌انگارند.

به گفته رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، توقف “افراط‌گرایی و تروریسم” نیز با این واقعیت پیچیده می‌شود که هم‌اکنون عضوگیری در افغانستان و خارج از این کشور توسط القاعده و داعش در جریان است.

جامعه بین‌المللی نگران وضعیت افغانستان است و به دلیل نگرانی در مورد احیای “تروریسم” و احتمال اینکه حقوق زنان و حقوق دیگران ممکن است زیر پا گذاشته شود، از به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان “دولت مشروع” در این کشور خودداری کرده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.